سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاهی از آثار چاپ دستی هنرمندان معاصر ایران در گالری آریا برپاست. ثمیلا امیرابراهیمی، احمد امین‌نظر، ابوالفضل بیتویی، شهلا حبیبی، ناهید حقیقت، جعفر روح‌بخش، همایون سلیمی، حسین ماهر، بهمن محصص، نصرت‌الله مسلمیان، سیراک ملکنیان، نیکزاد نجومی، مینا نوری و احمد وکیلی چهره‌هایی هستند که اغلب به عنوان نقاشانی شناخته شده در جامعه هنری مطرح هستند، اما در این مجموعه آثار چاپی آنها به نمایش درآمده است تا مخاطبان با وجهی دیگر از کار این هنرمندان آشنا شوند.

در این نمایشگاه با شیوه‌های گوناگون چاپ دستی مانند مونوپرینت، کالکوگرافی، لیتوگرافی، اچینگ و... مواجه هستیم و هر کدام از هنرمندان یکی از شیوه‌های چاپ را برای به تصویر کشیدن آثاری با بیان شخصی خود به کار برده است.

احمد وکیلی خطوط آشنای طراحی‌های خود را این بار به شیوه کالکوگرافی روی کاغذ آورده است و فضای اسطوره‌ای آثار او بدون استفاده از رنگ نمایان شده است. حسین ماهر نیز نقاش دیگری است که اثری را با تکنیک آکواتینت به وجود آورده و در تصویر سیاه و سفید خود، فضایی خیالی را با عناصری واقعی نمایش داده است.

وکیلی

اثر احمد وکیلی

ثمیلا امیرابراهیمی با دو اثر در این مجموعه حضور دارد که هر دو سیاه و سفید هستند اما موضوعات متفاوتی را به تصویر کشیده‌اند. یکی از این آثار با تکنیک کالکوگرافی نشان‌دهنده نمایی از جنگل است که با نقطه دیدی از زمین به آسمان، به تصویر کشیده شده است. اثر دیگر نیز که به شیوه مونوپرینت چاپ شده است فیگور زنی را نشان می‌دهد که با خطوطی بیانگر و آزاد ترسیم شده است.

ثمیلا

اثر ثمیلا امیرابراهیمی

همایون سلیمی با نقاشی‌های خود از گل‌های ساده و پنج‌پر شناخته می‌شود و در این مجموعه نیز یکی از همین نوع آثار او با تکنیک لیتوگرافی روی مقوا به تصویر کشیده شده است. گل‌ها از میان فضای منفی اثر بیرون آمده‌اند و اطراف آنها را رنگ اکر دربرگرفته است. سلیمی چند اثر دیگر نیز در این مجموعه دارد اما در آنها نقوش هندسی به کار رفته در معماری ایرانی را برگزیده است که گاه به شکلی آشکار و گاه پوشیده در میان خطوط و رنگ‌ها، به تصویر کشیده شده‌اند.

نصرت‌اله مسلمیان، که سطوح تخت زمینه، از ویژگی‌های شاخص آثارش به شمار می‌رود، در اثر چاپی خود با استفاده از قابلیت‌های چاپ سیلک  تابلویی را ارائه داده که تفاوت چندانی با نقاشی‌های او ندارد.

سلیمی

اثر همایون سلیمی

سیراک ملکنیان با 6 اثر دارای بیشترین تعداد آثار چاپی در این مجموعه است. او با استفاده از چاپ سیلک تابلوهایی با موضوعات مختلف را به وجود آورده که انسان سوژه همه آنها است و با وجود تکنیک یکسان، حس و حال متفاوتی در آنها وجود دارد. زنی که کودکی را بر پشت بسته و در بازار مشغول خرید یا فروش چیزی است، نقاشی کودکانه و ساده‌ای با خطوط نازک سفید بر روی زمینه سیاه که دخترکی را در کنار یک اسب نشان می‌دهد، مردانی که بر زمین نشسته و از سر ناراحتی یا بی‌کاری، سر بر زانو گذاشته‌اند، نوازندگانی که با خطوط ساده و کلی ترسیم شده‌اند، و زنان چادری که نحوه نمایش آنها نشان دهنده دوره‌ای از تاریخ ایران است، در آثار چاپی ملکونیان به چشم می‌آیند و مخاطب را با تصویری متفاوت از نقاشی‌های آبستره این هنرمند مواجه می‌کنند.

