سرویس تجسمی هنرآنلاین: انجمن هنرمندان مجسمه‌سازان ایران در سال ۹۷ جشن ۲۰ سالگی‌اش را برگزار خواهد کرد. انجمنی که از زمان تاسیس تا به امروز در شمار یکی از موفق‌ترین انجمن‌های تجسمی ایران بوده است به طوری که همزمان با مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان انجمن برتر سال ٩٦ انتخاب شد. با توجه به جوان‌گرایی هیات مدیره انجمن و در بطن اتفاقات روز مجسمه‌سازی ایران بودن اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، تلاش کرده تا تحولاتی بنیادین در جامعه مجسمه‌سازان بوجود آورد. یکی از مهم‌ترین اقدامات آن‌ها که اثرات و ثمرات آن را در دوره‌های بعد شاهد خواهیم بود تدوین اساسنامه انجمن مجسمه‌سازان است که این اساسنامه با رای اکثریت جامعه مجسمه‌سازان در دی ماه سال ۱۳۹۶ تدوین شد و در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز پس از تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شد. به مناسبت ثبت این اساسنامه و افق‌های جدیدی که پیش روی جامعه مجسمه‌سازان ایران می‌گذارد به اعضای هیات مدیره انجمن گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

گسترش امکانات قانونی و ساختاری

نگار نادری پور

نگار نادری‌پور رییس هیات مدیره انجمن گفت: تغییرات اساسنامه با هدف کارآیی بیشتر در چند محور اصلی نظیر، فراگیری و تخصصی شدن حیطه فعالیت و وظایف انجمن، پاسخگویی به نیازهای جامعه مجسمه‌سازان، مشارکت بیشتر اعضا، افزایش اختیارت مجمع و گسترش محدوده وظایف بازرس تدوین شده است.

رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران اشاره کرد: با توجه به گذشت نزدیک به ٢٠ سال از زمان تاسیس انجمن و تغییر نیازهای اعضا، لزوم به روزرسانی اساسنامه ضروری بود. برهمین مبنا اساسنامه جدید با هدف گسترش امکانات قانونی و ساختاری انجمن تدوین شده است.

او افزود: انجمن نهادی اجتماعی، مستقل، پویا و زنده است که باید قادر باشد هر آینه نسبت به تغییرات زمانه و برای حفظ نقش تاثیرگذار خود در جامعه، موضع و سیاست‌های مقتضی را اتخاذ کند. از این رو لازم است تا ساختاری منعطف و تسهیل‌گر در قبال نیازها و مطالبات اعضای خود داشته باشد. امکان صدور مجوز و پروانه فعالیت برای مجسمه‌سازان با همین رویکرد در اساسنامه دیده شده است.

نادری‌پور در پایان افزود: انجمن به عنوان عالی‌ترین مرجع و نهاد رسمی هنر مجسمه‌سازی ایران، سیاست‌گذار این عرصه است و امیدواریم تغییرات اساسنامه به شفافیت و استحکام هر چه بیشتر رابطه انجمن با اعضا و جامعه هنرمندان مجسمه‌ساز و در نتیجه استقلال و قدرت روزافزون انجمن منجر شود.

نهادی مرجع و قدرتمند 

مجید حقیقی

‎مجید حقیقی یکی از اعضای هیات مدیره انجمن در همین زمینه گفت: در اساسنامه انجمن تغییراتی با رای اعضای انجمن به وجود آمد که شاید تا پیش از این به دلیل فعالیت‌های محدود انجمن در حوزه مجسمه‌سازی این تغییرات خیلی ضروری محسوب نمی‌شد؛ اما با افزایش دامنه‌های فعالیت انجمن لزوم این تغییرات احساس می‌شد.

‎ او با بیان این مطلب که تغییر اساسنامه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز را باید به فال نیک گرفت٬ گفت: این تغییر ما را به این مفهوم نزدیک می‌کند که لازمه پیشرفت تغییر است. البته این تغییرات به معنای این نیست که کارنامه هیات مدیره‌های پیشین را نادیده بگیریم.

