سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس زهرا یزدانی با عنوان "سرزمین ممنوعه" در گالری هما برپاست. یزدانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: در این مجموعه آثاری را به نمایش گذاشته‌ام که با یک تکنیک قدیمی عکاسی با عنوان "ساینوتایپ" شکل‌ گرفته‌اند. در این شیوه ابتدا کاغذ عکاسی به نور حساس می‌شود و سپس یک کلیشه یا نگاتیو روی آن قرار می‌گیرد و نور می‌خورد. من هم کاغذ را به نور حساس کردم و سپس روی آن نگاتیو قرار دادم. البته این نگاتیو به جای آنکه عکاسی شده باشد با کلاژ چند عکس و طراحی به وجود آمده‌اند.

یزدانی ادامه داد: آثار من در مرز میان نقاشی و عکاسی هستند و می‌توان آنها را مجموعه‌ای از فتومونتاژ، طراحی و نقاشی دانست. من نقاش هستم و همیشه برای اتود آثار خود از کلاژ عکس‌ها استفاده می‌کردم. پس از مدتی فکر کردم به‌جای اینکه عکس‌ها پایه‌ای برای نقاشی باشند می‌توانم خود آن‌ها را در کارم استفاده کنم. پس از اینکه با تکنیک ساینوتایپ آشنا شدم دیدم هارمونی میان کلاژها به وجود می‌آید و می‌تواند یک تصویر واحد را به وجود آورد.

او درباره نحوه آشنایی خود با این تکنیک گفت: طی یک دوره رزیدنسی در هند تابلویی را دیدم که با این تکنیک کار شده بود. پس از پرس‌وجو درباره آن، افرادی که در آن محل بودند تکنیک ساینوتایپ را به من آموزش دادند.

یزدانی درباره تأثیر تفاوت تکنیک در آثار خود گفت: ساینوتایپ برای من یک دنیای جدید است. نقاشی از جهاتی دست هنرمند را باز می‌گذارد تا بتواند هرچه را دوست دارد نقاشی کند. ولی من دوست داشتم یک موقعیت خیالی درست کنم که در واقعیت صورت می‌گیرد. در این آثار وجه واقع‌نمایی عکس بیشتر است و در عین اینکه همه‌چیز در واقعیت صورت می‌گیرد اما اتفاقات غیرواقعی در آن می‌افتد. این تضاد برایم جالب بود و فکر می‌کنم نمی‌توان در نقاشی به این تضاد دست یافت.

یزدانی افزود: آثارم روایت‌گر هستند و در ادامه مفهومی کلی هستند که قبلاً در نقاشی‌هایم وجود داشت. در این آثار شاهد بحرانی هستیم که اتفاق افتاده و کاراکترها در چالش برای رهایی از آن هستند. هسته مرکزی آثار تلاش برای رهایی است ولی در بعضی از کارها واضح و در بعضی دیگر کمتر آشکار است. این موضوع به شکلی خیال‌بافانه به تصویر کشیده شده و تصاویری که از مناظر مختلف و خودم عکاسی کردم با عکس‌هایی که از اینترنت به دست آوردم ترکیب‌شده است.

گفتنی است نمایشگاه عکس زهرا یزدانی تا 2 مرداد در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برپاست.