سرویس تجسمی هنرآنلاین: غلامعلی طاهری هنرمند نقاشی است که علاوه بر تدریس در دانشگاه و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، به دلیل تصویرکردن پرتره‌های متعدد حضرت امام خمینی (ره) شناخته شده است. طاهری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره علاقه خود به نقاشی چهره گفت: از زمان کودکی علاقه زیادی به نقاشی پرتره داشتم و چهره افراد مختلف را می‌کشیدم. پس از آن در دوران دانشگاه و با مطالعه تاریخ هنر متوجه شدم که در طول تاریخ هنرمندان همواره چهره شخصیت‌های برجسته دوره خود را در قالب نقاشی یا مجسمه ساخته‌اند و آثار آنها در تاریخ هنر باقی مانده است. به عنون مثال امروزه برای شناخت شخصیت فردی مانند ناپلئون می‌توان به نقاشی‌های داوید، ژریکو و... مراجعه کرد.

طاهری افزود: این تابلوهای فاخر نشان دهنده قدرت و ابهت یک شخصیت است و از سوی دیگر نویسندگان، موسیقی‌دان‌ها و هنرمندان بزرگی هستند که چهره آنها توسط نقاشان درجه یک به تصویر کشیده شده است. رامبراند، رپین، میکل آنژ و... بسیاری از شخصیت‌های مهم زمان خود را نقاشی کردند و با دیدن این آثار در ذهن من این موضوع شکل گرفت که به عنوان یک نقاش باید بتوانم شخصیت‌های ماندگار تاریخ معاصر را در قالب آثار ماندگار و فاخر نقاشی کنم تا در تاریخ هنر ایران باقی بماند.

این هنرمند ادامه داد: یکی از شخصیت‌هایی که به دلیل افکار، اندیشه‌ها و راهبرد در جریان انقلاب اسلامی ایران برایم جذاب بود، امام خمینی (ره) بود که تصمیم گرفتم به نقاشی از چهره ایشان بپردازم. علاوه بر آن به دلیل علاقه‌ای که به شهدا داشتم چهره افرادی مانند شهید همت، شهید باکری و... را نقاشی کردم که در موزه شهدا نگهداری می‌شوند.

امام خمینی

طاهری با اشاره به اینکه نقاشی‌های متعددی از چهره امام خمینی (ره) کشیده است گفت: چهره امام را از دو وجه سیاست‌مدار و عارف به تصویر کشیده‌ام و سعی کردم نقاشی من بیان کننده شخصیت و خلق و خوی ایشان باشد.

او با بیان اینکه تکنیک منحصر به فردی در نقاشی چهره دارد افزود: خصلت من این است که دوست دارم کاری انجام دهم که دیگران از عهده آن برنمی‌آیند. بنابراین در نقاشی هم مواد و ابزار گوناگون را امتحان کردم و سرانجام به گواش رسیدم. گواش ماده‌ای است که بسیار سریع خشک می‌شود و فرصت زیادی به هنرمند نمی‌دهد که بتواند ساخت و ساز انجام دهد، بنابراین باید سریع و با ضرب قلم‌ها این کار را انجام داد.

طاهری درباره اینکه برای نقاشی از چهره امام خمینی (ره) از عکس استفاده می‌کند یا ذهنیات خود را به کار می‌گیرد گفت: در نقاشی هم مانند ادبیات و شعر اصلی به نام تداعی معانی وجود دارد، به این معنا که وقتی چیزی را می‌بینیم به یاد چیز دیگری می‌افتیم. من امام را از نزدیک دیدم و حس قوی نسبت به ایشان داشتم. در ضمن وقتی قصد دارم شخصیتی را نقاشی کنم در ذهن خودم تصویر آنها را شکل می‌دهم و تمام آن افکار، اندیشه ، رفتار و... برایم تداعی معانی شده و در پرتره‌ای که نقاشی می‌کنم منعکس می‌شوند.

طاهری افزود: علاوه بر آن تصویری که از شخصیت امام انتخاب می‌کنم در راستای بیان کاراکتری است که قصد نشان دادن آن را دارم. در عکس‌های مختلفی که در زمان رویدادهایی مانند سخنرانی، از دست دادن یک عزیز، واقعه سیاسی، مراسم مذهبی و... ثبت شده‌اند حالت‌ها و حس‌های مختلفی وجود دارد که من نقاش باید همه آنها را مرور کنم وگرنه صرفا یک چهره را روی بوم کپی کرده‌ام.

امام خمینی

تصویر امام خمینی در موزه شخصیت‌های بزرگ جهانی در اسلام آباد پاکستان

 

این مدرس دانشگاه گفت: توصیه من به دانشجویانم این است که وقتی می‌خواهند پرتره‌ای را نقاشی کنند اگر ارتباط معنایی با سوژه نداشته باشند، نقاشی آنها گویا نخواهد بود. بنابراین وقتی می‌خواهم چهره امام (ره) را نقاشی کنم به این فکر می‌کنم که تصویر قرار است در چه مکان یا مناسبتی استفاده شود. تصویر برای مراسم سالگرد امام با تصویری که قرار است در یک موزه برای همیشه نگهداری شود متفاوت است و از سوی دیگر تصویری که قرار است در کتب درسی مدارس وجود داشته باشد به دلیل مخاطبان خاص آن باید متفاوت باشد.

او با اشاره به نقاشی‌هایش از چهره امام که در تالار وحدت، موزه هنرهای معاصر و... نصب شده‌اند افزود: در استفاده از این تصاویر هم باید نکات زیادی مورد توجه قرار گیرد. گاه می‌بینیم که در سالن‌های مختلف تصاویر بی‌کیفیت نصب شده یا تصویر با فضا، معماری و دکوراسیون محیط ارتباط ندارد. جدا از کیفیت نقاشی باید این موارد و نوع مخاطب هر مکان مورد توجه قرار بگیرد.

طاهری ادامه داد: موزه شخصیت‌های بزرگ جهانی در اسلام آباد پاکستان که تصاویر چهره افراد تاثیرگزار کشورهای مختلف را نگهداری می‌کند حدود 12 سال پیش به موسسه تنظیم و نشر آثار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) سفارش این کار را داد. وقتی این موسسه به من پیشنهاد نقاشی چهره امام برای موزه را داد به این فکر کردم که نقاشی قرار است در مکانی بین‌المللی قرار بگیرد که تمام شخصیت‌های مهم دنیا در آن حضور دارند، بنابراین نمی‌توانم یک کار معمولی انجام دهم. باید تصویری را می‌کشیدم که تمام ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) را از زوایای مختلف نشان دهد. کار خیلی حساسی بود که با موفقیت انجام شد و هم اکنون در موزه اسلام آباد نگهداری می‌شود.

امام خمینی

نقاشی موضوعی مربوط به ارتحال حضرت امام خمینی- اختصاصی هنرآنلاین

 

طاهری با بیان اینکه بیش از 40 سال است نقاشی پرتره انجام می‌دهد گفت: عناصر اصلی بافت، خط و رنگ باید به کمک عناصر چهره بیاید و چگونگی استفاده از آنها در کنار یکدیگر است که باعث می‌شود حالت چهره خوب بیان شود. من با وسواس زیادی نقاشی چهره را انجام می‌دهم و همین کار من را متفاوت می‌کند.

گفتنی است جدیدترین نقاشی این هنرمند از چهره امام خمینی (ره) به زودی و در جریان جشنواره هنر جوان رونمایی خواهد شد.