سرویس تجسمی هنرآنلاین: امیر رجایی کیوریتور نمایشگاه "مشق ترنج" در رابطه با اهداف برگزاری این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: نمایشگاه "مشق ترنج" با چهار هدف عمده تجمع و ارائه آثار هنری خوشنویسی و تذهیب هنرمندان ایران، بحث آموزشی و ترویج در میان علاقه‌مندان، ایجاد بستر پژوهشی و تحقیقاتی برای پژوهشگران و دانشگاهیان، زمینه‌سازی رونق اقتصاد در بازار هنر برگزار شد.

عاطفه یزدانی پژوهشگر هنر که در نمایشگاه "مشق ترنج" به عنوان دستیار کیوریتور همکاری می‌کند در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست گفت: فعالیت در زمینه برگزاری نمایشگاه که بیشتر از آن با عنوان حوزه کیوریتوریال یاد می‌شود، فعالیتی بسیار پیچیده، متنوع و با گستره بسیار وسیع است. یک کیوریتور یا نمایشگاه‌گردان که در جوامع هنری ما آن را تحت عناوینی همچون سرپرست هنری یا هنربان و هنرگردان و... نیز ترجمه کرده‌اند دارای رسالت خاص خود است. این رشتۀ نسبتاً جدید در کشور ما هنوز شکوفا نشده و نتایج حاصل از فعالیت در آن به طور کامل مشخص نشده است. باید بدانیم که حوزۀ کیوریتوریال حوزۀ وسیعی است و کیوریتور به انتخاب خود می‌تواند در هر یک از زمینه‌های مربوط به آن فعالیت کند.

این دانش‌آموخته هنر که سابقۀ چندین همکاری به عنوان دستیار کیوریتور را در کارنامه خود دارد افزود: کیوریتورها معمولاً اشخاصی هستند که نگاهی وسیع نسبت به موضوعات دارند. تلاش می‌کنند که در جامعه اصطلاحاً بازی‌خوانی کنند و کلیۀ اتفاقات هنری را زیر نظر داشته باشند یعنی نبض جامعۀ هنری را بشناسند و آن را به خوبی رصد کنند. باید نسبت به حوزۀ کاری خود و هنرهایی که در آن‌ زمینه فعالیت می‌کنند اشراف و آشنایی کامل داشته باشند، تاریخ هنر بدانند، هنر معاصر در کشور خود و دنیا را رصد کنند و دارای دامنه نفوذ و ارتباطات وسیعی نیز باشند. تبلیغات، بازایابی، حمایت اسپانسرها، ارتباط با آرت‌دیلرها و کالکتورها، همچنین شناخت سیاست‌های کلان و خرد جامعه و مدیران را در زمینه فرهنگ و هنر بدانند و آگاه باشند که چه زمانی باید دست به برگزاری چه رویدادی بزنند.

او با اشاره به این مطلب که این نکات تنها قسمتی از وظایف و توانمندی‌های لازم برای فعالیت در این رشته است در رابطه با نمایشگاه خوشنویسی مشق ترنج گفت: در رابطه با نمایشگاه‌هایی مانند خوشنویسی و تذهیب باید گفت که در واقع گردهمایی و جمع کردن تعداد زیادی هنرمند در کنار یکدیگر در یک زمینۀ مشخص می‌تواند برآیندی از آن رشتۀ مورد نظر و اوضاع معاصر آن به دست مخاطبان و پژوهشگران آن حوزه بدهد. این مسئله، کاری ارزشمند است که می‌تواند زمینه‌ساز مطالعه بر روی آن هنر در کشور باشد. هرچه این مشارکت‌ها توسعه یابد و بدون جناح‌بندی و چیزهای شبیه آن باشد، احتمالاً برآیند بهتری از وضعیت هنر به ما می‌دهد. در افق بلندمدت این پروژه نمایشگاهی تلاش می‌شود تا در نوبت‌های بعدی در کنار بخش ترویجی آموزشی آن که شامل ورکشاپ‌های آموزشی است بتوان فعالیت‌های پژوهشی و علمی، همچون برگزاری همایش‌ و ارائه سخنرانی و نشر کتاب مجموعه مقالات در زمینۀ مورد نظر نیز داشت.

مینا حسن‌زاده از همکاران برگزاری نمایشگاه که خود مدرس و پژوهشگر عرصۀ هنر است نیز در رابطه با شرکت کنندگان نمایشگاه "مشق ترنج" گفت: هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه افرادی هستند که بیشتر آنها سال‌ها مشغول فعالیت در حوزۀ تخصصی خود هستند. نمایشگاه که با حمایت همه جانبه اساتید و پیشکسوتان خوشنویسی برگزار می‌شود، فضایی را مهیا کرده تا فرصت دیده شدن آثار استعدادهای جوان‌تر در این زمینه‌ها نیز فراهم شود. برخی از اساتید با معرفی هنرجویان ممتاز خود کمک شایانی در شناخت بهتر آثار این عزیزان کرده‌اند. همچنین مشارکت هنرمندان از سایر شهرها مانند تبریز، تهران، آمل، شیراز کمک کرده است تا بتوان از پایتخت محوری هنر ایران فاصله گرفته و بتوانیم اصفهان را همچون تاریخ پرشکوهش به عنوان قطب بزرگ هنر ایران، نه تنها در زمینه صنایع دستی که در زمینۀ سایر هنرهای نیز دوباره احیا کنیم.

عاطفه آچاک، آسیه آذرافزا، الهه آذری، سید رسول آقامیری، سید مسعود آقامیری، محمدمهدی ابراهیمی، روح‌ا... اسحاق‌زاده، امیر اسدزاده، مهرداد انصاری، نوشین بحیرایی، مبینا بورونی، داریوش بهرامی، خشایار بهروز، ندا تجدد، حمیدرضا توکلی، مرتضی توکلی‌نسب، فرزانه جعفری، عباس حاج‌هاشمی، سیاوش حججی، زهرا حسن‌زاده، رامین خرم‌زاده، علی خیری، محمدرضا رحیمی، محمدحسن ضایی، حسن ریاضیات‌فر، محسن سلیمانی، محمدفاتح سیدنطنزی، فاطمه شری‌زاده، معین شماعی، شهاب شهیدانی، لیلا صبری، مرضیه صدیقی، مهدی عطریان، فائزه سادات فاطمی، علی فرزانه، امیرحسین فهیم، داوود قاسمی، لیلا کامران، امید گنجعلی، الهام لقمانی، مرتضی مجتبایی، شهناز ملکی، مصطفی ناطقی و غلامرضا وکیلی مطلق هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند.

گفتنی است نمایشگاه گروهی خوشنویسی و تذهیب "مَشق تُرنج" تا 6 تیرماه در نگارخانه صفوی و سه دری فیروزه برپاست.