سرویس تجسمی هنرآنلاین: اولین دوره تیرآرت با مشارکت ده گالری در مجتمع آواسنتر برپاست. در این رویداد که توسط هرمز همتیان راه‌اندازی شده و مدیریت آن را مریم مجد برعهده دارد، گالری‌های آب‌انبار، اُ ، اثر، اعتماد، اِی‌جی ، خاک ، دستان، شیرین ، طراحان آزاد و محسن شرکت دارند. در طبقه هشتم آواسنتر غرفه‌هایی طراحی شده که هر گالری آثار هنرمندان خود را در آن به نمایش گذاشته است.

گالری اثر با آثاری از علیرضا آدم‌بکان، سمیرا علیخان‌زاده، محمدحسین عماد، وحید حکیم، الهه حیدری، جواد مدرسی و مجتبی تاجیک در تیرآرت حضور دارد. وحید حکیم هنرمندی است که آثار خود را با آب مرکب روی مقوا به وجود می‌آورد و طرح‌های هندسی ساده او بازنمایی کادرهایی است که در کتب کهن ایرانی به چشم می‌آیند و فرم آنها برای بینندگان کاملا آشناست. از سمیرا علیخانزاده تابلویی با ترکیب آینه، چاپ و مواد دیگر به نمایش درآمده که شامل مجموعه‌ای از عکس‌های خانوادگی اوست. اثری از مجموعه "72 تن" علیرضا آدم بکان، اثری فیگوراتیو از الهه حیدری، تابلویی از مناظر شهری تهران اثر جواد مدرسی و یک صندلی که بر سطحی ساده نقاشی شده و اثری از مجتبی تاجیک است، مجموعه نقاشی‌هایی هستند که در غرفه گالری اثر قرار دارند. علاوه بر اینها مجسمه‌ای چوبی از سقف آویزان شده است که اثری از محمدحسین عماد است.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

اما گالری زیرزمین دستان مجموعه متنوعی را ارائه داده است که هنرمندانی در سنین مختلف با آثاری متفاوت در آن حضور دارند. در یک سو اثری دو لته از مجموعه "خاطرات انهدام" آیدین آغداشلو دیده می‌شود و در سویی دیگر پرتره‌ای غریب و اکسپرسیو اثر فرخ مهدوی وجود دارد. مقداد لرپور صاحب تابلویی از طبیعت است که دریایی آرام را در فضایی خاکستری به نمایش می‌گذارد و از سهند حسامیان حجمی ساخته شده از استیل به نمایش درآمده است که فرم‌های هندسی آن برآمده از هندسه نقوش ایرانی است.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

گالری شیرین هم با آثاری از هفت هنرمند در تیرآرت حضور دارد. مردی سوار اسب روی زمینه آبی، اثری از مجموعه کارهای شناخته شده شهریار احمدی است که علاوه بر لباس و دستار و کتاب، رنگ‌های آن نیز مختصات ایرانی تابلو را نمایان می‌کند. از محسن فولادپور مجسمه‌ای سرامیکی به نمایش درآمده است که زن و مردی ایرانی را با پوشش شهری متعلق به چند دهه قبل نشان می‌دهد. دو تابلو اثر حمیدرضا اندرز به سادگی نشان دهنده درختی است که بر زمینه‌ای خالی قرار گرفته است و از فرناز ربیعی‌جاه دو اثر حجمی به نمایش درآمده که با موادی مانند گل، تنه درخت و ابزار الکترونیک به وجود آمده‌اند. سپهر بختیار، آزاده رزاق‌دوست، وحید چمانی و محمد طباطبایی هنرمندانی دیگری هستند که آثار آنها در غرفه گالری شیرین به نمایش درآمده است.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

در غرفه گالری خاک تعداد مجسمه‌هایی که دیده می‌شود بیشتر از سایر گالری‌ها است. از بیتا فیاضی مجسمه‌ای ساخته شده از سرامیک و چوب به نمایش درآمده است که کودکی را بر روی یک صندلی با پایه‌ای نامطمئن نمایش می‌دهد. بخشی از غرفه به آثار کامبیز صبری اختصاص یافته و دو مجسمه سفید برگرفته از معماری سنتی ایران در آن قرار دارد. مجسمه برنزی حامد رشتیان حجمی را نمایش می‌دهد که انواع معماری با ریزه‌کاریهای زیاد در آن دیده می‌شود و از بیتا فیاضی مجسمه مردی سوار بر خروس به نمایش درآمده است. نرگس هاشمی تنها نقاش این مجموعه است که آثار هندسی او با ریزه‌کاری‌های بسیار ظریف و منظم شکل گرفته است.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

اما گالری آب انبار تمام فضای غرفه را به یک هنرمند اختصاص داده است. سیراک ملکونیان با سبک ویژه خود فضای خاصی در غرفه به وجود آورده است و آثار کمینه‌گرای او با خطوط و سطوح هندسی و کمترین میزان استفاده از رنگ بر روی دیوارها قرار گرفته‌اند. در میان غرفه هم تابلوهای کوچکی روی میز چیده شده‌اند که دربرگیرنده طرح‌های مرکبی ملکونیان بر روی دستمال کاغذی هستند.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

