سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی­ غزل مروی با عنوان "آتیش به آتیش" در گالری هما، نمایشگاه عکس "نقطه کور" با آثاری از حامد سورچی در گالری اُ، نمایشگاه نقاشی، چیدمان و چاپ دستی با عنوان "آب" در نگارخانه لاله و نمایشگاه دیجیتال آرت "26 مارچ 1976" با آثاری از ندا شعاعی در گالری هپتا سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

عمومی‌­سازی امر خصوصی

غزل مروی 20 اثر دراندازه­‌های متفاوت در گالری هما به نمایش گذاشته است. نقاشی‌های مروی با رنگ‌های خاص، روشن و برجسته توجه مخاطب را به خود جلب می­‌کند. این رنگ­‌ها آثار دیوید هاکنی را در ذهن مخاطب تداعی می­‌کند. آثار واقع­‌گرایانه با نگاهی نو به زندگی روزمره مردم پرداخته است.

حضور عناصری همچون گوشی همراه، حیوان خانگی (گربه)، پوشش­‌هایی معمولی و عمومی مؤلفه‌هایی هستند که نشان می‌دهد هنرمند با رویکردی اجتماعی قصد دارد به زندگی روزمره و البته خصوصی مردم بپردازد. به جز چند نشانه از نقش فرش و گلیم ایرانی عنصری دیگری به هویت مکانی این آثار اشاره ندارد و نوعی بی‌مکانی در این آثار به چشم می­‌خورد.

نمایشگاه نقاشی غزل مروی در گالری هما

پدیده خصوصی- عمومی و به عبارتی عمومی کردن امر خصوصی، پدیده‌­ای نوظهور به ویژه در هنر ایران است. ایران کشوری سنتی است که هستۀ فرهنگی آن نشات گرفته از دین است، بنابراین حدود و خطوط مرزهای فرهنگی کشور بسیار سخت و پررنگ هستند، اما پس از انقلاب دیجیتال و گسترش فضای مجازی، فضای اجتماعی مردم و زندگی خصوصی آنها در عرصه عمومی امکان ظهور و بروز پیدا کرد.

مروی در آثارش به خوبی به این امر نوپدید اشاره کرده­ است. در ابتدای نمایشگاه با اثری بزرگ مواجه می‌شویم که پسری جوان از خودش و دوستانش عکس سلفی می­‌گیرد که این اثر به عنوان دیباچه مجموعه "آتیش به آتیش" مخاطب را به دنیای دیجیتال و فضای مجازی پرتاب می‌­کند.

آثار دیگر نماینده فضاهای خصوصی جوانان در موقعیت­‌های مختلف هستند. جوانانی که برای انتشار و عمومی کردن محافل خصوصی‌شان هیچ مانعی برسر راه‌شان نمی‌بینند.

نمایشگاه نقاشی غزل مروی با عنوان "آتیش به آتیش" تا 12 شهریورماه در گالری هما برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد 1 قرار دارد.

 

جنگ پایان ندارد

نمایشگاه عکس "نقطه کور" با آثاری از حامد سوداچی در گالری اُ برپاست. این مجموعه با 31 عکس، جنگ سوریه را به شکل مستند روایت می‌­کند. کشور سوریه از سال 2011 درگیر جنگ­ شد و مردم این کشور تا به امروز در جنگ و ویرانی به سر می­‌برند. نقطه کور منطقه‌ای است که در فاصله برد سلاح‌ها قرار دارد ولی به سبب وجود عوارض و موانع و وضعیت خاص زمین، دیده نمی‌شود. این نقطه و خیلی از نقاط دیگر در کشور سوریه در این سال‌­ها با جنگ درآمیخته و یکی شده است. انگار جنگ نه تنها در سوریه بلکه در کل تاریخ و در سراسر دنیا تمامی ندارد.

