سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه "در تاریکی" با آثاری از مینا فشنگچی این روزها در گالری ویستا برپاست. این هنرمند درباره آثارش بتوضیح داد: در این نمایشگاه ۲۹ اثر به نمایش درآمده که در طول سه سال نقاشی شده‌اند. البته تعداد آثار بسیار بیشتر بود ولی ناچار به انتخاب بودیم.

او توضیح داد: عنوان اولیه چیز دیگری بود اما آن را طوری که به مفهوم نزدیک باشد تغییر دادم و "در تاریکی" گذاشتم. این آثار چه از نظر مفهومی و چه ترکیب‌بندی و ظاهری در فضایی تیره و سیاه خلق شده‌اند. آثار متاثر از فضای رنگی باروک هستند. اما نمی‌خواستم تا حد آثار باروک، کلاسیک کار کنم و از نظر نوردهی هم به دنبال فضای متفاوتی از نقاشی سبک باروک بودم.

این هنرمند همچنین گفت: بسیاری از سوژه‌ها در ذات خود تیره هستند و در چنین فضایی می‌توان آنها را نمایش داد. مثل ریشه درختان و یا رگ‌های انسان که در عمقی تاریک قرار دارند. برای نقاشی کردن از ریشه درختان نیاز به چنین فضایی داشتم. از طرفی این آثار حاصل تجربه زیسته من و جست‌وجوی درونی‌‌ام است و متاثر از فضای جامعه‌ای که در آن زیسته‌ام. این اولین حسی است که به عنوان هنرمند از محیط‌‌ام گرفته‌ام.

مینا فشنگچی گفت: در این آثار تلاش کردم تبادل مرگ و زندگی را در نمادهای استفاده شده، نشان دهم. همان‌طور که دیگران گفتند نمادگرایی مرگ و همچنین زندگی در آثارم مشهود است. سال‌های زیادی است که تصویر ریشه در آثارم وجود دارد. درواقع پرتره زنان و ریشه‌ها از مهم‌ترین سوژه‌هایم هستند. در پانزده سال گذشته جذابیت این دو سوژه برایم کم نشده است و در دوره‌های مختلف به آن پرداخته‌ام.

او همچنین درباره روش کار خود گفت: برای این کار تعداد زیادی ریشه در اندازه‌های بسیار متفاوت جمع‌آوری کردم و در کارگاهم از آنها عکاسی دقیق کردم. این جست‌وجوی نقاشانه بسیار جذابی بود و از روند کار بسیار لذت بردم. سپس شروع کردم به نقاشی از عکس‌هایی که گرفته بودم. می‌توانم بگویم گرچه نقاشی‌ها رئالیستی نیست ولی از چیزهایی است که وجود خارجی دارند.

فشنگچی همچنین درباره پرتره‌هایش نیز گفت: برای آنها هم اول از مدل‌هایم عکاسی کردم و از عکس‌های خودم نقاشی کشیدم.

او در پایان ابعاد متنوع تابلوها در نمایشگاه را متاثر از فضای کار تک تک آنها دانست و گفت: ابعاد را بر اساس سوژه انتخاب کردم. در برخی موارد لازم بود که تابلو بزرگ و شاخص باشد و بعضی جاها هم دیدم مثلا دوست دارم یک پرتره کوچک خلق کنم.

نمایشگاه نقاشی "در تاریکی" تا اول مرداد در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقمندان است.