‎این عضو هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران افزود: با تغییراتی که در اساسنامه انجمن بوجود آورده‌ایم افق‌های روشنی پیش روی این انجمن گشوده شده است. البته هیات مدیره جدید انجمن که در ماه‌های آتی روی کار خواهد آمد باید با برنامه صحیح و بدون بازگشت به عقب این مسیر را ادامه دهند و بی‌شک مسئولیت سنگینی روی دوش هیات مدیره جدید خواهد بود.

‎ او افزود: این اساسنامه از زمان ثبت قابل اجراست و امروز فرصت عملیاتی شدن آن است. البته عملیاتی شدن اساسنامه انجمن در گرو همت جمعی و مشارکت اعضاست. همان طور که اگر همت جمعی مجسمه‌سازان نبود امروز شاهد تغییر اساسنامه انجمن نبودیم. البته عملی شدن این اساسنامه به هم سو بودن اعضای هیات مدیره آینده انجمن بستگی دارد. به نظرم کمتر پیش می‌آید که هیات مدیره‌ای تا این اندازه هماهنگ و همسو مثل هیات مدیره دوره دهم در دوره آتی روی کار آید.

‎حقیقی ادامه داد: انجمن مجسمه‌سازان ایران امروز جایگاه خودش را به عنوان یک نهاد مرجع و قدرتمند پیدا کرده و این یک هدف کوتاه مدت بود که ما به آن رسیدیم. خوانش صحیح متن اساسنامه جدید می‌تواند در دوره‌های بعد به خودی خود مسیر ما را در جهت رسیدن به اهداف بزرگ‌تر و بلند مدت‌تر هموار کند و برای تحقق این امر به هیات مدیره جدید با مدیریت علمی و دانش‌محور با روحیه جهادی وعمل‌گرا در دوره‌های بعد نیازمندیم.

درآمدزایی و ارتباط با ارگان‌های مرتبط

بیژن غنچه پور

بیژن غنچه‌پور یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نیز گفت: اساسنامه جدید نسبت به اساسنامه قبلی در شرایطی بروزرسانی و اصلاح شد که تقریباً همه اعضا نسبت به لزوم بروزرسانی اساسنامه قبلی اتفاق نظر داشتند. در اساسنامه پیشین مواردی پیش‌بینی شده بود که موجب به بن بست رسیدن تلاش‌های هیات مدیره‌های پیشین بود.

او با اشاره به ۲۰ سالگی انجمن گفت: در اساسنامه پیشین ایراداتی به چشم می‌خورد که در بسیاری از موارد امکان اجرای طرح‌های جدید را در جامعه مجسمه‌سازی فراهم نمی‌کرد. اما به گمان من مهمترین مساله که باید در تغییر اساسنامه به آن توجه داشت عزم و اراده اعضا بود که ثابت کردند می‌توانند با همکاری همدیگر همه موانع و مشکلات را از پیش روی خود بردارند. 

این مجسمه‌ساز با بیان این مطلب که اساسنامه جدید مشخصا برای شرایط امروز جامعه مجسمه‌سازی طراحی شده گفت: ارتباطات و شبکه‌های مجازی که در 20 سال گذشته وجود نداشته‌اند به کلی جهان معاصر را تغییر داده‌اند. امروزه شاهد رشد کمی و کیفی در مجسمه‌سازی هستیم. گردش سرمایه در همه حوزه‌های هنر مجسمه‌سازی قابل مقایسه به چند سال پیش نیست. تعداد اعضا نسبت و به زمان تشکیل انجمن بیش از 10 برابر شده است. خواست عمومی برای گسترش نقش انجمن‌های مردم‌ نهاد در جامعه روز به روز رو به فزونی است و تلاش شده در اساسنامه جدید این شرایط مد نظر قرار بگیرد.