گالری AG به شکل تخصصی به نمایش عکس پرداخته است. تصویری سیاه و سفید از یک مسابقه کشتی اثر علی زنجانی به نمایش درآمده است و از پیمان هوشمندزاده عکسی از مجموعه "خشک" دیده می‌شود که پسربچه‌ای را در حمام عمومی نشان می‌دهد. بهزاد جائز عکسی سیاه و سفید از مراسم عمامه‌گذاری ثبت کرده است و عباس کوثری پشت صحنه یک مراسم تعزیه را نمایش داده است.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

در گالری طراحان آزاد نقاشی "میز" اثر معصومه مظفری در کنار تابلویی از لیلی درخشانی دیده می‌شود و از سمیرا اسکندرفر تابلویی از مجموعه "دوتایی‌ها" به نمایش درآمده است. منظره‌ای غیرعادی با بنایی در میان دریا اثر حامد صحیحی است و غزال رادپی اشکالی مانند درخت، خورشید و خانه را با حکاکی روی آلومینیوم به وجود آورده است.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

گالری اُ هم فضای غرفه را به نمایش آثار نقاشی اختصاص داده است. از امید بازماندگان دو تابلوی واقع‌گرا به نمایش درآمده که فضای داخلی خانه را همراه با آدم‌های درون آن به نمایش می‌گذارد. تابلوی محمد خلیلی حجم‌های بزرگ بتنی را در میان دریا نشان می‌دهد و از شیده تامی هم پرتره‌ای دفرمه شده نمایش داده شده است. طراحی‌های امید مشکسار که با مرکب روی کاغذ شکل گرفته‌اند با خطوط درهم پیچیده به نمایش لحظه‌هایی از زندگی انسان پرداخته‌اند.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

در گالری محسن عکسی از مهرداد افسری به نمایش درآمده که درختانی خشک را با سایه آنها در آب نشان می‌دهد. از سارا عباسیان تابلوهایی به نمایش درآمده که با مداد روی کاغذ کشیده شده‌اند و انسان‌هایی ترکیب شده با حشرات را به تصویر کشیده‌اند. چند عکس از گوهر دشتی از مجموعه "خانه" به نمایش درآمده است و تابلویی از بهرنگ صمدزادگان که با آبرنگ روی کاغذ کار شده است با جزییات فراوان، فضایی غریب را ایجاد کرده است. تنها اثر حجمی که در این گالری قرار دارد اثر مجتبی امینی با نام "مرگ سرخ" است.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

گالری اعتماد تابلویی از روشنک امین‌الهی را نمایش داده که شخصیت اسطوره‌ای کیکاووس را به شکل فانتزی با لکه‌های ضخیم رنگ بازسازی کرده است. از شهره مهران تابلویی از مجموعه "باد" به نمایش درآمده و از مهرداد محب علی تابلوی بزرگی با عنوان "ترافیک سنگین" به نمایش درآمده است که انبوهی از آدم و ماشین را در فضای شهری نمایش می‌دهد. تابلویی از پرتره یک زن، اثر آفرین ساجدی است و از رعنا فرنود تابلویی انتزاعی به نمایش درآمده که از سطوح رنگی تشکیل شده است. تابلوی آبستره مصطفی دره باغی هم با ترکیب مواد روی بوم شکل گرفته است. اما اثر متفاوتی که در این غرفه دیده می‌شود متعلق به فرشید مثقالی است. "ونگوگ و گوشش" نام این اثر حجمی است که با فرم‌هایی بسیار ساده شکل گرفته و کاملا یادآور نقاش مشهور هلندی است.

آماده سازی گالری های نخستین رویداد تیرآرت در آواسنتر

گالری پروژه‌های آران هم با چیدمانی از هادی علیجانی در تیرآرت حضور دارد. این اثر شامل مجسمه زن و مردی دوخته شده با پارچه است که در فضایی با لوازم و اشیای واقعی قرار گرفته‌اند.

رویداد تیرآرت با تمرکز بر هنر معاصر و پیشروی ایرانی شکل گرفته و هر کدام از گالری‌های شرکت کننده تلاش کرده‌اند بخشی از هنر امروز ایران را به مخاطبان معرفی کنند. رویکردهای خاص هر کدام از گالری‌ها در همکاری با هنرمندانی که آثار آنها دربرگیرنده رویکردها، ابزار و نحوه بیانی متفاوت است، در رویداد تیرآرت به خوبی قابل مشاهده است. کنار هم قرار گرفتن گالری‌هایی با سلایق متفاوت این امکان را به مخاطب می‌دهد تا در فضایی یکپارچه با گرایش‌های هنری امروز ایران آشنا شود و امکان بررسی و مقایسه آنها را پیدا کند.

علاوه بر این حضور گالری‌هایی با سابقه فعالیت متفاوت یکی دیگر از نکات جالب توجه در این رویداد است. گالری اثر که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده قدیمی‌ترین گالری حاضر در تیرآرت است و پس از آن گالری‌های خاک (۱۳۸۱)، طراحان آزاد (۱۳۸۱) و اعتماد  (۱۳۸۲) قرار دارند. جدیدترین گالری‌های این مجموعه نیز آب‌/انبار، اُ و اِی‌جی هستند که در سال ۱۳۹۳ تاسیس شده‌اند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این رویداد می‌توانند تا شنبه 9 تیر ساعت 14 تا21 به مجتمع آواسنتر در خیابان اقدسیه، نبش خیابان فیروز بخش، پلاک 75، طبقه هفتم مراجعه کنند.