سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس‌های سعید صادقی با عنوان "ساکنان دل" در گالری شهرکتاب فرشته برپاست. این عکاس جنگ در سال ۱۳۸۵ "نشان شجاعت" و در سال ۱۳۸۶ "نشان درجه یک هنری" شورای انقلاب فرهنگی را از آن خود کرد. او در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه این نمایشگاه حاصل بیش از 70 ماه حضور در جبهه خرمشهر است گفت: این عکس‌ها نشانه بخشی از تاریخ کشور ماست و این نمایشگاه را برگزار کردم تا به مسئولین کشور بگویم اگر این مردم نبودند ایران هم نبود؛ پس باید امنیت و کیفیت زندگی مردم را تامین کنند.

صادقی درباره ورود خود به عرصه عکاسی جنگ گفت: از زمان انقلاب به عکاسی می‌پرداختم و پس از پیروزی انقلاب در روزنامه جمهوری اسلامی شروع به کار کردم. همان زمان با همکاری تعدادی از دوستان اولین فیلم مستند انقلاب اسلامی با عنوان "لیله‌القدر" را ساختیم. پس از شروع جنگ به صورت داوطلبانه به خرمشهر رفتم و به عکاسی از صحنه‌های جنگ پرداختم. در منطقه جنگی می‌چرخیدم و زمانی که گلوله می‌آمد بین منِ عکاس و سرباز فرقی نمی‌گذاشت. بارها مرگ را از نزدیک حس کردم و ترس و وحشت را تجربه کردم.

او درباره هدف خود از عکاسی در جبهه گفت: در زمان جنگ قصد ما از عکاسی، ایجاد شور و حماسه در مردم بود تا با فضای جبهه ارتباط برقرار کرده و به آن احساس تعلق کنند. دیدن این حماسه‌ها برای هر بیننده‌ای شور و شوق ایجاد می‌کند. به تدریج که طوفان خشونت میدان جنگ و آن حیوان صفتی سربازان عراقی را دیدم به تدریج به واقعیت جنگ حساس شدم و به سمتی رفتم که نگاه ضد جنگ وارد عکس‌هایم شد. جنگ زشت‌ترین کار بشری است که نه تنها انسان، بلکه طبیعت و محیط زیست را هم نابود کرده و باعث ویرانی شهرها می‌شود.

صادقی افزود: در این نمایشگاه قصد داشتم نگاه خودم را نسبت به اینکه امروز کجا قرار گرفته‌ایم نشان دهم. مردمی که با آن شور و شوق چنان صحنه‌هایی را آفریدند امروزه کیفیت زندگی مناسبی ندارند. شور و شوقی که در نسل ما برای حفظ این سرزمین وجود داشت در بازی‌های سیاسی پیچیده شد و مردمی که فداکاری کردند کیفیت زندگی آنها هر روز پایین‌تر رفت.

این عکاس افزود: در این تصاویر چهره‌های جوانی را می‌بینید که در طوفان گلوله‌ها قرار گرفته‌اند و حالا پس از گذشت سال‌ها من این عکس‌ها را نمایش دادم تا بگویم با وجود آن همه فداکاری و سختی، این مردم باید امروز از زندگی با کیفیت لذت می‌بردند اما هنوز جوانان کشور با اضطراب و التهاب زندگی می‌کنند.

صادقی درباره فعالیت‌های خود در دوران پس از جنگ گفت: یکی از فعالیت‌های من این است که به دنبال افرادی می‌گردم که در زمان جنگ از آنها عکاسی کرده بودم. اگر این افراد زنده باشند باز هم از آنها عکس می‌گیرم و در این میان افرادی را دیدم که بسیار شکسته شده و در سختی زندگی می‌کنند. فیلم "چشم جنگ" نیز توسط یوسف حاتمی‌کیا درباره جست و جوهایی که برای پیدا کردن آدم‌های جنگ انجام می‌دهم ساخته شده است.

او با بیان اینکه در کشور ما نقد و پژوهشی در زمینه عکاسی جنگ وجود ندارد چون این کار جسارت زیادی می‌خواهد، افزود: 6 کتاب عکاسی جنگ از من منتشر شده و در چند کتاب دیگر هم آثارم به صورت مشترک با عکاسان دیگر وجود دارد. تمام حرف من در این نمایشگاه این است که خون شهدا نباید برای اهداف شخصی استفاده شود. ما وظیفه داریم این کشور را حفظ کنیم چون اگر ایران وجود نداشته باشد هیچ کدام از ما با هیچ نوع اعتقاد و اندیشه‌ای وجود نخواهیم داشت.

صادقی درباره کیفیت عکس‌های قدیمی و آماده‌سازی آنها برای این نمایشگاه گفت: نگاتیوهایی که آن زمان وارد ایران می‌شد درجه سه بودند و به همین دلیل بسیاری از عکس‌های من نابود شدند. بنابراین از میان عکس‌های بسیار زیادی که گرفته بودم فقط تعداد کمی باقی ماند که برای این نمایشگاه از آنها کپی کرده و به شیوه دیجیتال عکس‌ها را بزرگ کرده و چاپ کردم.

این عکاس که دو اثر از او در دوره 6 و 8 حراج تهران به فروش رسیده است، درباره استقبال مخاطبان از عکس جنگی گفت: افرادی هستند که می‌خواهند آن حس‌های ناب را حفظ کنند. آن زیبایی که زمانی توسط جوانان ایران آفریده شد بدون این عکس‌ها روزی می‌رسد که از دست رفته و فراموش می‌شود. این قاب‌ها نشانه‌هایی از آن معصومیتی است که در چهره جوانان وجود داشت و واقعه‌ای که برای این آب و خاک رخ داد را نشان می‌دهند. بسته به جنس نگاه عکاس و صداقتی که در عکس نشسته، جاذبه‌ای ایجاد می‌‌شود که در دیدگاه مخاطب نسبت به پرتره و موضوع و حادثه جنگ خیلی موثر است. عکس‌ها به آن واقعه اعتبار می‌دهند و کسی نمی‌تواند تاریخ را تحریف کند.

گفتنی است نمایشگاه عکس‌های سعید صادقی تا 12 خرداد ماه در گالری شهرکتاب فرشته واقع در خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، جنب شهر کتاب فرشته برگزار می‌شود.