سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه "غزال چوبی" با آثاری از معصومه سادات واحدی و مجید دارستانی فراهانی در نگارخانه هنر ایران برپاست. معصومه سادات واحدی در این‌باره گفت: این نمایشگاه شامل ۳۸ پیکره چوبی با سمبل غزال است که البته نگاه من و همسرم در آثار بیشتر انتزاعی بوده است. درواقع از غزال استفاده سمبلیک کردیم.

وی افزود: کار ما منبت است اما تکنیک کارمان نمونه مشابه ندارد. در این تکنیک تلاش می‌کنیم حرف‌های‌مان را در قالب سازه‌ها بزنیم. درواقع مسائل ذهنی را تصویرسازی کنیم. مثلا بیرون آرام و درون پرآشوب را در یکی از کارها نشان دادیم. یا مثلا با استفاده از خم و انعطاف کار مصرع "افتادگی آموز اگر طالب فیضی" را بازسازی کردیم.

این هنرمند اراکی گفت: در طبیعت غزال‌های نر با شاخ و ماده‌ها بدون شاخ شناخته می‌شوند. ولی ما تلاش کردیم با ابعاد دیگری مثل مو برای ماده‌ها، طنازی و زنانگی را نشان دهیم. از این انتزاع‌ها در کار همسرم بسیار بیشتر از کار من پیدا می‌شود.

او گفت: برخی از بازدیدکنندگان گمان می‌کنند این آثار با دستگاه خلق شده‌اند اما صفر تا صد کار ما با دست است که نیاز به ممارست زیادی دارد. امروز دیگر بنده نمی‌توانم جای اثر انگشت بگذارم. چون بر اثر استفاده مداوم از سمباده نوک انگشتانم صاف شده است و دیگر اثر انگشتی ندارم.

واحدی درباره متریال کارش نیز گفت: چوب از مصالح ارزان و در دسترس است. ممکن است مردم به آن توجهی نکنند یا اصلا از آن استفاده ناشایست (مثل زغال) بکنند. اما ما تلاش کردیم از این ماده ارزان، بیشترین مفهوم را بیرون بکشیم. بنابراین نتیجه کار، یک اثر هنری است که چندان گران نیست و به مخاطب آرامش می‌دهد و مفهوم را به ذهن او متبادر می‌کند.

این هنرمند درباره همکاری با همسرش نیز گفت: مجید دارستانی درواقع استاد من است و به همین دلیل تا سال‌ها به خودم اجازه نمی‌دادم که کارم را در کنار او نمایش دهم. او هنرمند کشوری در زمینه منبت است. بنده قبل از ازدواج هم کار چوب می‌کردم ولی این مساله بعد از ازدواج برایم جدی‌تر شد. روی هم رفته من دوازده سال و همسرم ۲۲ سال است که کار چوب می‌کنیم.

او گفت: طبیعی است که من تجربه متفاوتی در این کار دارم. به همین دلیل به درخواست همسرم کارم را ارائه دادم چون به این نتیجه رسیدیم آثار من از این زاویه دید مخاطبان خاص خودش را دارد. کارهای همسرم بسیار انتزاعی‌تر و البته قدرتمندتر است. من هم تلاش کردم با دید خودم وجهه او را حفظ کنم. در نهایت ۱۴ اثر از من و 24 اثر از همسرم به نمایش درآمده است.

معصومه سادات واحدی گفت: ابعاد مجسمه‌های چوبی بسیار متنوع است. از مجسمه‌ای با ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر داریم تا ۸۰ سانتی‌متر. فرم غزال در جامعه ما شناخته شده است و زیاد روی آن کار شده است. اما سعی کردیم نگاه‌مان به آن مفهومی باشد و کارهای متنوعی خلق کنیم. این بار روی سوژه غزال کار کردیم اما آثار بسیار متنوعی در کارگاه داریم. در آینده قصد داریم نمایشگاهی از تابلوهای حجم خودمان برگزار کنیم.

نمایشگاه "غزال چوبی" تا 17 مرداد در نگارخانه هنر ایران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، ضلع غربی تالار وحدت، پلاک 19 برپاست.