سرویس تجسمی هنرآنلاین: بحران گرانی و کمبود کاغذ یکی از مشکلات بزرگی است که این روزها گریبان‌گیر مجلات و روزنامه‌ها شده است. مژگان قدوسی مدیر مسئول پیش‌نگاه نیز چندی پیش اعلام کرد که برای چاپ شماره جدید این ماهنامه دچار مشکل شده است. قدوسی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: مشکل تنها به پیش‌نگاه محدود نمی‌شود و من خیلی بزرگ‌تر به این جریان نگاه می‌کنم. نا به سامانی وضعیت اقتصادی باعث شد مثل همیشه یک عده سودجو سوار بر این اتفاقات شوند و تبعات آن به ما مشاغل کوچک و مستقل رسید.

قدوسی افزود: با افزایش قیمت دلار، قیمت کاغذ دچار انفجار شد و هر کسی هر قیمتی را که بخواهد اعلام می‌کند. افرادی از نوسانات دلار خبر داشتند و شروع به احتکار کاغذ کردند و روی این موج سوار شدند. حالا با خیال راحت شروع به استفاده از شرایط کرده‌اند و امثال من که به جایی وابستگی ندارند، مجبور هستند به هر نحوی کاغذ تهیه کنند.

او با اشاره به تبعات این موضوع بر بازار نشر گفت: سوء استفاده‌گران نه تنها کاغذ را احتکار کرده‌اند، بلکه سعی دارند جریان نشر و چاپ را هم انحصاری کنند. این موضوع باعث تعطیل شدن نشریات می‌شود و پیش‌نگاه هم جزیی از این جریان است. دو چاپ‌خانه قبلی که با آنها کار می‌کردم چنان قیمت‌های سنگینی را ارائه دادند که از همکاری با آنها منصرف شدم. ای کاش مسئولان ریزبینانه به این مشکل توجه کنند چون این مسئله به مرور دامن همه نشریات را خواهد گرفت.

قدوسی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما کم شدن میزان تبلیغات است چون مشکلات اقتصادی باعث شده مشاغل مختلف با مشکل مواجه شده و دیگر تبلیغات نداشته باشند. پیش‌نگاه تابه حال با تبلیغات سر پا بوده و ما توانستیم با کمترین سود ممکن کار خود را ادامه دهیم.

او با بیان اینکه جریان مستقلی مانند پیش‌نگاه نمی‌تواند به تنهایی از عهده مشکلات بربیاید گفت: برای فراهم کردن هزینه‌های چاپ این شماره فراخوانی اعلام کردیم تا صفحاتی را برای معرفی آثار در اختیار هنرمندان قرار دهیم و فعلا با این شیوه توانستیم پیش‌نگاه را سرپا نگه داریم.

قدوسی درباره همکاری جامعه هنری گفت: عده‌ای از دوستان هر کاری که از دستشان برمی‌آمد انجام دادند و چند گالری با دادن تبلیغات به ما کمک کردند. فکر می‌کنم جامعه کوچک تجسمی هیچ دلسوزی غیر از خودمان ندارد، اما برای حل مشکل کاغذ و کمبود تبلیغات امیدوارم کسانی که از دست‌شان برمی‌آید کمکی به نشریات برسانند. انتظار داریم بعد از سال‌ها فعالیت، وزارت ارشاد و مرکز تجسمی برای حمایت از نشریات هنری قدمی بردارند تا شاهد بسته شدن آنها نباشیم.