سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاهی از آثار محسن وزیری‌مقدم با عنوان "نقش برجسته‌های هندسی" این روزها در گالری اعتماد برپاست. وزیری‌مقدم چهره شناخته شده هنر نوگرای ایران است که آثار متعدد او در قالب نقاشی و مجسمه، برای مخاطبان هنر کاملا آشناست. مجسمه‌های چوبیِ متحرک که مفصل‌هایی برای جابه‌جایی اجزا دارند از مشهورترین آثار وزیری‌مقدم هستند و از سوی دیگر نقاشی‌های شنی او آثاری منحصر به فرد هستند که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند.

وزیری‌مقدم اولین هنرمند در دنیاست که نقاشی شنی را ابداع کرد و بر اساس کارهای چوبی متحرک خود نیز مجموعه نقاشی‌های دیگری را شکل داد. وزیری‌مقدم در سال‌های فعالیت خود تجربیات زیادی در ارائه آثار هنری گوناگون داشت که بسیاری از آنها در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی به نمایش درآمده‌اند. اما می‌توان گفت آنچه هم اکنون در گالری اعتماد به نمایش درآمده برای اولین بار در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

وزیری‌مقدم ساخت نقش‌برجسته‌های آلومینیونی را در دهه 40 آغاز کرد اما بسیاری از علاقه‌مندان این هنرمند تابه حال موفق به دیدن این آثار نشده بودند، زیرا نمونه‌ای از آنها وجود نداشت.

پایه و اساس "نقش برجسته‌های هندسی" همان نقاشی‌های شنی وزیری مقدم هستند. او که با کمک انگشتان دست و کشیدن آنها بر سطح شن، خطوطی موازی یکدیگر را ایجاد کرده و در نهایت تابلوهایی مواج را شکل می‌داد، پس از مدتی سعی کرد این خطوط را با رنگ بر سطح مقوا بیاورد تا پژوهشی برای جدایی از نقاشی‌های شنی انجام دهد. در این آثار که به نیمه دهه 40 شمسی مربوط می‌شوند، جای انگشت‌ها به خطوطی رنگین تبدیل شده است که در میان فرم‌های هندسی قرار گرفته‌اند.

نمایشگاه آثار محسن وزیری مقدم در گالری اعتماد

تعدادی از این نقاشی‌های قدیمی در گالری اعتماد به نمایش درآمده است تا مخاطب را با مراحل ابتدایی شکل‌گیری نقش برجسته‌های هندسی آشنا کند. این بخش از آثار قدیمی‌ترین کارهای این نمایشگاه هستند که قدمتی حدود نیم قرن دارند و کهنگی کاغذ و ریخته شدن رنگ در آنها قابل مشاهده است.

اما بخش اصلی آثار که همان نقش برجسته‌های آلومینیومی هستند همگی در طول سه سال گذشته ساخته شده‌اند. نخستین نمونه‌های این آثار در همان سال‌های دهه 40 توسط وزیری مقدم ساخته شدند، اما قصد او برای خروج از ایران و شرایط سختی که برای حمل و نقل آنها وجود داشت باعث شد هنرمند تمام این آثار را نابود کند.

با گذشت سال‌ها و علاقه‌مندی وزیری‌مقدم برای دیده شدن این آثار توسط مخاطبان هنر، این هنرمند در سال‌های پس از 90 سالگی آغاز به ساخت مجدد نقش برجسته‌های هندسی بر اساس همان طرح‌های اولیه کرد. نکته جالب توجه این است که تمام مراحل ساخت این آثار با دقت و وسواس فراوان توسط خود وزیری‌مقدم انجام شده و او برخلاف بسیاری از هنرمندانی که بخش فنی و اجرای اثر خود را به دیگران می‌سپارند، به ساخت اثر با دستان خود تاکید دارد.

آثار این مجموعه با برش دادن ورقه‌های آلومینیوم و رنگ کردن آنها به وجود آمده است. خطوط موازی که با رد انگشتان بر روی شن به وجود می‌آمدند این بار به فضای منفی ایجاد شده در ورقه‌های آلومینیوم تبدیل شده‌اند و سطوح متخلخل شکل گرفته با شن، به سطوح صاف و یکدست فلزی تبدیل شده‌اند.

نمایشگاه آثار محسن وزیری مقدم در گالری اعتماد

وزیری‌مقدم علاوه بر رنگ زدن سطح بیرونی ورقه‌های فلزی، سطوح داخلی را هم رنگ زده است. این کار بعضی اوقات باعث عمق بخشیدن به فضاهای منفی می‌شود و گاه تنها انعکاسی از رنگ در سطح صیقلی آلومینیوم خام و رنگ نخورده به چشم می‌آید.

تعدادی از آثار از سطحی شفاف و صیقلی و بدون رنگ ساخته شده‌اند که علاوه بر فرم‌های داخل آنها، انعکاس اشکال اطراف و دفرمه کردن آنها نیز بازی دیگری از رنگ و فرم را ایجاد می‌کند. یکی از آثار این مجموعه که دارای 4 لت است قابلیتِ این را دارد که هر کدام از آنها 360 درجه بچرخند و به شکل‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند تا هر بار شکل تازه‌ای از چرخش رنگ و نور را ایجاد کنند.

در بخشی از گالری هم دو فیلم به نمایش درآمده است که هر کدام از آنها مخاطب را با بخشی از فعالیت‌های وزیری‌مقدم آشنا می‌کند. در یکی از این فیلم‌ها که متعلق به 6 ماه پیش است هنرمند را در حالی می‌بینیم که در فضایی بسیار بزرگ در شهر رم،  یک نقاشی شنی را در ابعاد 9 در 7 متر ایجاد می‌کند. در این فیلم شاهد هستیم که وزیری مقدم 93 ساله همچنان با عشق و انرژی فراوان به کار می‌پردازد. فیلم دیگر هم مستندی از زندگی این هنرمند است که او را در سنین جوان‌تر نشان می‌دهد.

برگزاری این نمایشگاه اقدامی برای معرفی بنیادی به نام محسن وزیری‌مقدم نیز هست. به گفته هامون وزیری‌مقدم که در غیاب پدر این نمایشگاه را آماده کرده است، این بنیاد مارس ۲۰۱۷ در شهر رم ایتالیا به ثبت رسید و تعاملاتی با موزه ماکسیِ ایتالیا داشته است. همچنین کتاب زندگینامه وزیری مقدم که توسط خود او نگاشته شده است به زودی منتشر می‌شود.

نمایشگاه "نقش برجسته‌های هندسی" تا ۱۹ تیر برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند به گالری اعتماد در میدان هفتم‌تیر، خیابان مفتح‌جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ مراجعه کنند.