سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حمید جعفری‌شکیب در گالری ویستا برپاست. جعفری‌شکیب در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه این نمایشگاه دارای دو بخش است گفت: یک بخش از نمایشگاه به پخش فیلم اختصاص دارد و بخش دیگر شامل 22 اثر نقاشی با موضوع تهران است. در این مجموعه تهران را از دو زاویه بررسی کردم. لایه اول آن چیزی است که دیده می‌شود و شامل عناصری مانند اژدها، نوازنده و... است که حس من را نسبت به این شهر نشان می‌دهد. لایه پنهان‌تر که دیده نمی‌شود نقاطی هستند که روی کار مشخص شده و در کنار آنها اعداد یا حروفی مانند کُد وجود دارد. این کدها را داخل یک جدول هم تکرار کرده‌ام و در کنار آنها نام مناطق یا اتفاقات مهم شهر تهران نوشته شده است. در واقع این نقاط مانند نقشه شهر تهران هستند.

جعفری‌شکیب با بیان اینکه فیلم به نمایش درآمده در گالری را ویدئوآرت نمی‌داند گفت: برای ساخت این فیلم از افسانه ققنوس الهام گرفتم. این پرنده هر هزار سال یک بار بر توده‌ای بزرگ از هیزم خود را آتش می‌زند و از خاکستر آن ققنوسی دیگر متولد می‌شود. آنچه در فیلم من دیده می‌شود هم این است که تعدادی از آثار خود را سوزانده و خاکستر آنها را جمع‌آوری کرده‌ام. این خاکستر در یک ظرف نگهداری شده و در گالری به همراه فیلم نمایش داده شده است. این روند از بین رفتن اثر هنری و تبدیل آن به اثر جدید را از افسانه ققنوس الهام گرفتم.

او با اشاره به اینکه نقاشی‌هایش از نظر تصویری الهام گرفته از تصاویر کتب خطی، اسطرلاب و صور فلکی هستند، افزود: این آثار در مرحله اول با تکنیک مونو‌پرینت به وجود آمده و بعد با جوهر و گواش روی آنها کار کرده‌ام. در این نقاشی‌ها تهران از ابتدای دوره قاجار و انتخاب شدن به عنوان پایتخت دیده می‌شود و در آنها هم نمادهای تاریخی شهر مانند شاهان قاجار وجود دارد و هم نشانه‌های مدرن مانند میدان آزادی به چشم می‌آید. آنچه در نقاشی‌ها دیده می‌شود از یک سو احساس من نسبت به شهر و از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی آن است. بعضی از نمادها به صورت مشخص به مناطقی از شهر اشاره دارند و بعضی دیگر مانند فرشته و اژدها نشان دهنده ویژگی‌های مختلف شهر هستند.

جعفری‌شکیب افزود: طرح‌های من از شاهان قاجاری شکل ذهنی شدهء تصاویری است که قبلا وجود داشتند. به عنوان مثال تصویر فتحعلی‌شاه خیلی شبیه نقاشی‌هایی است که از او باقی مانده است اما تصویر ناصرالدین‌شاه کاملا ذهنی است و فقط بعضی از المان‌ها در آن مشابه تصاویر قدیمی است.

او با اشاره به مناطقی از شهر که در نقاشی‌ها از آنها نام برده شده است گفت: بخشی از این مناطق کاملا شاخص و شناخته شده هستند مانند کاخ گلستان یا خیابان ولیعصر که در آثارم آمده‌اند. اما بعضی از مناطق که خیلی معروف نیستند به دلیل حس خاص من به آن مکان‌ها انتخاب شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی و ویدئو آرت حمید جعفری شکیب تا 11 خرداد ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.