سرویس تجسمی هنرآنلاین: محمدحسین عماد، داور و استاد کارگاه مجسمه‌سازی در بیست و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان است. عماد درباره نحوه انتخاب شرکت‌کنندگان در جشنواره گفت: انتخاب هنرمندان برای شرکت در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان بر اساس مجموعه کارهایی که قبلا انجام داده بودند انجام شد، اما به نظر من باید تعداد بیشتری در مرحله اول شرکت کنند و بعد انتخاب ما از میان شرکت‌کننده‌های زیاد انجام شود. به این ترتیب انتخاب می‌تواند سخت‌گیرانه‌تر شود و از میان متقاضیان زیاد، عده کمی انتخاب شوند و آن زمان کیفیت آثار بالاتر می‌رود. فکر می‌کنم اطلاع‌رسانی جشنواره باید بیشتر شود تا این رویداد به همه جوانان سراسر ایران شناسانده شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز افزود: مطمئنا برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان اتفاق بسیار مفیدی است، زیرا بچه‌های مستعد می‌توانند در این مکان تجربه‌های جدید به دست آورند و با دست باز کار کنند و حتی مجسمه‌های بزرگ بسازند. ممکن است بسیاری از جوانان خارج از جشنواره امکان این کار را نداشته باشند و طرح آنها به دلیل محدودیت فضا یا مشکل مالی هیچ وقت اجرا نشود. بنابراین جشنواره می‌تواند در رشد هنرمندان جوان موثر باشد و برای ساخت کارهای بزرگ بعدی به آنها کمک کند.

عماد افزود: جوانان در این سن خیلی دوست دارند خودشان را نشان دهند و به دنبال موقعیت‌هایی هستند که کار کنند و این جشنواره موقعیت خوبی برای آنها است. مهمترین فایده جشنواره هنرهای تجسمی جوانان شناخت استعدادها است و بعد هنرمندان جوان خودشان در این فضا جا می‌افتند و پیش می‌روند.

او با اشاره به نکاتی برای بهتر شدن شرایط رقابت در جشنواره گفت: مجسمه‌سازی به دلیل استفاده از مواد متنوع و نیاز به فضای خاص، شرایطی دارد که آن را از رشته‌های دیگر متفاوت می‌کند و به همین دلیل بهتر است در بعضی از بخش‌ها جدا از سایر رشته‌های جشنواره باشد. به نظر من باید چند روز قبل از شروع جشنواره، استاد کارگاه با بچه‌ها ارتباط داشته باشد تا هم طرح‌ها را ببیند و هم ماده مورد نظر برای ساخت آنها را چک کند. چون بعضی از بچه‌ها تجربه‌ کار بزرگ ندارند و شکل‌هایی در ذهن آنها است که شیوه اجرای آن را نمی‌دانند یا مثلا طرحی دارند که ماده را بی‌مورد هدر می‌دهد. استاد می‌تواند حتی در فضای مجازی، یکی دو روز قبل از جشنواره این موارد را دقیق بررسی کند و بر اساس آنها با شرکت‌کننده گفت‌و‌گو کند. در این صورت در روز اول جشنواره که شرکت‌کنندگان رشته‌های دیگر شروع به کار می‌کنند، مجسمه‌سازان بی‌کار نخواهند بود و موارد مقدماتی از قبل انجام شده است.

بیست  و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حمایت مرکز هنرهای تجسمی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر تا ۳۰ مردادماه در تبریز ادامه دارد.