سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیست و ششمین دوره "صد اثر، صد هنرمند" با آثاری از 182 هنرمند در گالری گلستان برپاست. با گذشت دو هفته از افتتاحیه این نمایشگاه تعداد زیادی از آثار اولیه به فروش رفته و آثار جدیدی از هنرمندان جایگزین آنها شده است. بنابراین گالری گلستان این روزها با چهره جدیدی از صد اثر صد هنرمند میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

با گشتی در گالری و تماشای دیوارهای پوشیده از تابلوهای کوچک و بزرگ، آثار بسیار متنوعی به چشم می‌آید که می‌توانند سلایق مختلف را به خود جلب کنند. طبیعت و گل سوژه بیشتر آثار است و به نظر می‌رسد در هجوم مدرنیته و زندگی شهری، هنرمندان به دنبال روزنه‌ای برای ارتباط با دنیای واقعی و دست نخورده طبیعی هستند. آرمان یعقوب‌پور یکی از نقاشان طبیعت‌گرا است که آثار ساده و دلنشین او همیشه مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و در این نمایشگاه نیز به جز آثار فروش رفته در روزهای گذشته، 3 اثر از او روی دیوار است.

هر کدام از هنرمندان با دیدگاهی متفاوت به طبیعت پرداخته‌اند و در میان این دسته از آثار، از کار واقع‌گرا تا آثار شخصی و ساده به چشم می‌آید. نام‌های بزرگی هم در این میان دیده می‌شود. کیخسرو خروش منظره‌ای از روستا را به شکل طبیعی نقاشی کرده است و از فریده لاشایی تابلویی با گل‌های بنفش در میان برگ‌های سبز به نمایش درآمده است که تنها با لکه‌هایی از رنگ شکل گرفته است.

نقاشی آبرنگ هم یکی از بخش‌های مورد توجه هنرمندان این نمایشگاه است. بسیاری از نقاشان سوژه‌هایی معمول را برای کار خود انتخاب کرده‌اند و همانطور که اغلب دیده می‌شود، گل‌ها و مناظر طبیعی را با لطافت آبرنگ به تصویر کشیده‌اند. اما تعداد دیگری از هنرمندان آبرنگ را برای تصویر کردن موضوعاتی متفاوت به کار برده‌اند. امیر حصاری  فضای داخلی یک اتاق را با لوازم آن به تصویر کشیده است و فربد مرشدزاده  فضایی خالی را نشان داده که در میانه آن زنی به دار آویخته شده است.

مجسمه‌ها بخش جذاب دیگری هستند که جلب توجه می‌کنند. حسن حاضر مشار اسب‌های پاپیه ماشه را ارائه کرده است و پرنده‌های کاغذی امیر حصاری با تکنیک جالب توجه خود در گوشه و کنار گالری دیده می‌شوند. از ایرج زند مجسمه کوچکی به نمایش درآمده که بار دیگر آدمی رها در باد را تجسم می‌کند و رضا قره‌باغی در مجسمه‌هایش آدم‌هایی چند تکه شده را نمایش داده است.

جدا از آثار هنرمندان جوان، مانند همیشه بخشی از نمایشگاه صد اثر، صد هنرمند به آثار اساتید هنر اختصاص دارد. نقاشی خط محمد احصایی از معدود آثار نسبتا بزرگ نمایشگاه است و از ابراهیم حقیقی اثری کالیگرافی به نمایش درآمده است. تابلوی بهرام دبیری ماهی‌های شناور در حوض را نمایش می‌دهد و از حجت شکیبا تابلویی دیده می‌شود که یکی از همان زنان بیرون آمده از میان نقش کاشی‌ها را نمایش می‌دهد.

اما بهمن محصص از جذاب‌ترین نام‌های نمایشگاه است که گرانترین اثر نمایشگاه متعلق به اوست. سه سیب که بر روی زمینه سبز یشمی قرار گرفته‌اند 85 میلیون تومان قیمت دارند و طراحی جغد سیاه و  سفید محصص نیز 55 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. قطعه چلیپا اثر غلامحسین امیرخانی از معدود آثار هنرسنتی ایران است که در این نمایشگاه حضور دارد و از هوشنگ پزشک‌نیا پرتره مردی سفیدمو به نمایش درآمده است.

نمایشگاه

لیلی گلستان در گفت و گو با هنرآنلاین درباره میزان فروش روزهای گذشته نمایشگاه گفت: امسال پر فروش‌ترین دوره صد اثر است و در هیچ نمایشگاه جمعی در ایران چنین فروشی سابقه ندارد. حتی نمایشگاه هفت‌نگاه هرگز چنین فروشی نداشته است.