به گفته غنچه‌پور، اساسنامه جدید از لحظه ثبت، قانونی و لازم الاجراست. اما مسلما نتایج و تبعات آن به سرعت محسوس نمی‌شوند و برای اثربخشی نیاز به زمان داریم و این گونه نیست که به سرعت تمام مجموعه انجمن متحول شود. ضمن اینکه همواره هیات مدیره‌های انجمن در ادوار مختلف بنا به شرایط یا توانمندی‌های خود بندهایی از اساسنامه را اجرا می‌کنند و بندهایی از آن مغفول می‌ماند.

او ادامه داد: در اساسنامه جدید برای ارتقا تمام جنبه‌های پیش‌بینی‌های لازم در نظر گرفته شده است و به مرور زمان شاهد تغییراتی در مجموعه انجمن خواهیم بود. در این اساسنامه شرایطی برای درآمدزایی و ارتباط با ارگان‌های مرتبط پیش بینی شده است.

غنچه‌پور ادامه داد: همچنین در اساسنامه جدید با ایجاد امکان تعیین حق عضویت‌ در مجامع عادی؛ هم نقش مجامع به عنوان رکن اساسی انجمن تقویت شده و هم درآمد انجمن از محل حق عضویت‌، متناسب با شرایط اقتصادی زمان تعیین خواهد شد. این موضوع بی‌شک تاثیر فراوانی در استقلال انجمن از نظر مالی و گسترش فعالیت‌های آن خواهد داشت. اما تغییر اساسنامه بیش از هر چیزی نوید این پیام را می‌دهد که اعضا هرلحظه که اراده کنند می‌توانند دوباره با همفکری و همکاری خود نسبت به اصلاح و بروزرسانی اساسنامه بعدی اقدام کنند.

زمان و مسیر چشم‌اندازها

عباس مجیدی نیز درباره اهمیت ثبت اساسنامه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران گفت: وجه قانونی دادن به یک متن بنیادین (اساسنامه انجمن) که اصطلاحاتی در آن صورت گرفته از جمله اصلی‌ترین رفتار سیتماتیک و دموکراسی در مسیر دریافت حقوق اعضا است.

او افزود: به دلیل این که این اساسنامه متناسب با نیازهای امروز اعضای آن و جامعه مجسمه‌سازان تنظیم شده و قدرت و اعتبار بیشتری به انجمن داده در صورت همراهی و حمایت اعضاء به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. اساسنامه نقطه اتکاء انجمن بوده و رسالت‌ها و چهارچوب انجمن را مشخص می‌کند. اما باید در نظر داشت برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در مسیر چشم‌انداز باید مساله زمان را نیز درنظر بگیریم.

این مجسمه‌ساز در بخش پایانی سخنانش گفت: تنها چیزی که افق روشنی را برای انجمن و اعضاء آن فراهم می کند، حفظ همدلی و همراهی در مسیر رسالت‌های  عنوان شده در اساسنامه و اهداف چشم‌انداز است.

ایجاد یک نهاد قدرتمند و مرجع

محمد مهدی صنعتی بازرس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نیز گفت: انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برای تبدیل شدن به یک نهاد قدرتمند مرجع٬ نیاز داشت که نسبت به ملزومات و شرایط روز دست به ترمیم و به روزرسانی اساسنامه خود بزند کاری که تا پیش از این در انجمن شاهد آن نبودیم.

 او درباره تاثیرات ثبت اساسنامه جدید انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران گفت: تغییر اساسنامه انجمن شرط لازم و کافی برای ایجاد تغییر نیست. بلکه تعامل و نگاه باورمند هنرمند به انجمن از منظر یک نهاد پویا و کارآمد می‌تواند تغییر و بالندگی ایجاد کند. از این رو اساسنامه برای هماهنگی و روند درست تعاملی یک مجموعه و ایجاد یک تشکل نظام یافته براساس مفاد آن برای پیشرفت و حفظ شان و حقوق هنرمند شکل می‌گیرد.

