به گزارش هنرآنلاین، موزه گالری "دیدی" از چهارم مردادماه میزبان پرتره‌های هنرمندی می‌شود که او را بیشتر بابت تضاد تعمق برانگیز فیگورها و اشکال هندسی خالص اش می‌شناسیم؛ نقاش و مجسمه‌سازی که تکاپوی هنری‌اش در تعارض آشتی‌ناپذیر میان تصویرگری دوبعدی و احجام سه‌بعدی بوده است. رضا یحیایی هنرمند در نمایشگاه تازه خود که عنوان "زن" (Femme) را برای آن در نظر گرفته است برای اولین بار حدود بیست پرتره در ابعاد دو در یک و هشتاد به همراه تعدادی از مجسمه‌هایش را به تماشا خواهد گذاشت. این نقاش، درباره ویژگی این نمایشگاه و تفاوت آن با نمایشگاه‌های قبلی‌اش گفت:" تِم این نمایشگاه زن است؛ زن ایرانی از میترا تا زن امروزی و در واقع زنان مختلف ایران. این پرتره‌ها، نقدی اجتماعی بر حضور زن ایرانی در پهنه گیتی هستند. ارزش‌های من را زن، مادر و دختر تشکیل می‌دهند، سه موجودی که در وجود مادینه تبلور پیدا می‌کنند. من سال‌هاست روی این دسته آثار کار می‌کنم. این‌ها همگی پرتره هستند و فیگوری در آنها وجود ندارد. "یحیایی همچنین از انتشار کتاب جدید خود با عنوان " پرتره"خبر داد که دربرگیرنده چهره زنان است و نشر چشمه ناشر آن خواهد کرد.

 یحیایی متولد 1327 در بابل است. او دکترای هنر از سوربن دارد، معماری را در میلان و هنرهای زیبا را در فلورانس گذرانده و بیش از سه دهه در مراکز معتبر اروپایی به تلاش هنر مشغول بوده است. یحیایی نقاشی را نزد هنرمند نوعی بیماری و تب می‌داند. با باور او، هنر بیانیه و فلسفه‌ای است که شاید یک ارزش هم در آن نهفته باشد. یکی از بهترین توصیف‌ها را از کار او بهروز دارش کرده است:" بهتر است در برابر کار وی ساکت باشیم و بگذاریم اثر ارتباطش را بدون واسطه با ما برقرار کند."

یحیایی نمایشگاه‌های متعددی را در سراسر جهان برپا کرده و بسیاری از طراحی‌ها، نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش در قالب کاتالوگ و مجموعه به چاپ رسیده‌اند که ازجمله می‌توان به دوره‌های مجسمه‌سازی هنرمند از ابتدا تاکنون به چهار زبان فارسی، فرانسه، ایتالیایی و انگلیسی اشاره کرد. کارهایش را در پاریس بر روی کارت تلفن و کارت مترو چاپ کرده‌اند و از آن تمبر ساخته‌اند.

بخش مهمی از کارهای یحیایی مجسمه‌های او هستند که ازجمله آنها می‌توان به مجسمه"شقایق"در باغ- موزه شخصی "فرانسین هانریش" در فرانسه و مجسمه "در گنبد آسمان برج میلاد" روایتگر تاریخ 9 هزارساله فرهنگ ایران‌زمین اشاره کرد."گنبد آسمان برج میلاد" یکی از آشناترین آثار رضا یحیایی است که اکنون در بالاترین نقطه پایتخت خودنمایی می‌کند. این گنبد که کارشناسان از آن به‌عنوان تنها"مجسمه داستان‌گو" یاد می‌کنند و در خود نمادهایی از هزاران سال فرهنگ این سرزمین را به‌صورت نقش برجسته جای‌داده است، 620 مترمربع مساحت و 19 تن وزن دارد.

یحیایی سال گذشته کارگاه نقاشی‌ خود را در نگارخانه وصال شیراز برگزار کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. پرتره‌های رضا یحیایی در بخش اصلی موزه "دیدی "به مدت چهار ماه در معرض دید علاقه‌مندان خواهد بود.

مجتمع فرهنگی، هنری "دیدی"، اردیبهشت‌ماه سال 1395 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مدیریت "علی توسلی"، مجموعه‌دار، در شهرستان نور استان مازندران افتتاح شد. موزه و مجموعه بزرگ "دیدی" که شامل خانه کتاب، مرکز خرید، کافی‌شاپ و رستوران است، اکنون با نگهداری مجموعه‌ای بیش از هزار و ٨٠٠ اثر ارزشمند هنرمندان معاصر ایران، موزه‌ای شاخص در کشور محسوب می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از پنجشنبه 4 مرداد 1397 هر روز از ساعت ١٠ صبح تا ١١ شب از این آثار در مجتمع فرهنگی- هنری دیدی، به نشانی مازندران، کیلومتر ٩ جاده محمودآباد- نور، ایزدشهر دیدن کنند.