به گزارش هنرآنلاین : یک کارشناس اقتصاد درباره برخی حاشیه‌های شکل گرفته پیرامون برگزاری نهمین حراج تهران گفت: ما نمی‌توانیم تنها با شنیدن اخباری پیرامون جا به جا شدن پول‌های کلان در معامله‌ای، آن را به «پول‌شویی» نسبت دهیم.

به گزارش ایسنا، مسعود دانشمند ـ رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات ـ بیان کرد: نباید برای همه معامله‌های کلان نسخه کامل بپیچیم و آن را به «پول‌شویی» نسبت دهیم. چنین نتیجه‌گیری به دور از عقل و منطق است.

او ادامه داد: اگر با این منطق بخواهیم حراج تهران را زیر سوال ببریم، پس می‌توانیم هر نوع معامله‌ای همچون معاملات مسکن را هم زیرسوال ببریم. چون در هر معامله‌ای راه برای شناسنامه‌دار کردن پول‌های بی‌شناسنامه وجود دارد؛ یعنی افرادی که بخواهند این کار را انجام دهند، می‌توانند ۱۰ آپارتمان ۱۵ میلیاردی در شمال تهران بخرند، یا چند ماشین لوکس و خارجی و حتی می‌توانند در بازار بورس سهام بخرند. وقتی شما معامله‌ای انجام می‌دهید، کسی از شما نمی‌پرسد این پول را از کجا آوردید و این آپارتمان، خودرو، سهام و ... را خریدید.

دانشمند با تاکید بر این‌که فروش هر نوع کالاهای گران‌قیمت می‌تواند پول بی‌شناسنامه را شناسنامه‌دار کند، افزود: اگر قرار باشد این طور به هر معامله‌ای نگاه کنیم، این ذهنیت هم به وجود می ‌آید که هر معامله‌ای پول‌شویی است. ما نباید مشکل پول‌شویی در جامعه ایران را از زاویه‌ای به زاویه دیگر پرتاب کنیم؛ مشکل جای دیگری است.

او در پاسخ به این سوال که چقدر درباره خریداران حراج تهران که از شش ماه قبل گردش حساب مالی خودشان را در اختیار حراج می‌گذارند، این نسبت می ‌تواند درست باشد؟ بیان کرد: اگر کسی بخواهد واقعا پول‌شویی انجام دهد، می‌تواند از شش ماه قبل برایش برنامه‌ریزی کند. اما ما با چنین تعبیری نباید جلوی همه‌ی اتفاقات را بگیریم و این چنین وسواسی خلاف عقل و منطق است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: کسی که به دنبال پول‌شویی پول‌های بی‌شناسنامه‌اش باشد، لازم نیست حتما یک تابلو نقاشی بخرد که قرار است در رسانه‌ها بازتاب داده شود و زیر ذره‌بین قرار بگیرد. بنابراین به نظرم این حساسیت‌ها در مورد حراج تهران بدون دلیل منطقی به وجود آمده است و ما با استدلال‌های اشتباه نباید جلوی اتفاقات و معاملات را بگیریم.