سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی دبیر کل جشنواره، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی جشنواره و 8 نفر از دبیران بخش‌های ده‌گانه جشنواره در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

مسعود نجابتی با اشاره به اینکه جشنواره پنجم تغییراتی نسبت به دوره‌های قبلی دارد گفت: امسال شاهد حضور جوانان فعال عرصه هنر انقلاب هستیم و جشنواره طراوت و شادابی خاصی خواهد داشت. با توجه به هم‌زمانی با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی امسال جشنواره نگاهی به شرایط موجود و نیازهای جامعه خواهد داشت و چند بخش جدید هم به آن اضافه‌شده است.

نجابتی افزود: امسال شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسید که جشنواره از حالت نمایشگاهی و فخیم خود خارج شود و رویکرد مناسب شرایط روز داشته باشد. بنابراین به سراغ مصادیق مقاومت در شرایط امروز رفتیم و تیم محتوایی تشکیل شد تا موضوعات مورد نظر را انتخاب کند. ما قصد داریم از ظرفیت شعبات بسیج هنرمندان، حوزه هنری، مساجد و... استفاده کنیم تا آثار هنری در تمام کشور اکران شوند. همچنین کارگاه‌هایی در مدت جشنواره توسط دبیران بخش‌های مختلف در سراسر کشور برگزار می‌شود تا افراد علاقه‌مند بتوانند در آن‌ها شرکت کرده و آثاری برای حضور در جشنواره خلق کنند.

پس از آن مسعود شجاعی طباطبایی گفت: نوع نگاه و اتفاقات جشنواره امسال کمی متفاوت از گذشته است چون نگاه اصلی معطوف به هنرمندان جوانی است که می‌توان آن‌ها را رویش‌های انقلاب دانست. هنرمندان جوانی در کشور ما هستند که توانمندی آن‌ها مثال‌زدنی است و امسال شاهد آثار آن‌ها خواهیم بود. همچنین در جشنواره‌های قبلی ماحصل کار هنرمندان بیشتر در قالب نمایشگاه دیده می‌شد اما جشنواره امسال محصول محور است و خروجی آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

او که دبیری بخش کارتون و کاریکاتور را هم بر عهده دارد گفت: در بخش کارتون به سراغ مطالبات جدی مردم رفتیم و موضوعاتی مانند اشرافی‌گری، فاصله طبقاتی، ژن برتر، تشریفات و... را انتخاب کردیم. در حوزه کاریکاتور 40 نفر از چهره‌های خبیث قبل از انقلاب انتخاب شدند تا چهره آن‌ها توسط هنرمندان به تصویر کشیده شود.

احمدرضا دالوند دبیر بخش علمی و پژوهشی گفت: این بخش در سال‌های گذشته به صورت ارسال مقاله تعریف شده بود اما امسال از من خواسته شد کتابی بنویسم که محور آن هنرمندان نسل جدیدی هستند که در سایه پیشکسوتان دهه 60 رشد کرده‌اند. نسل جدید با فضای مجازی و لوازم الکترونیک بزرگ شده است و به همین دلیل چشم آن‌ها به روی جهان باز است. درحالی‌که بسیاری از مدیران ما هنوز تلاش می‌کنند در مقابل رسانه‌ها بایستند و جلوی آن‌ها را بگیرند. با دیدن آثار هنرمندان جوان متوجه شدم آن‌ها توپخانه‌ای آماده شلیک هستند و می‌خواهند صدای خود را به گوش همه برسانند.

دالوند افزود: ما در چند دهه گذشته با این معضل مواجه بودیم که نوشتار درباره آثار هنری همیشه با توصیفات ادیبانه و احساس‌گرایی همراه بوده و دیگر جا برای تحلیل باقی نمی‌ماند. اما من در نوشتن این کتاب تلاش می‌کنم کلمات حاوی معنا باشند نه اینکه فقط زیبا باشند. من احساس خود درباره این آثار را کنار می‌گذارم و با منطق درباره آن‌ها می‌نویسم. چون نگارش درباره هنر اگر آمیخته با احساسات باشد کاری خائنانه است که فقط در لحظه هنرمند را خوشحال می‌کند اما چیزی برای آینده باقی نمی‌گذارد.

علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه در ادامه نشست گفت: کتیبه و پرچم از قدیمی‌ترین رسانه‌هایی است که در اختیار ما بوده و از قدیم هنر در آن تجلی داشته است. با وجود این در صد سال اخیر اتفاق هنری در پرچم و کتیبه‌های ما وجود نداشت و ما امیدواریم با کمک هنرمندان بتوانیم از این رسانه بهتر استفاده کنیم. یک دسته از آثار این بخش به جشن‌های 40 سالگی انقلاب اسلامی اختصاص دارد و یک دسته دیگر به پیاده‌روی اربعین و اقلامی مانند سربند، شال و.. که علاوه بر پرچم و کتیبه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اختصاص دارد.

حسن قائدی دبیر بخش عکس جشنواره نیز گفت: ماهیت عکاسی این است که در هر جریانی حضور فعال و مستمر داشته باشد. موضوع پیشنهادی من برای این جشنواره "زن مسلمان ایرانی" بود. امروز در عرصه‌های مختلف شاهد هستیم که زنان نه تنها در پایگاه‌های بسیج، خانواده شهدا و... حضور فعال داشتند بلکه در عرصه‌های علمی، سیاسی، هنری، کارآفرینی و... حضور موفقی دارند. در کنار جوایزی که به هنرمندان برگزیده اهدا می‌شود، سفارش یک پروژه هم خواهیم داشت و به عکاسانی که با این موضوع پروژه‌ای را تعریف کنند سفارش کار خواهیم داد.

