سرویس تجسمی هنرآنلاین:  باید بپذیریم که کره زمین وارد مرحله‌ایی بحرانی شده است، بحران‌های زیست محیطی شامل یک یا دو منطقه و کشور نمی‌شود بلکه تمامی جمعیت زمین را درگیر خود کرده است. این بحران‌ها ابعاد و عمق‌های متنوعی دارند. از گرمایش زمین و تغییرت اقلیمی آب و هوایی گرفته تا بحران آلودگی هوا، انقراض نسل بسیار از حیوانات و یا نابودی جنگل‌های بارانی در سراسر زمین. کشور ما نیز با بحران‌ها و گرفتاری‌های چند بعدی در زمینه زیست محیطی مواجه است. فرسایش خاک، آلودگی هوا، بحران‌های آبی، قطع و نابودی درختان، مراتع و جنگل‌ها و نیز از بین رفت تالاب‌ها و دریاچه‌های سراسر کشور. این بحران‌ها می‌توانند به شکلی پیوسته، آرام و نامحسوس آغاز و به نقاط غیرقابل بازگشت برسند.

اما در این مرحله از زیست کره زمین چه می‌توان کرد؟ واکنش انسان‌ها در این باره چیست؟ آیا باید صبر کنیم تا به نقطه‌ایی غیرقابل بازگشت برسیم؟ پاسخ بطور قطع منفی است. در این مرحله با وجود ابزارهای ارتباطی از جمله شبکه‌های فراگیر اجتماعی می‌توان به اطلاع‌رسانی و ارتقاع فرهنگی شهروندان درباره مسائل زیست محیطی پرداخت و اینجا نقش هنرمندان در جامعه بسیار تاثیرگذار و فراگیر است. شکل‌گیری انواع کمپین‌های زیست محیطی و اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی بسیار مفید خواهد بود. رویدادهای مرتبط با مسائل زیست محیطی و دعوت از شهروندان جهت شرکت در چنین رویدادهایی از جمله فعالیت‌هایی‌ست که می‌تواند باعث حساس کردن افکار عمومی در زمینه‌های متعدد زیستی باشد.

زبان هنر زبانی پویاست که بیشتر مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد. انتقال مفاهیم بنیادین زیستی از طریق و در قالب‌های مختلف هنری هر چند محدود تذکری است به جامعه در جهت احیا و تقویت فرهنگ و وجدان زیست محیطی. وجدانی که زندگی شهری مدرن آن را به شدت کم رنگ کرده است. بخش عمده بحران‌ها را می‌توان از طریق هم‌یاری، هم‌فکری با عموم مرد کشور رفع کرد.

هدف تشکل گروهی شامل از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری تحت عنوان گروه هنری راینیتار نیز همین بوده است. این گروه بطور غیر رسمی کار خود را در آخرین روز سال نود پنج در قالب برنامه‌ای تحت عنوان "مکاشفات درخت" آغاز کرد و این روزها سومین برنامه خود را با حمایت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد کرد.

 درختان احتضار نام پروژه‌ای‌ست که تمرکز موضوعی خود را بر ارزش فرهنگی و زیست درخت گذاشته است. در این برنامه که ساعت هجده روز جمعه پانزدهم تیرماه در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد، هنرمندانی چون نادر مشایخی، محمدباقر ضیایی، علی اتحاد، نیما زاغیان، آنیما احتیاط و ایرج ضیایی حضور دارند. صاحب این قلم نیز سهم کوچکی در این رویداد ایفا کرده است. به جد امیدواریم که حضور تمامی هنرمندان ایرانی در عرصه‌های زیست محیطی بیشتر و قوی‌تر شود تا شاهد فجایع زیستی کمتری باشیم.