سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجسمه‌های ابراهیم اسکندری با نام "شهرآرا" در گالری پروژه‌های آران برپاست. در این نمایشگاه 3 اثر به نمایش درآمده است که از فایبرگلاس ساخته شده‌اند و یکی از آنها در ابعاد طبیعی است. اسکندری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: ایده اولیه نمایشگاه از پایان‌نامه من در دانشگاه هنر شکل گرفت و پس از آن در نمایشگاه "گزارش هواشناسی" به شکل چیدمانی از فیگور انسان به اندازه طبیعی در میان اشیاء پلاستیکی نمایش داده شد.

اسکندری افزود: آن تفکرات ادامه پیدا کرد و در 4 دوره از  بی‌ینال مجسمه‌های شهری آثاری به نام‌های صندوق، باجه، جوانان و پرتره جلال آل احمد ساختم که در سطح شهر نصب شدند. نمایشگاه شهرآرا نیز با همان تم شکل گرفت و هر اثر، فضاسازیِ یک رویداد است و اشیا و عناصر مرتبط با آن رویداد را به یک مجموعه تبدیل کردم. در واقع یک بازی ذهنی شخصی است و تفکرات آن دوره را در این نمایشگاه به پایان رساندم.

او درباره نام این نمایشگاه گفت: استاد محمدابراهیم جعفری از کودکی استاد من و حتی پدر و مادرم بود. با توجه به اینکه منزل ایشان در شهرآرا بود تصمیم گرفتم این نام را بر نمایشگاه بگذارم چون ایشان زحمت زیادی برای هنر ایران کشیدند.

اسکندری درباره رویکرد خود در مجسمه‌سازی گفت: من در خانواده‌ای بزرگ شدم که همیشه در راه هنر زندگی کردند و تمامی رویکردهای هنری را از کودکی در خانه و آثار پدر و مادرم دیدم. زمانی که کوچک بودم در موزه هنرهای معاصر تهران با اثر یکی از مفاخر مجسمه‌سازی مواجه شدم که تاثیر زیادی بر من داشت. مجسمه "مشت‌زن‌ها" اثر دوآن هانسن، لحظه‌ای از یک مسابقه را ثابت کرده و بیننده خودش را در محل مسابقه حس می‌کند. هنرمند با یک چیدمان ساده و حرکت بدن‌ها، وضعیتی را نمایش می‌دهد که بیننده می‌تواند آن ضربه بوکس را حس کند.

این مجسمه‌ساز ادامه داد: از همان‌جا فهمیدم چه طور یک هنرمند دنیای ذهنی را به دنیای عینی متصل می‌کند تا بیننده بتواند آن را درک کند. من تحت‌تاثیر نوعی از مجسمه‌سازی قرار گرفتم که سوژه آن از میان مردم و مخاطب آن هم خود مردم هستند. محیط گالری و خیابان هر کدام خاصیت‌های خود را دارند، اما ذهنیت کلی من مجسمه‌سازی است و کل هنر برای همه مردم است. دوست دارم هنرم در خیابان برای همه مردم عرضه شود، نه اینکه فقط در گالری برای قشر خاصی نمایش داده شود. با وجود اینکه تفکر من فردی است ولی دوست دارم تاثیر آن عمومی باشد. عکس‌های زیادی دیدم که افراد مختلف در کنار مجسمه "پیکان جوانان" ایستاده و با آن عکس یادگاری گرفته‌اند. فکر می‌کنم این اثر رسالت خود را به جا آورده است، چون اگر این مجسمه را در یک گالری نمایش داده بودم یا در خانه نگه می‌داشتم، ساخت آن فایده‌ای نداشت.

نمایشگاه آثار ابراهیم اسکندری تا 19 شهریور در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.