سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی تاها حامد با عنوان "بوسه دزدانه" در گالری ثالث برپاست. در این نمایشگاه 18 اثر که در طول 4 سال با تکنیک اکریلیک و مرکب روی بوم خلق شده‌اند به نمایش درآمده است. حامد در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: این مجموعه با نقاشی کردن از پرتره‌های آزاد شروع شد و کم‌کم به سمت فیگور رفت. این فیگورها در فضاهای مختلف قرار گرفتند و ترکیب آنها به یک دیالوگ درونی منجر شد.

حامد افزود: بعضی از فیگورها در فضاهای عمومی شهر مثل مترو و اتوبوس قرار دارند. زمانی که انسان در چنین فضایی حضور دارد به صورت ناخودآگاه تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرد و نوعی درهم تنیدگی به وجود می‌آید که خواستم آن را در آثار خود نشان دهم. بخش دیگر آثار در فضای غیرشهری هستند و اتفاقی در آنها می‌افتد. چیزی که دوست دارم در آثار خود به آن برسم رخ دادن یک اتفاق است، انگار که بوم نقاشی مانند صحنه تئاتر است و اتفاقی در آن رخ می‌دهد. این موضوع برای من هیجان و انرژی مضاعف ایجاد می‌کند تا آن اتفاق را نقاشی کنم. حس می‌کنم آثار از حالت بی‌تحرکی خارج می‌شود و همه فیگورها در حال حرکت یا انجام کاری هستند.

او با اشاره به نقوش تزیینی که در بعضی از آثار وجود دارد گفت: نقش‌هایی از قالی‌های ترکمن، کوزه‌های سیلک کاشان و... را در نقاشی‌های خود وارد کردم و این موتیف‌های قدیمی بارِ معنایی ضمنی به آثار اضافه کرد. انتخاب این نقوش بیشتر به دلیل علاقه شخصی من به آنها بود اما حضور آنها باعث شد هویت آثار مشخص‌تر شود و از فرم‌های آبستره صرف دور شوم.

حامد درباره خطوط به هم پیچیده‌ای که فیگورها را شکل داده‌اند گفت: این تابلوها از اسکیس‌های پرخط سرچشمه گرفته‌اند. اسکیس پر خط به این صورت است که خط‌های کمرنگ زیادی تکرار می‌شوند تا یک فرم شکل بگیرد. برای کشیدن نقاشی‌ها ابتدا یک اسکیس کوچک انجام می‌دادم که ترکیب‌بندی فیگورها در آن شکل می‌گرفت، اما در زمان نقاشی کردن توجه زیادی به اسکیس نداشتم و آزادانه کار می‌کردم.

او درباره بخش دیگری از آثار این مجموعه گفت: تعدادی از تابلوها که در ابعاد کوچک و داخل قاب قرار دارند از اسکن سایر نقاشی‌ها به وجود آمده‌اند. برای این کار تغییراتی در طرح‌های اسکن شده ایجاد کرده و در فرم و رنگ آنها دست بردم تا طرح‌های جدیدی به وجود آید و سپس آن طرح‌ها را چاپ کردم.