گلستان افزود: این موضوع برای من خیلی عجیب است و نمی‌دانم چه طور در این اوضاع اقتصادی چنین فروشی داشتیم. ولی امسال خیلی استقبال خوب بود و نکته خیلی مهم این است که بیشتر مردم عادی کار خریدند. آنها اصلا نگاه مادی نداشتند و به این فکر نمی‌کردند که سال آینده می‌توانند همان اثر را اینجا بفروشند.

گلستان ادامه داد: از سوی دیگر جوانانی آمدند که تازه شروع به خریدن آثار هنری و گردآوری مجموعه کرده‌اند و از من راهنمایی می‌خواستند که با بودجه محدود چه آثاری بخرند. این نشان می‌دهد که مجموعه‌داران جدید در حال ساخته شدن هستند و فکر می‌کنم خیلی اتفاق مهمی است که مردم متوجه شدند اثر هنری هم می‌تواند پس‌انداز باشد و هم خانه آنها را زیباتر کرده و دید آنها را به چیزهای زیبا باز کند.

این گالری‌دار ادامه داد: امسال نمایشگاه ما خیلی جا افتاده و لذت‌بخش بود چون مخاطبان بسیار فهمیده داشت و افراد هنر را برای هنر خریدند. خودم هم خیلی از نمایشگاه راضی هستم چون کیفیت خیلی بالا است و هیچ کاری نیست که بگویم کاش آن را نگذاشته بودم. همه آثار را دوست دارم و مجموعه‌داران هم تعدادی کار خیلی خوب از هنرمندان مطرح به ما دادند که فروخته شدند.

او درباره طیف قیمتی که بیشتر مورد توجه خریداران قرار گرفته است گفت: بیشتر آثار با میانگین قیمت 800 تا 4 میلیون تومان مورد استقبال قرار گرفت. هیچ کس نگفت کارها گران است و عقیده داشتند قیمت‌ها منصفانه است. ما اصلا به شرایط اقتصادی کاری نداریم و قیمت آثار را بر اساس یک روال طبیعی کمی بالاتر از سال قبل گذاشتیم. امسال به چند نفر که آثار گران خریدند کار قسطی فروختیم چون از روز اول باز شدن گالری هدف من این بود که اثر هنری وارد خانه مردم شود.

گلستان درباره گرایش مخاطبان به آثار و سبک‌های مختلف گفت: نمی‌توانم بگویم چه نوع آثاری بیشتر طرفدار دارد چون کارها خیلی متفاوت بود. مثلا یک شخص طبیعت گرد آمد و چند نقاشی طبیعت خرید، از سوی دیگر پرتره و.. هم فروخته شد. چیزی که هم امسال و هم سال گذشته کم فروخته شد آثار انتزاعی بود.

او در پاسخ به این سوال که شاید عموم مخاطبان گرایش کمتری به آثار آبستره دارند، گفت: وقتی نمایشگاه انفرادی آبستره برگزار می‌کنیم آثار فروش دارد، اما در نمایشگاه گروهی کارهای آبستره‎ کمتر فروش می‌رود. شاید به این دلیل که مخاطب عام به این نمایشگاه می‌آید اما در نمایشگاه انفرادی، مخاطب به خاطر شناخت کار آن هنرمند به نمایشگاه می‌آید.

گلستان با اشاره به فشار کار ناشی از بررسی 420 سی‌دی رسیده و انتخاب آثار گفت: چیزی که خیلی مرا خوشحال کرد کشف هنرمندان جوان به خصوص در زمینه مجسمه است. عجیب بود که امسال هنرمندان شهرستانی خیلی استقبال کردند و حتی یک سوم آثار نمایشگاه متعلق به هنرمندان اصفهانی است و خیلی خوب هم فروش کردند. علاوه بر آن هنرمندانی از بوشهر، مشهد، شیراز و... داشتیم. یکی از اهداف من معرفی هنرمندان شهرستانی بود تا بتوانند آثار خوب خود را اینجا عرضه کنند. امسال با دیدن آثار هنرمندان به دو نفر از آنها خودم پیشنهاد کردم که وقت گالری به آنها بدهم. برای جوان‌هایی که کارشان فروش رفته است خیلی خوشحالم چون خوشحالی آنها را دیدم.

بیست و ششمین صد اثر صد هنرمند، عصر جمعه دوازدهم مرداد افتتاح و تا سی‌ام مرداد هر روز (غیر از پنجشنبه‌ها)  از ساعت چهار تا هشت بعدازظهر در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 دایر خواهد بود.