سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی "کد گرگ و میش" با آثاری از گلاره گودرزی در گالری ویستا، نمایشگاه آثار جواد وطن‌دوست علمداری با عنوان "شور رهایی" در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی لادن بروجردی با عنوان "قصه‌های کوتاه سرزمین رز" در گالری هما و نمایشگاه نقاشی شعیب کاشانی با عنوان "مگنتیت" در گالری وارطان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

شهرهایی بدون انسان

نمایشگاه نقاشی "کد گرگ و میش" با آثاری از گلاره گودرزی در گالری ویستا برپاست. آنچه در این مجموعه دیده می‌شود آثاری است که با الهام از فضای شهری و آلودگی‌های زیست محیطی شکل گرفته‌اند. گودرزی در این مجموعه به تاثیرات ساخت و سازها، لوازم نقلیه و کارخانه‌ها بر آلودگی محیط پرداخته است.

بزرگترین بخش هر تابلو، آسمانی است که با رنگ طبیعی آبی یا رنگ غیرعادی قرمز به نمایش درآمده است و در تعدادی از آثار هم خاکستری زمینه، نشانه آسمان دود گرفته شهری صنعتی است. در اغلب آثار آسمان شهرها دود گرفته و خاکستری نیستند، بلکه سطوحی رنگین و یکدست هستند که با هجوم دود شکافته شده‌اند. کنتراست زیادی که میان زمینه آسمان و ذرات دوده به وجود آمده است، دور بودن طبیعت از آنچه به اجبار به آن افزوده شده است را بازنمایی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی گلاره گودرزی در گالری ویستا

عنصر قالب در بیشتر این تصاویر دودی است که از دودکش کارخانه‌ها یا قطارهای باری خارج شده و بخشی از آسمان را پوشانده است. اگرچه در عالم واقع این دود اغلب به رنگ سیاه یا خاکستری است اما گودرزی گاه با نشان دادن دودی قرمز، خطری را هشدار می‌دهد که به شکلی تهدیدآمیز در حال سوق دادن حیات به سمت نابودی است.

در هیچ کدام از تابلوها نشانی از انسان نیست. تمام آنچه به چشم می‌آید ماشین‌آلات صنعتی یا کارخانه‌های در حال کار هستند که ضرورت حضور انسان برای هدایت آنها قابل تردید نیست. اما انسان در برابر هجوم هیولاوار ساخته‌های دست خود چنان کوچک شده است که دیگر محلی برای بروز و ظهور خویش نمی‌یابد.

 نمایشگاه نقاشی "کد گرگ و میش" تا 15 تیرماه در گالری ویستا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 مراجعه کنند.

 

تغییر ماهیت اثر هنری

نمایشگاه آثار جواد وطن‌دوست علمداری با عنوان "شور رهایی" در گالری سایه برپاست. وطن‌دوست در این مجموعه به جای نقاشی کردن و به تصویر کشیدن یک سوژه، ابزار نقاشی را مورد توجه قرار داده و نقش آنها را پر رنگ کرده است. کلاف، پارچه بوم و... این بار به جای اینکه ابزاری برای نمایش دادن باشند، هویت مستقل یافته و خود به نمایش درآمده‌اند.

بخشی از آثار این مجموعه با چندین متر پارچه بوم که با تا خوردن و جمع شدن، بر روی چهارچوب جا گرفته‌اند تشکیل شده است. در این آثار گاه بوم خام بر روی چارچوب دیده می‌شود و گاه رنگ روی بخشی از پارچه قرار گرفته و سپس در سفیدی بوم محو شده است.

نمایشگاه آثار جواد وطن‌دوست علمداری در گالری سایه

وطن‌دوست در تعدادی دیگر از آثار به بازی با کلاف‌ها پرداخته و آنها را از پشت قاب بیرون آورده است. رنگ زدن چهارچوب‌ها به جای سطح بوم، نقشی متفاوت به چوبی داده است که همیشه پشت تابلو مخفی بود. او تنها به استفاده از ابزار نقاشی اکتفا نکرده است و در بخشی از آثارش لباس‌هایی را بر چارچوب قرار داده و آنها را به جای بوم نقاشی به کار برده است. لباس‌هایی که شاید بر تن یک نقاش قرار داشته و با باقیمانده رنگ‌های او رنگین شده و جلوه‌ای متفاوت یافته‌اند.