این مجسمه‌ساز درباره افقی که پس از اجرایی شدن اساسنامه پیش روی انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران پیش‌بینی می‌کند، گفت: بی‌شک باید امیدوار بود که انجمن نظام یافته‌تر و با همکاری صمیمانه هیات مدیره، کمیته‌ها و اعضاء در مسیرایجاد یک نهاد قدرتمند و مرجع گام بردارد.

نگاه حرفه‌ای به هنر مجسمه‌سازی

محمدرضا یزدی

محمدرضا یزدی یکی از اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران درباره اهمیت ثبت اساسنامه جدید انجمن گفت:این تغییرات در آستانه ۲۰ سالگی انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران شکل گرفت و اساسنامه پیشین با توجه به گذشت زمان و تغییراتی که در این سال‌ها در جامعه مجسمه‌سازان بوجود آمده نقایصی  داشت که امکان اجرا شدن بسیاری از طرح‌های هیات مدیره و مجسمه‌سازان را فراهم نمی‌کرد؛ از این رو ضرورت تغییر آن بیش از هر زمانی احساس می‌شد.

او افزود: البته با گذشت زمان اساسنامه جدید انجمن نیز بی‌شک نخواهد توانست بخشی از نیازهای جامعه مجسمه‌سازان را برآورده کند از این رو٬ ضرورت تغییر و اصلاحات در اساسنامه فعلی انجمن نیز به مرور احساس خواهد شد.

یزدی ادامه داد: در اساسنامه جدید تلاش شده است که به مجسمه‌سازی خیلی حرفه‌ای نگاه کنیم و به عنوان مثال در این اساسنامه زمینه‌ای برای طبقه‌بندی حرفه‌ای اعضا فراهم شده است. همچنین در این اساسنامه شرایطی بوجود آورده‌ایم که تمایزی میان افرادی که به صورت حرفه‌ای مجسمه‌سازی می‌کنند با کسانی که فعالیت جدی در این حوزه ندارند، قائل شویم.

یزدی افزود: این اساسنامه از زمان ثبت لازم اجراست و امیدواریم تا پایان دوره فعالیت هیات مدیره دهم آیین‌نامه بندهایی که نیاز به آیین‌نامه دارند را تدوین کنیم .

افزایش حوزه عملکرد انجمن

روح‌الله شمسی‌زاده

روح‌الله شمسی‌زاده یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نیز گفت: اساسنامه  نقش سند مرجع در سازماندهی امور اجرایی و سیاست‌گذاری‌های کلان انجمن را برعهده دارد و بروز شدن و تطابق زمانی محتوای آن با شرایط امروز و همچنین اصلاحات صورت گرفته دیگر به گسترش فعالیت‌های این نهاد منجر می‌شود. 

او افزود: انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران مهمترین نهاد در حوزه جریانات و فعالیت‌های تخصصی حوزه مجسمه‌سازی در کشور است، ثبت این اساسنامه که با مشارکت حداکثری اعضا صورت گرفت مهر تأییدی بود بر تغییرات اساسنامه که توسط تیم‌های کارشناسی انجمن صورت پذیرفت؛ این تغییرات ماحصل آسیب‌شناسی اساسنامه قبلی و با در نظر گرفتن شرایط روز در برآورده کردن خواسته‌های جامعه مجسمه‌سازی است . 

به گفته این مدرس دانشگاه، بلافاصله بعد از ثبت اساسنامه در خردادماه امسال تیم‌های کارشناسی مربوطه نسبت به اجرایی شدن موارد شروع به اقدام کرده‌اند، البته بخشی از دستاوردها نیاز به زمان دارد که قطعا در دوره‌های بعدی هیات مدیره‌های انجمن شاهد آن خواهیم بود. 

 این عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران گفت: وجود یک انجمن پویا و تاثیرگذار می‌تواند جایگاه واقعی این جامعه را تبیین کند و بی‌شک اساسنامه جدید قدرت و حوزه عملکرد این تشکل را افزایش خواهد داد.