Noghte Kour (3)

حامد سوداچی در این نمایشگاه عکس‌­هایی از خرابی‌­ها، ویرانی‌­ها و تبعات جنگ به نمایش گذاشته است. در آثار او به ندرت عنصر انسان دیده می‌­شود بلکه آثار حضور انسان در ویرانی‌­های جنگ به چشم می‌­خورد. گذشته از اینکه گالری‌­ها در سال­‌های اخیر بیش از پیش به نمایش آثار عکاسی مستند تمایل نشان داده‌­اند، آثار زیادی در قالب مدیای عکس، فیلم و غیره حول محور جنگ سوریه ساخته و نمایش داده شده است اما انگار این تصاویر بر ذهن مردم تأثیر زیادی نمی‌­گذارند. مردم دنیا با دیدن انبوه تصاویر از وضعیت بد و نامناسب مردم سوریه منقلب نمی‌شوند و به گفته آدورنو آنها دچار آگاهی کاذب شده­‌اند. تا جایی که تصاویر دلخراش جنگ با ترکیب‌بندی‌های خاص و عناصر زیبا در قالب اثر هنری بر روی دیوار گالری‌­ها قرار می­‌گیرد و کثرت در انتشار اخبار جنگ و نابودی، تأثیرات سوء به همراه دارد و موجب می‌­شود مردم کمتر به رنج آشکار در جنگهای ناتمام بیندیشند و دولت­‌ها در سراسر جهان کمتر به فکر خاتمه دادن به آن باشند.

نمایشگاه عکس حامد سوداچی با عنوان "نقطه کور" تا 7 شهریورماه در گالری اُ برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه خدری، پلاک 18، قرار دارد.

 

فستیوال بودن

ریچارد اودون در تاریخ 26 مارچ 1976 در گالری گَگوزیَن شهر نیویورک عکس‌­هایش را از آسیب‌­دیدگان جنگ ویتنام به نمایش می‌­گذارد او معتقد بود هر فرد می‌­تواند تأثیرگذار باشد. این نمایشگاه و عکس‌­های اودون آغازی برای نمایشگاه ندا شعاعی با عنوان "26 مارچ 1976" در گالری هپتا شده است.

ندا شعاعی با برگزاری نمایشگاهی از آثار دیجیتال آرت، به دنبال ایجاد جریانی تحت عنوان "فستیوال زندگی" است. فستیوال زندگی به مسئله بودن و تأثیرگذاری فردی بر مسائل پیرامون جامعه و در شکل کلان به مسائل جهان می­‌پردازد. شعاعی و گروه همراه او با راه‌­اندازی سایت فستیوال زندگی از مردم می‌­خواهند پس از ورود به این سایت تصویری از خود بر دیوار این فضا بگذارند و پیرامون مسئله بودن و نقش خود به عنوان یک فرد در جهان بنویسند و حرف بزنند.

26 March 1976 (3)

نمایشگاه 26 مارچ 1976 پوشیده از نور بنفش است و متن‌­هایی اغلب به زبان انگلیسی بر روی دیوار نوشته شده است. متن­‌هایی با مضامین، بودن، لبخند زدن، نیاز داشتن، جنگ و غیره. ندا شعاعی در حالی‌که به شرایط موجود درجهان اعتراض می­‌کند مخاطب را به تأثیرگذاری در امور جهان دعوت می­‌کند همچون اندیشه و نگاه اودون به تک تک انسان­‌ها.

در میان متن­‌های حاضر در نمایشگاه، عکس­‌هایی دیده می‌­شود، عکس­‌هایی که اغلب آثار اودون هستند، او بر روی این عکس‌­ها نقش‌­هایی را کشیده است و این تصاویر را از آن خود کرده است. همزمان ویدئویی از این تصاویر به همراه مصاحبه‌­ای از اودون بر روی دیوار گالری پخش م‌ی­شود. اودون در بخش یاز این مصاحبه می‌گوید: "... یک هنرمند باید به دقت مطالعه و بررسی کند، زباله‌ها، مواد اولیه و مرتبط را در راستای از بین بردن فاصله‌ میان آنچه اتفاق افتاده و چیزی که ما دریافت می‌کنیم، پیدا کند."

