سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی نجوا عرفانی با عنوان "از دختران قاف" در گالری ساربان برپاست. عرفانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه دو مجموعه از آثار من به نمایش درآمده است که شامل 9 تابلو نقاشی رنگ‌روغن روی بوم و 20 طراحی با تکنیک مداد و ترکیب مواد روی مقوا است.

او درباره نحوه شکل‌گیری این مجموعه گفت: در طول مدتی که به کار نقاشی و تصویرسازی پرداختم همیشه به موضوع اسطوره‌ها و زنان توجه داشتم. نمایشگاه قبلی من با عنوان "شیرزن" درباره زنان و الهه‌ها بود که به شکل ترکیبی از شیر و زن دیده می‌شد. پس از آن شروع به طراحی با موضوع زنان و پریان دریایی کردم و کم‌کم نقاشی با این موضوع را شروع کردم تا به ایده کوه قاف و ارتباط آن با زن رسیدم.

عرفانی افزود: کوه همیشه از نظر فرم و معنا یک عنصر مردانه بوده است اما من نگاه دیگری به آن داشتم. زنان در طول تاریخ همیشه در حال مبارزه برای حق خود بودند. کوه قاف نماد چیزی دست‌نیافتنی است که باید برای رسیدن به آن تلاش زیادی شود. زنان در جریان تلاش برای رسیدن به هدف خود گاه تبدیل به سنگ و کوه می‌شوند که نمادی از استواری و محکم بودن آن‌هاست. از سوی دیگر در افسانه‌ها آمده است که کوه قاف تا نیمه در آب قرار دارد. زنان آثار من هم تا نیمه در آب هستند و شاید در حال غرق شدن باشند، اما خود را بیرون نگه‌داشته‌اند تا برای ارزش‌های خود بجنگند.

او با اشاره به حضور الهه‌ها و اسطوره‌ها در آثار خود گفت: در داستان‌های کهن تعدادی الهه هستند که ویژگی‌های مشخصی دارند ولی من الهه خاصی را انتخاب نکردم بلکه روح کلی الهه بودن را در نظر گرفتم. الهه‌ها موجوداتی مافوق انسان با قدرت‌های فرا طبیعی هستند ولی من فکر کردم انسان هم می‌تواند به آن درجه از توانایی برسد. به همین دلیل شاخ خدایی را که نماد قدرت است بر سر فیگورها گذاشتم.

او درباره مجموعه طراحی‌های خود گفت: در این آثار به کهن‌الگوی ملکه پرداخته‌ام. در طول تاریخ همیشه ملکه ظاهری محکم و باصلابت داشته و دیگران انتظارات خاصی از او دارند، اما من خواستم پشت این ظاهر استوار را نشان دهم و بگویم اتفاقاتی که در طول زمان افتاده ممکن است ملکه را روبه زوال ببرد. درعین‌حال اطراف او گل‌هایی کشیده‌ام که نشانه رشد و جوانه زدن است و نشان می‌دهد که یک زن در هر شرایطی می‌تواند به‌طرف بالا رشد کند.

عرفانی درباره تفاوت نقاشی‌ها و تصویرسازی‌های خود گفت: برای من تفاوت خیلی کمی میان این دو کار وجود دارد اما در جامعه مرز خیلی محکمی بین این دو قائل می‌شوند. تنها علتی که باعث شد در سال‌های اخیر به نقاشی رو بیاورم این است که در تصویرسازی همیشه یک متن وجود دارد که باید بر اساس آن کار کنید اما در نقاشی می‌توانم هرچه می‌خواهم را بیان کنم.

این هنرمند افزود: کمی تفاوت در آثار تصویرسازی و نقاشی من وجود دارد چون مخاطب تصویرسازی معمولا کودک و نوجوان هستند و باید رنگ و تکنیک با توجه به مخاطبان و اینکه طرح قرار است چاپ شود، انتخاب شود. اما در نقاشی چون مخاطب گسترده‌تر است از نظر تکنیکی تفاوت‌هایی وجود دارد. نقاشی‌های من خیلی روایت‌مند است اما این روایت کاملا شخصی است و وابستگی به متن ندارد.

عرفانی ادامه داد: حدود 10 سال است که به صورت حرفه‌ای تصویرسازی و نقاشی می‌کنم. در این مدت بیش از 40 کتاب کودک و نوجوان تصویرسازی کرده‌ام و در 70 نمایشگاه گروهی نقاشی در کشورهای مختلف شرکت داشتم. امیدوارم این راه برای تمام زنان کشورمان باز باشد تا بتوانند آزادانه کار کنند و حرف خود را بزنند.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی نجوا عرفانی تا 1 مرداد در گالری ساربان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.