سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی با عنوان "تفرخ" در گالری دلگشا برپاست. در این مجموعه 9 مجسمه با تکنیک ترکیب مواد و 12 تابلوی نقاشی با تکنیک جوهر روی کاغذ  و رنگ روغن روی بوم به نمایش درآمده است. نورونی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: سوژه مجسمه‌هایم حیوانات هستند اما هیچ کدام از آنها حیوان مشخصی نیست. در نقاشی‌ها نیز عناصر ثابتی مانند گرگ، نهنگ، آدم و طبیعت حضور دارند.

او با بیان اینکه آثارش بازنمایی طبیعت نیستند گفت: اجزای به کار رفته در آثار تا حدی طبیعی هستند اما نحوه قرار گرفتن آنها در کنار هم و اندازه آنها باعث می‌شود کار غیر طبیعی شود. در این آثار حیوانات وحشی و اهلی در کنار هم قرار دارند و انگار میان آنها صلح برقرار است.

نورونی افزود: این تم در نمایشگاه قبلی من هم وجود داشت. ترکیب‌های گوناگونی از حضور انسان، گرگ و... در کنار هم در جهت ساخت فضایی است که مفهوم‌های مختلف دارد. درباره گرگ داستان‌ها و خصوصیات مختلفی گفته می‌شود که سعی کردم به آنها ارجاعاتی داشته باشم. در پلان اول این تابلوها یک فضای هارمونیک خوشرنگ دیده می‌شود اما لایه‌های مختلف معنایی در آنها وجود دارد.

او با اشاره به اینکه اجزای مختلف تصویر بر یکدیگر برتری ندارند گفت: اینکه آدمها و حیوانات با هم برابر باشند یک وضعیت آرمانی است. به نظر من حیوانات هم مثل آدم تصورات، احتیاجات و تخیلات خود را دارند. به ویژه گرگ که ویژگی‌های مشترک زیادی با انسان دارد و حتی به صورت گروهی زندگی می‌کند. حیوانات هم در جهان خودشان دوستی، دشمنی، ارتباط و... دارند و فقط مختصات آنها با ما متفاوت است.

نورونی ادامه داد: اینکه فکر کنیم فقط انسان در این جهان دارای فکر و تصمیم است نگاه محدودی است. تصور اینکه حیوانات بدون عواطف و تنها با غریزه زندگی می‌کنند باعث می‌شود به خودمان حق بدهیم هر طور که می‌خواهیم با آنها رفتار کنیم. آدم‌ها حتی اگر به فکر حفاظت از طبیعت باشند باز هم حیوانات را به اندازه خودشان دارای اهمیت نمی‌دانند.

او درباره تکنیک مورد استفاده در نقاشی‌های خود گفت: سال‌های گذشته که نمایشگاه‌های مختلف را می‌دیدم متوجه شدم گالری‌ها تمایلی به نمایش آثار آبرنگ ندارند و اصولا کار جدی هم با آبرنگ انجام نمی‌شد. اما من فکر کردم که آبرنگ پتانسیل زیادی برای کار دارد و چون شفاف است در نقاشی کیفیت غیرمادی به وجود می‌آورد. بنابراین به دنبال مواد شفاف رفتم و چند سال است که با این مواد کار می‌کنم.

نورونی افزود: جوهرهایی که استفاده می‌کنم شدت رنگی بیشتری نسبت به آبرنگ دارد اما مثل آبرنگ بافت کاغذ را حفظ می‌کند و زیر آن معلوم است. این ماده را آگاهانه  برای کار انتخاب کردم چون حس و حال شرقی و حالت معنوی دارد. در سال‌های اخیر هم می بینیم که سایر هنرمندان کارهای جدی‌تری با آبرنگ می‌کنند چون هم وجه بیانگری دارد و هم مینیمال است و در زندگی امروز راحت‌تر می‌توان با آن کار کرد.

او درباره مجسمه‌های این مجموعه گفت: این آثار تحت تاثیر مجسمه‌های کهن ایران، بین‌النهرین، مصر و... به وجود آمده اند. در آن آثار طبیعت به راحتی به نفع منظوری که شخص سازنده داشته است مورد دخل و تصرف واقع شده است. اما تفاوت کار من با آن مجسمه‌ها این است که بر خلاف آنها به آناتومی موجودات وفادار است.

نورونی افزود: در هنر مدرن به سراغ ذخایر مشرق زمین رفتند اما به نظر من در سطح فرم ماندند و به مفاهیم متعالی توجه نکردند. من به مجسمه‌های کهن یک نگاه محتوایی دارم  و در ساخت آثارم از تکنیکی اسنفاده کردم که در ایران مشابه آن وجود ندارد. بیشتر آنها از مواد معدنی مختلف ساخته شده‌اند که در آنها بافتی مانند معرق به وجود آمده است. فعل و انفعالات مواد باعث به وجود آمدن حفره‌هایی شده که به صورت اتفاقی به وجود آمده اند اما آنها را هدایت کرده و شکل داده‌ام.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی با عنوان "تفرخ" تا 28 خرداد ‌ماه در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان. خیابان ایرانشهر. کوچه مهاجر. پلاک 30 میزبان هنردوستان است.