استفاده از رنگ در آثار این مجموعه به قصد نقاشی کردن یا به تصویر درآوردن موضوعی نیست، بلکه خود ماده و نحوه استفاده از آن است که اهمیت پیدا می‌کند. وطن‌دوست در این مجموعه تلاش کرده فارغ از کنش نقاشانه، اهمیت مواد را آشکار کند و حتی اثر هنری را در یک تغییر ماهیت به اجسام تشکیل دهنده آن تقلیل دهد.

نمایشگاه آثار جواد وطن‌دوست علمداری تا 13 تیرماه در گالری سایه برگزار می‌شود. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

 

زنان امروزی در نقاشی‌های قاجاری

نمایشگاه نقاشی لادن بروجردی با عنوان "قصه‌های کوتاه سرزمین رز" در گالری هما برپاست. بروجردی در این مجموعه با بهره گرفتن از نقاشی ایرانی و ویژگی‌های خاص آن آثاری با مضامین امروزی پدید آورده است. سوژه این نقاشی‌ها زنان هستند، زنانی که با اسلوب نقاشی قاجاری در فضایی میان گل و مرغ‌ها قرار دارند.

در آثار بروجردی ظرافت و ریزه‌کاری‌های نقاشی ایرانی به همراه پرداخت‌های با دقت، شیوه‌ای برای نمایش موضوعاتی هستند که حضور آنها در آن سبک نقاشی سابقه نداشته است. حضور زنان در نقاشی قاجار به تصاویری از زیبارویان و رامشگران در مجالس بزم محدود می‌شد، اما در این آثار زنان جایگاه متفاوتی یافته‌اند و با وجود شباهت ظاهری به نمونه‌های کهن، هویت و جایگاه متفاوتی دارند. زنانی که نیزه یا شمشیر به دست دارند و حضوری با قدرت در مقابل مخاطب دارند، نمونه‌ای از این نوع نگاه هستند.

افتتاحیه نمایشگاه لادن بروجردی در گالری هما

در آثار دیگر این مجموعه نیز اگرچه برای زنان نقش یا جایگاه خاصی در نظر گرفته نشده است، اما استقلال آنها و عدم وابستگی به عناصر دیگری به عنوان افراد دارای قدرت مشهود است. زنانی که با آرامش خیال در طبیعت حضور دارند، یا در زندگی عادی دیده می‌شوند، در تضاد با رویکرد نقاشان قاجار و مخاطبان آنها به زنان هستند.

نمایشگاه نقاشی لادن بروجردی با عنوان قصه‌های کوتاه سرزمین رز" تا 19 تیرماه در گالری هما به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برپاست.

 

خشونتی از گذشته تا آینده

نمایشگاه نقاشی شعیب کاشانی با عنوان "مگنتیت" در گالری وارطان برپاست. آثار کاشانی نشان دهنده فضایی خیالی با موجوداتی غیر واقعی است که دنیایی جدید را به وجود آورده‌اند، اما دور از ذهن نیست که تمام عناصر و رویدادهای آن جهان خیالی ریشه در دنیای واقعی ما داشته باشند.

آدم‌ها یا موجودات آدم‌گونه‌ای که در این تابلوها دیده می‌شوند هیچ کدام حال خوشی ندارند. دفرمه شدن آنها حاکی از گذران دورانی سخت و عبور از مصائب بسیار است که در نهایت به ایجاد تغیراتی در آنها منجر شده تا امکان بقا را برای آنان فراهم کند. فضایی که این جانداران در آن زندگی می‌کنند محیطی خشک و تاریک است که نشانه‌ای از آبادانی در آن نیست. محیطی که در این آثار دیده می‌شود فضاهای کهن و تاریخی را به یاد می‌آورد و خشونت پنهان در فضا، سابقه تاریخی اعمال خشونت انسان بر انسان را بازنمایی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی‌های شعیب کاشانی در گالری وارطان

زره‌های خالی از انسان، مهره‌های شطرنج یا فرم‌های ناشناخته‌ای که در این آثار دیده می‌شود با وجود بی جان بودن، همچنان بازتاب خشونت اعمال شده بر آنها هستند و زخم‌ها و قطعه قطعه شدن‌های آنها باعث می‌شود مخاطب به درک احساس درد و ناراحتی سوق پیدا کند.

نمایشگاه نقاشی شعیب کاشانی با عنوان "مگنتیت" تا 25 تیرماه در گالری وارطان به نشانی میدان فلسطین، طالقانی غربی، شماره 514 میزبان علاقمندان است.