سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده با عنوان "قاجار" در گالری ماه، نمایشگاه نقاشی مینا فشنگچی با عنوان "در تاریکی" در گالری ویستا، نمایشگاه آثار خسرو حسن‌زاده با عنوان "وارهول نجاتم داد" در گالری ایرانشهر و نمایشگاه نقاشی حسنا کارنما با عنوان "کارتون مارتون" در گالری ثالث سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

روایت پاپ‌آرت از تاریخ

نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده با عنوان "قاجار" در گالری ماه برپاست. در این مجموعه نیز مانند کارهای گذشته این هنرمند شاهد بازنمایی تصاویر قاجاری از نوازندگان، سرداران مشروطه، زنان درباری، پهلوانان و... هستیم. حاجی‌زاده با استفاده از تصاویر قدیمی و دخل و تصرف در آن‌ها، تعبیری متفاوت از موقعیت اشخاص ارائه می‌دهد.

سوژه‌های آثار حاجی‌زاده افرادی از قشرهای مختلف جامعه هستند. از یک‌سو مظفرالدین شاه و شاهزادگان جوان قاجاری را می‌بینیم و از سوی دیگر مردم عادی که رو به یک دوربین خیالی قرار گرفته‌اند تا عکسی از آن‌ها ثبت شود. مردم کوچه و بازار با نگاه مردم‌نگارانه حاجی‌زاده، جایگاهی برابر با درباریان و شخصیت‌های تاریخی پیدا کرده‌اند.

نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده در گالری ماه

اما برخلاف عنوان نمایشگاه، شخصیت‌های موجود در این آثار تنها به دوره قاجار محدود نمی‌شوند. تصاویری از مردم عادی در زمان حکومت پهلوی و اوایل دهه 60 نیز بخشی از آثار این مجموعه را تشکیل می‌دهد که افراد ژستی رو به دوربین گرفته‌اند و یا عکسی ناگهانی و بی‌هوا از آن‌ها ثبت شده است.

حاجی‌زاده در بازسازی جهان گذشته، هیچ حسی از نوستالژی را در مخاطب بیدار نمی‌کند بلکه در اغلب موارد با تصاویر خام‌دستانه و ساده خود، فضایی طنزآمیز به وجود آورده است که از پارادوکس میان اجزای تصویر برخاسته است. زبان شخصی حاجی‌زاده در نقاشی پاپ آرت، فضایی ملموس و گرم در این آثار به وجود آورده است و مخاطب می‌تواند ارتباطی صمیمانه با آن‌ها برقرار کند.

نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده با عنوان "قاجار" تا 16 مردادماه در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.

 

ریشه‌های زندگی

نمایشگاه نقاشی مینا فشنگچی با عنوان "در تاریکی" در گالری ویستا برپاست. در این مجموعه شاهد آثاری با مضامین مختلف هستیم که نحوه نمایش آن‌ها به مخاطب امکان می‌دهد تا ارتباطی میان آن‌ها برقرار کند. بخشی از تابلوها به پرتره زنان اختصاص دارد. چهره‌هایی که از فاصله بسیار نزدیک نقاشی شده و تمام سطح تابلو را پوشانده‌اند، بدون حضور هیچ عنصر اضافی مخاطب را مستقیما با احساسات سوژه مواجه می‌کنند. چهره‌ها به شکلی واقع‌گرایانه به تصویر کشیده شده‌اند اما تقسیم آن‌ها به دو بخش با رنگ‌های سرد و گرم حاکی از احساسات متضادی است که در وجود افراد نهفته است.

فشنگچی در بخش دیگری از آثار به نمایش استخوان‌ها و مفاصل انسان پرداخته است. اجزایی از بدن که همیشه پنهان و دور از چشم هستند این بار در معرض دید مخاطب قرار گرفته‌اند و جدا از عضلات و بافت‌های دیگر، به شکلی مستقل خودنمایی می‌کنند. در این تصاویر هیچ ترکیب‌بندی یا دیدگاه خاصی مشاهده نمی‌شود و تنها نمایش اجزای بدن مورد توجه نقاش بوده است.

نمایشگاه نقاشی مینا فشنگچی در گالری ویستا

اما بخش دیگر آثار سوژه‌ای متفاوت دارند و فشنگچی ریشه گیاهان و درختان را بر سطح بوم آورده است. ریشه‌ها نیز مانند استخوان‌ها زیر سطحی دیگر پوشیده هستند و توجهی به آن‌ها نمی‌شود، اما وجود آن‌ها برای حیات جانداران ضروری است. این موضوع وجه اشتراک این بخش از آثار با تابلوهای استخوان‌ها است.

درعین‌حال استفاده از رنگ‌های مشابه و تکنیک یکسان در همه آثار باعث شده است سوژه‌ها از جنبه تصویری هم با یکدیگر ارتباط داشته باشند. زمینه تیره که مانند هاله‌ای سوژه را در برگرفته است به همراه رنگ‌های گرم و خاکی، در همه تابلوها قابل مشاهده است.

