به گزارش هنرآنلاین، نشست نمایشگاه "فیلمسازان عکاس" با حضور مونا خوش اقبال مدیر گالری کاما و گیلدا بریمانی متخصص حفاظت و مرمت آثار نقاشی، در گالری کاما برگزار شد. مونا خوش اقبال، مدیر گالری کاما درباره پروژه "گذر زمان" توضیح داد: ایده نمایشگاه گذر زمان در هفت مرحله طراحی شد و با  نمایشگاه نقاشی‌های احمدرضا احمدی در گالری کاما شروع شد و به نمایشگاه "فیلمسازان عکاس" رسید. بر اساس این ایده ما می‌خواستیم به جوانب دیگری از هنر هنرمندان بپردازیم،  احمدرضا احمدی شاعر برجسته‌ای بود که به کار هنری‌اش نیز پرداختیم و آثار نقاشی بینظیری از این هنرمند را به نمایش گذاشتیم.

وی اظهار کرد: در نمایشگاه فیلمسازان عکاس آثار عباس کیارستمی، محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان، ناصر تقوایی، کامران شیردل، حمید جبلی ، جعفر پناهی و مجید برزگر از ۱۶ شهریور تا اول آبان در گالری کاما شعبه لندن به نمایش در خواهد آمد.  

وی در توضیح این نمایشگاه "فیلمسازان عکاس" گفت: از هر هشت هنرمند فیملساز عکاس ۲ الی ۴ اثر به انتخاب هنرمندان ارایه شده است، برای مثال عکس‌های کامران شیردل متعلق به روزهای انقلاب اسلامی است که به صورت نگاتیو بودند و بعد از ۴۰ سال چاپ شدند؛ همچنین دو عکس از جعفر پناهی در این نمایشگاه ارایه می شود؛ عکس اول بازسازی صحنه غرق شدن کودک سوریه‌ای و عکس دوم تک درخت به یاد عباس کیارستمی است.

مدیر گالری کاما درباره رویکرد فعالیت هنری این گالری توضیح داد:  گالری کاما یک مجموعه فرهنگی و هنری است که از ۲ سال پیش ثبت رسمی شده است و فعالیت حرفه ای خود را از تهران، لندن، قبرس و سوئد آغاز کرده است؛ این گالری تاکنون  دو نمایشگاه در لندن برگزار کرده است که با استقبال خوبی مواجه شده است،  نمایشگاه " احساسات" آثار هنرمندان پیشرو معاصر ایران به مدت.

 پنج ماه به نمایش در آمد و دو سوم آثار آن به فروش رفت و رسانه‌های بین‌المللی هم توجه ویژه‌ای به این نمایشگاه داشتند؛ خیلی‌ها بر سر اینکه نمایشگاه پرفروشی  بوده است حاشیه هایی ایجاد کردند در صورتی که ویژگی گالری کاما فروش بالا و سولد اوت است اتفاق نادری که کمتر در دیگر گالری ها اتفاق می‌افتد.

مونا خوش اقبال یادآور شد: آثار هر هنرمندی در گالری کاما به نمایش درآید بین‌المللی می‌شود فرقی نمی‌کند که در کدام شعبه در لندن یا تهران به نمایش درآید؛ آثاری که در کاما به نمایش در می آیند شناسنامه دار می شوند.

مدیر گالری کاما با اشاره به کسب جایزه اوارد ۲۰۱۸ انگلستان توسط این گالری گفت: این گالری بواسطه نمایش هنر مدرن ایران و فضای حرفه‌ای این جایزه را در انگلستان کسب کرد؛  همچنین این گالری جزو پنج گالری نامزد فستیوال هنر اسلامی دبی شد.

مونا خوش اقبال با اشاره به فعالیت قانونی گالری کاما تاکید کرد: آثار به نمایش درآمده در گالری کاما ممیزی نمی خورند؛  هیچ اثری که مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد در هیچ شعبه ما نمایش داده نخواهد شد.

 مدیر گالری کاما درباره هزینه برپایی نمایشگاه در این گالری توضیح داد: برپایی هر نمایشگاه در گالری کاما بین 200 تا 300 میلیون تومان برای این گالری هزینه می‌برد؛ آثار این نمایشگاه در بسته‌بندی‌هایی با بهترین کیفیت و با حمل و نقل و بیمه بالا انجام می‌شود و کران آرت چیدمان آثار را بر عهده دارد؛ ما تاکنون هیچ مبلغی از هیچ هنرمندی برای خدمات دریافت نکرده‌ایم. گالری کاما تنها پایگاه اختصاصی هنر ایران است که به صورت رسمی ثبت شده است و در واقع خانه دوم هنرمندان است.

وی با اشاره به علاقه مدیران این گالری به برپایی حراج های هنری در خارج از کشور گفت: قرار است حراج هایی در لندن برگزار شود که عواید این حراج ها صرف هنرمندان ناتوان ایرانی خواهد شد و مجله کاما نیز قرار است در اروپا منتشر و پخش شود.

مونا خوش اقبال با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بر روی هنر در ایران کار بسیار سختی است، گفت: گالری دار باید پای هنرمند ایستادگی کند تا بتواند هنرمندی را معرفی کند تا پس از آن بتواند سرمایه‌گذاری را پیدا کند که از آن هنرمند حمایت کند.

وی همچنین  درباره برپایی نمایشگاه "مدرنیست‌های ناشناس ایرانی" در گالری کاما گفت: ما با همکاری آقای نوتاش یک سری آثار از هنرمندان مدرنیست ایران که در مارکت هنری وجود نداشتند را به نمایش گذاشتیم. در واقع هدف ما این بود که بدانیم چرا این هنرمندان نتوانسته بودند در مارکت‌های هنری فعال باشند و قرار شده است سالی دو بار کار مدرنیست‌های بی نام را جمع آوری کنیم و در نمایشگاه هایی به نمایش بگذاریم.

در ادامه این نشست، گیلدا بریمانی، متخصص حفاظت و مرمت آثار نقاشی و مدرس دانشگاه درباره نمایشگاه مدرنیسم های ناشناس توضیح داد: من از مدتی پیش همکاری‌ام با گالری کاما به عنوان متخصص حفاظت و مرمت آثار نقاشی آغاز کردم، در نمایشگاه پیشگامان ناشناخته هنر ایران آثار منحصر به فردی بودند که امضا نداشتند و مشخص شد این آثار از هنرمندان بزرگی است که آثارشان شناخته شده نبود.

وی افزود: در ابتدا ما آثاری که به پیشگامان هنر ایرانی نسبت داده شده بود را تشخیص اصالت امضا دادیم، این اثر از آقای اسپهبد و مهدی ویشکایی بود، اثری هم از گوهر بختیاری با امضا پیدا شد که برای تعیین اصالت این آثار این آثار از دستگاه‌هایی ماورای بنفش استفاده کردیم که بتوانیم اصالت این آثار هنرمندان نوگرای ایران را تشخیص دهیم.

وی درباره معیار ارزیابی آثار هنری برای تشخیص اصالت گفت: معیار تجربه من است که در سال‌های مرمت آثار نقاشی انجام داده‌ام، به ویژه آثار معاصر نقاشی ایران؛ در نگاه اول اگر اثری امضا دارد که دارد دوم نوع مواد به کار رفته و اینکه از نظر زیباشناسی چگونه است در درجه دوم آثار بی امضا را نسبت می دهیم به نوع سبک و بعد از آن وارد تحقیق و پژوهش می‌شویم، سپس از ذره بین دستگاه ماورای بنفش و مادون قرمز اشعه ایکس وارد تشخیص اصالت می شویم.