سیراک

اثر سیراک ملکونیان

ابوالفضل بیتویی چاپگر توانمندی است که سالهاست جلای وطن کرده اما فضای کارش یادآور ایران است. شیوه کار او حکاکی مستقیم است و تا به حال جوایز مختلفی را دریافت کرده است. در این مجموعه دو اثر با تکنیک آکواتینت به نمایش درآمده است که یکی از آنها در فضایی ساده و خلوت تنه‌هایی از درختان را نمایش می‌دهد و اثر دیگر کاملا برگرفته از هنر ایرانی است و خطوط نستعلیق در کنار فیگورهای برآمده از نگارگری ایرانی دیده می‌شوند.

بیتویی

اثر ابوالفضل بیتویی

از نیکزاد نجومی هم دو اثر کاملا متفاوت در این مجموعه دیده می‌شود. یکی از تصاویر که با تکنیک مونوپرینت کار شده چهره مادر و کودکی را نشان می‌دهد که انگار روبه دوربین عکس یادگاری گرفته‌اند و دیگری که شیوه اچینگ در آن به کار رفته، با خطوط ساده و محیطی، لحظه‌ای از حضور آدم‌ها در پارک را ثبت کرده است.

نیکزاد

اثر نیکزاد نجومی

ناهید حقیقت هنرمند نقاش و تصویرگری است که دکترای هنر را در دهه 50 از دانشگاه نیویورک دریافت کرد و کتاب‌هایی را برای کودکان تصویرسازی کرده بود. او دو اثر در این نمایشگاه دارد که یکی با تکنیک فتواچینگ کار شده و در کادرهایی کوچک چهره‌ای برآمده از نگارگری و عکسی قدیمی از زن ایرانی دیده می‌شود. تابلوی دیگر که با تکنیک سیلک اسکرین به وجود آمده است تصویری ناواضح از یک مهمانی را نمایش می‌دهد که برای مخاطب ایرانی یادآور زمانی در حدود نیم قرن پیش است.

ناهید حقیقت

اثر ناهید حقیقت

از جعفر روح‌بخش اثری به نمایش درآمده است که همان ویژگی‌های نقاشی سقاخانه‌ای را دارد و با چاپ سیلک به وجود آمده است. اما آثار بهمن محصص را شاید بتوان پرمخاطب‌ترین بخش این نمایشگاه به حساب آورد. لک لکی که بر روی زمینه خاکستری آسمان در حال پرواز است، لک‌لک دیگری که رو به مخاطب قرار دارد و به او نگاه می‌کند و میوه‌هایی حجم‌دار و پرداخت شده که درون ظرفی ساده در فضایی بی‌رنگ قرار گرفته‌اند، آثاری از محصص هستند که با تکنیک سیلک اسکرین چاپ شده‌اند.

محصص

اثر بهمن محصص

این نمایشگاه فرصتی را برای مخاطب فراهم می‌کند تا با دیدن آثار چاپی عده‌ای از نقاشان ایرانی، تاثیر تکنیک در بیان هنری آنها را مشاهده کند. از سوی دیگر نکته قابل توجه آن است که با دیدن این آثار به نظر می‌رسد در نسلی از نقاشان ایرانی استفاده از تکنیک‌های پیچیده‌ای مانند چاپ دستی رواج داشته و هنرمند تلاش کرده تا شیوه‌های مختلف را برای دست‌یابی به بیانی متفاوت بیازماید.

نمایشگاه "کپی برابر اصل" تا 16 شهریور در گالری آریا به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس‌آباد، کوی زرین ، پلاک 10 برپاست.