سید محمدرضا میری دبیر بخش پوستر با اشاره به اینکه پوستر قابلیت زیادی برای اقدام سریع درباره موضوعات روز را دارد گفت: پوستر قابل استفاده در محیط‌های مختلف است و بخش زیادی از سهم بصری مخاطب را در جشن‌های 40 سالگی انقلاب در بیلبوردها، فضای شهری و فضای مجازی برعهده دارد. رویکرد موضوعی ما این است که انقلاب در 40 سالگی خود باید با قدرت به آسیب‌های خود بپردازد و ابتدا باید ریشه اصلی این آسیب‌ها را بشناسد. یکی از آسیب‌ها دور شدن از گفتمان اصلی انقلاب است و امیدواریم آثار هنرمندان جوان شهرهای مختلف بهانه‌ای شود تا گفتمان انقلاب اسلامی بازخوانی شود. از سوی دیگر نباید از دستاوردهای انقلاب غافل شویم بنابراین قابلیت‌های نسل جوان انقلاب را روایت خواهیم کرد.

احمد عابدینی دبیر بخش‌ طراحی صنعتی با اشاره به جدید بودن این بخش در جشنواره گفت: در راستای شعار حمایت از کالای ایرانی، احساس کردیم باید حرکت خوبی در این زمینه انجام شود. یکی از ضعف‌های کالای ایرانی ضعف در طراحی است که باعث می‌شود مصرف‌کننده رغبتی به خرید آن نداشته باشد. بنابراین 3 عنوان صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف، زندگی ساده ایرانی و پرهیز از تجمل‌گرایی، صنایع‌دستی در زندگی امروز، را انتخاب کردیم و این عناوین در 5 دسته لوازم منزل، مبلمان شهری و منزل، محصولات روشنایی، مد و زیورآلات، اسباب‌بازی و سرگرمی قرار می‌گیرند تا محصولات کاربردی برای مردم طراحی شود.

عباس صانعی دبیر بخش گرافیک متحرک که یکی دیگر از بخش‌های جدید جشنواره است، گفت: موشن گرافیک قالب‌های متفاوتی دارد که در تلویزیون و فضای مجازی استفاده می‌شود. ویژگی موشن گرافیک این است که می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه، اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل کند. ما چند سرفصل برای این بخش در نظر گرفته‌ایم که شامل دستاوردهای انقلاب در طول 40 سال، مطالبه‌گری از مسئولین در موضوعات مختلف، ارائه راهکار برای مشکلاتی که با آن درگیر هستیم، ویژگی مسئولان و طراز انقلاب اسلامی و معرفی الگوهای جوان مومن و انقلابی، می‌شود.

محمدرضا دوست محمدی دبیر بخش تصویرسازی جشنواره گفت: امسال قصد داریم دو مجموعه داستان را منتشر کنیم که یکی از آن‌ها شامل 40 داستان مخصوص رده سنی دبستان و دیگری شامل 40 داستان برای رده سنی نوجوان است. برای این کار تم داستان‌ها را در اختیار طراحان قرار می‌دهیم تا بر اساس آن‌ها تصویرسازی کنند و سپس آثار برگزیده در قالب دو کتاب منتشر می‌شوند. موضوع داستان‌ها بررسی وقایع مهم تاریخ انقلاب ایران و بخش‌هایی از زندگی شهدای ایران است که به شکل مستند نوشته‌ شده‌اند.

حسن روح‌الامین دبیر بخش نقاشی دیجیتال نیز گفت: در دوره‌های قبلی جشنواره بخش نقاشی وجود داشت اما امسال شاهد حضور نقاشی دیجیتال هستیم، چون هزینه‌های زیاد باعث می‌شود هنرمند و سفارش‌دهنده نتوانند به سراغ موضوعات روز جامعه بروند و از سوی دیگر تکثیر پذیری نقاشی دیجیتال فرصت دیده شدن آن را بیشتر می‌کند. موضوع این بخش را کار و کارگر انتخاب کرده‌ایم. چون یکی از پراهمیت‌ترین اجزای جامعه ما کارگران هستند که سرباز خط مقدم جنگ اقتصادی هستند اما مورد غفلت قرارگرفته‌اند.

در غیاب حامد مغروری دبیر بخش تبلیغات شهری و سید مهدی حسینی دبیر بخش تایپوگرافی، مسعود نجابتی گفت: بخش تایپوگرافی به اشعار ایرانی اختصاص دارد و شعرهایی با موضوعات حماسی و وطن دوستانه در بخش‌های کودک و بزرگ‌سال می‌توانند در این بخش شرکت کنند و سعی می‌کنیم آثار برگزیده در لوازم‌التحریر، تی‌شرت و... مورد استفاده قرار گیرد.

نجابتی افزود: امسال نفرات اول تا سوم معرفی نمی‌شوند بلکه در هر رشته 4 برگزیده خواهیم داشت و در مراسم اختتامیه 40 هنرمند تقدیر می‌شوند. همچنین نشان 40 امین سال انقلاب اسلامی به آن‌ها اهدا می‌شود. بخش تجلیل از هنرمندان پیشکسوت را هم خواهیم داشت و در صورت امکان نمایشگاه مروری بر آثار این هنرمندان هم برگزار می‌شود.

گفتنی است پنجمین جشنواره هنر مقاومت توسط گروه هنرهای تجسمی روایت فتح و با دبیری مسعود نجابتی دی‌ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.