نمایشگاه نقاشی مینا فشنگچی تا 1 مرداد در گالری ویستا برپاست. این گالری به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

 

گذر از یکتایی هنر

نمایشگاه آثار خسرو حسن‌زاده با عنوان "وارهول نجاتم داد" در گالری ایرانشهر برپاست. حسن‌زاده را با آثاری می‌شناسیم که دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگ‌عامه در آنها جایگاه ویژه‌ای دارند. زنان، پهلوانان ایرانی و چهره‌های شناخته‌شده مردمی، از موضوعات اصلی آثار او در دوره‌های مختلف کاری هستند. اما حسن‌زاده این بار به سراغ سوژه‌ای رفته است که اگرچه میان عموم مردم ایران شناخته‌شده نیست اما چهره‌ای مطرح در هنر جهان است.

اندی وارهول که با استفاده از چهره شخصیت‌های مشهور سیاسی و هنری به خلق آثار هنری می‌پرداخت، این بار خود به سوژه آثار یک هنرمند تبدیل شده است. وارهول از بنیان‌گذاران هنر پاپ است که در آثار خود به سوژه‌هایی بی‌ارزش مانند قوطی کنسرو و شیشه نوشابه می‌پرداخت و درعین‌حال با تکرار چندین‌باره یک اثر به شیوه چاپ، ویژگی یکتایی اثر هنری را از بین برده و شروع به تولید آثار هنری در مقیاس انبوه می‌کرد.

حال حسن‌زاده که در آثار گذشته‌اش علاقه خود به پاپ آرت را نمایان کرده بود، در آثار جدید خود ادای احترامی به نماد هنر پاپ کرده است. در تابلوهای حسن‌زاده پرتره وارهول در کنار سوژه‌های معروف آثارش مانند مرلین مونرو، کنسروها و لوگوی کالاها دیده می‌شود.

 نمایشگاه آثار خسرو حسن‌زاده در گالری ایرانشهر

حسن‌زاده در آثار پیشین خود از کاشی‌های لعاب‌دار در ترکیب با چاپ سیلک استفاده کرده و به بیان هنری تازه‌ای دست‌یافته بود. این فضای شرقی بستر مناسبی برای نمایش شخصیت‌هایی مانند تختی بود، اما این بار او نمادهای هنر ایرانی را با نمادهای آثار وارهول ترکیب کرده و چهره خندان مرلین مونرو را بر روی کاشی‌های لعاب‌دار فیروزه‌ای چاپ کره است تا کیفیتی متفاوت به آن ببخشد.

چاپ سیلک اسکرین تکنیک محبوب هنرمندان پاپ است که به سبب تکرار اثر، کیفیتی مکانیکی به کار داده و آن را از احساسات خالی می‌کند. در این نمایشگاه شاهد پوسترهای چاپی هستیم که با گیره آویزان شده‌اند و تاکیدی بر در دسترس بودن، همگانی بودن و یکنواختی زندگی مدرن هستند.

نمایشگاه آثار خسرو حسن‌زاده با عنوان "وارهول نجاتم داد" تا 5 مردادماه در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

کارتون‌های با احساس

نمایشگاه نقاشی حسنا کارنما با عنوان "کارتون مارتون" در گالری ثالث برپاست. کارنما در این مجموعه با استفاده از شخصیت‌های کارتونی به خلق آثاری دست زده است که بیانگر دغدغه‌های او هستند. در واقع کاراکترهایی مانند میکی‌موس، تن‌تن، ناخدا هادوک و... در جای افراد جامعه قرار گرفته‌اند و کنش‌های آنها می‌تواند نشانی از رفتار و احساسات آدم‌ها در شرایط مختلف باشد.

بسیاری از شخصیت‌های کارتونی ریشه در واقعیت داشته و برگرفته از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری آدم‌ها هستند، اما این بار هنرمند سعی کرده است با جایگزین کردن این شخصیت‌ها، وجهه‌ای طنزآمیز به آثارش ببخشد. این شخصیت‌ها گاه با خودشیفتگی به دوربین خیره شده‌اند تا عکسی از آن‌ها ثبت شود، گاه با افسردگی در خیابان سرگردان هستند و گاه با خشونت به روی دیگران اسلحه گرفته‌اند.

نمایشگاه نقاشی حسنا کارنما در گالری ثالث

کارنما که سابقه فعالیت در زمینه نقاشی‌خط را هم دارد این بار یک هنر سنتی را در کنار شخصیت‌های کارتونی قرار داده و فضای پارادوکسیکالی به وجود آورده است که بیش از پیش بر تناقضات موجود در رفتار انسان و جامعه تاکید دارد. زمینه همه آثار پوشیده از خطوط فارسی است و حروف با رنگ‌ها و ترکیب‌بندی‌های گوناگون در کنار هم قرار گرفته‌اند تا علاوه بر زینت بخشی آثار، ویژگی ایرانی بودن را هم به آن‌ها اضافه کنند.

نمایشگاه نقاشی حسنا کارنما با عنوان "کارتون مارتون" تا 27 تیر در گالری ثالث برپاست. گالری ثالث در خیابان کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ قرار دارد.