اگر به نمایشگاه 26 مارچ 1976 به عنوان یک جریان نگاه کنیم نمی‌­توان به سرعت به دنبال نتیجه حاصل از آن بود، بلکه این نمایشگاه می‌­تواند آغاز مسئله بودن باشد و در آینده می­‌توان فستیوال زندگی و نتایج آن را مورد بررسی قرار داد.

نمایشگاه ندا شعاعی با عنوان "26 مارچ 1976" تا 7 شهریورماه در گالری هپتا برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، ضلع غربی پارک هنرمندان، بن بست نیکوشهر، شماره 3 واقع شده است.

 

آب بی آب

چند سالی است که دغدغه­‌های محیط زیستی در آثار هنرمندان تجسمی دیده می­‌شود. در کشور ایران که همیشه مسئله آب و کمبود آب وجود داشته است و بیشتر درگیری‌­ها و نزاع‌­ها بر سر آب بوده است حضور آثاری حول محور محیط زیست و به ­ویژه آب برای بیان این نگرانی‌­ها دور از انتظار نمی‌­تواند باشد.

در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، در آثار زیادی به مسئله کمبود آب پرداخته شده بود، همچنین در نمایشگاه‌­های گروهی و انفرادی از جمله بی­‌زمین (گالری فردا)، جرز (گالری راه ابریشم)، جغرافیای انقضا (گالری اُ) و بسیاری رخدادهای دیگر با موضوع محیط زیست و با تأکید بر بحران کم­ آبی برگزار شده است.

نمایشگاه گروهی "آب" در نگارخانه لاله با آثاری از قبیل عکس، چاپ دستی، نقاشی، چیدمان، صدا و ویدئو به صراحت -همچون نام نمایشگاه- به مسئله کمبود تهدیدآمیز آب در ایران پرداخته است. این آثار توسط جلال‌الدین مشمولی گردآوری شده و در آن آثاری وجود دارد که پیش از این در رویدادها و نمایشگاه‌‌­های دیگری به نمایش درآمده است.

Ab (1)

در نمایشگاه آب؛ آثاری از کوروش ادیم، مهدی مقیم‌­نژاد، مجید کورنگ بهشتی، اسماعیل قنبری، امیر علیمی، محمود مکتبی، حمیدرضا قیاسی، امید هاشمی، هوفر حقیقی، سیاوش امیری­راد، فرزانه فاضلی، فاطمه شفیعی، فرانک فریدونی، محمد حبیبی، شایگان ادیم به نمایش در آمده است. آثاری که به قبل و بعد از خشک شدن زاینده‌­رود اشاره دارد و همچنین در چیدمانی به جاده ابریشم و خاطراتی که اشیا در این مسیر بر دوششان حمل می‌­کنند اشاره شده است. ویدئویی از فاطمه شفیعی که به رها کردن زباله در سواحل ایران پرداخته است و فتومونتاژی از مهدی مقی‌ نژاد و کورش ادیم که به درختانی سرسبز اشاره شده که در سال‌­های آتی دیگر وجود نخواهند داشت و تنها می­‌توانیم از تصاویر آن­ها یاد کنیم و لذت ببریم.

چاپ‌­های دستی حمیدرضا قیاسی به طرح­‌های درهای فاضلاب تهران در دوره‌­های مختلف پرداخته و محمد حبیبی در اثر "جایگزینی" به خاطره­‌ای از یک مقطع تاریخی اشاره کرده‌­است؛ جایی که برخی از عناصر مرتبط با آب جایش را به عناصر مدرن شهرنشینی داده است.

اغلب نمایشگاه‌­های گروهی که با موضوع خاص توسط یک گردآورنده جمع‌­آوری می­‌شوند بیشتر دچار پراکندگی مفهوم و ارائه هستند اما می‌­توان گفت این نمایشگاه کمتر دچار این مسئله شده، چراکه مفهوم از دست دادن و خاطره شدن در بیشتر آثار به چشم می‌­خورد.

نمایشگاه  "آب" تا 18 شهریور در نگارخانه لاله برپاست. این نگارخانه در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله  قرار دارد.