سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی با عنوان "تفرخ" در گالری دلگشا، نمایشگاه نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی با عنوان "چیزها و جاها"در گالری هور ، نمایشگاه نقاشی‌های بابک خدابنده با عنوان "گلپر" در گالری سهراب و نمایشگاه نقاشی خاندان پتگر با عنوان "خواب و خیال" در گالری سلام سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

فانتزی طبیعت

نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی با عنوان "تفرخ" در گالری دلگشا برپاست. در این مجموعه نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی به نمایش درآمده است که در بیشتر آنها حیوانات و طبیعت نقش محوری دارند. نقاشی‌های طبیعت گرایانه این مجموعه اغلب دارای فضایی خیالی و فانتزی هستند. در این آثار عناصر طبیعی به نحوی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که ترکیب نهایی آنها با واقعیت تطابق ندارد. گرگ‌هایی که میان آب قرار دارند یا نهنگی که روی چمنزار نشسته است، نمونه‌ای از موقعیت غیر طبیعی این موجودات است.

انسان هم یک عنصر مهم در این تابلوها است، اما حضور او بر سایر موجودات برتری ندارد و نمی‌توان او را عنصر اصلی در این آثار دانست. حضور آدم‌ها در طبیعت شبیه آن چیزی نیست که انتظار می‌رود. آنها به جای گشت و گذار در طبیعت، حالت‌هایی را نمایش می‌دهند که گویی در یک مهمانی یا یک تجمع اعتراضی حضور دارند و در واقع ارتباطی با فضایی که در آن قرار گرفته‌اند، ندارند. جایگاه انسان هم با توجه به ابعادی که برای او در نظر گرفته شده است تفاوت دارد. گاه او بزرگ‌تر از نهنگ‌های عظیم‌الجثه دیده می‌شود و گاه از یک گرگ کوچک‌تر است.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی در گالری دلگشا

نورونی در این نقاشی‌ها تکنیک آبرنگ را به کار گرفته است و با استفاده از ویژگی‌های خاص این ماده، تصاویری را به وجود آورده که جدا از مضمون و محتوای آن، از نظر بصری هم قابل توجه هستند. لطافت موجود در آبرنگ باعث ایجاد تصاویری ملایم شده که تلاشی برای جلب سریع نگاه مخاطب ندارند و بدون استفاده از کنتراست یا غلظت رنگ‌ها به او اجازه می‌دهند با صبر و حوصله در تصویر کنکاش کند.

بخش دیگری از آثار این مجموعه مجسمه‌هایی است که فرمی از حیوانات را برای بیننده تداعی می‌کنند اما در واقع هیچ کدام از آنها شبیه حیوان خاصی نیستند. این مجسمه‌ها را می‌توان نمادی از موجودات چهارپا دانست که در طول تاریخ به وجود آمده، تکامل یافته و تغییر شکل داده‌اند.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی با عنوان "تفرخ" تا 28 خردادماه در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30  میزبان هنردوستان است.

 

 کل به جزء

نمایشگاه نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی با عنوان "چیزها و جاها"در گالری هور برپاست. تابلوهای امیرابراهیمی اغلب نمایی از شهر را به تصویر کشیده‌اند، کلان‌شهری که با ساختمان‌های سربه فلک کشیده‌اش درون قابی کوچک جا گرفته است. در تعدادی از تابلوها نمایی طبیعی از شهر را می‌بینیم که در تاریکی شهر با نور ماه یا تیر چراغ برق روشن شده‌اند. نگاه هنرمند به شهر گاه از فاصله دور و شبیه نگاهی از پنجره است و گاه کوچه‌هایی که با نور تیر چراغ برق روشن شده‌اند را شاهد هستیم که گویای سرگردانی یا قدم زدن‌های شبانه رهگذری تنها هستند.

اما نگاه به شهر همیشه طبیعی نیست. تخم مرغی عظیم که در آسمان بر فراز شهر جا گرفته است، پرهای پرنده‌ای که هیبت آنها عظمت شهر را زیر سوال برده است و... نمونه‌ای از این تصاویر فرا واقع‌گرا هستند. امیرابراهیمی نگاه به شهر را تا جایی جزیی کرده است که پا به فضای داخلی خانه‌ها گذاشته و از میان در به فضای اتاق و لوازم آن نگاهی انداخته است.‌

افتتاحیه‌ی نمایشگاه نقاشی‌های ثمیلا امیرابراهیمی در گالری هور

نزدیک شدن به سوژه‌ها باز هم ادامه پیدا کرده و نقاش عناصری ساده و بی‌اهمیت را به سوژه آثارش تبدیل کرده است. شمع روشن، لیوان یا گلبرگ‌های یگ گل خشک، جزییاتی از زندگی هستند که بر بوم نقاش جان یافته‌اند.

اما هنرمند تنها به نمایش اجسام و مناظر واقعی نپرداخته است. نگاه جزیی نگر او تا جایی پیش رفته که در تعدادی از تابلوها شاهد فرم‌های غریبی هستیم که مانند یاخته‌ها و ذرات میکروسکوپی به نظر می‌رسند. مخاطب بر این بوم‌ها چیزهایی را می‌بیند که اطلاعی از ماهیت آنها ندارد اما می‌تواند حدس بزند که با اجزای تشکیل دهنده موجوداتی بزرگ مواجه شده است.

نمایشگاه نقاشی ثمیلا امیرابراهیمی با عنوان "چیزها و جاها" تا 25 خردادماه در گالری هور ادامه دارد. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.

 

تجزیه نام

نمایشگاه نقاشی‌های بابک خدابنده با عنوان "گلپر" در گالری سهراب برپاست. خدابنده در همه آثار خود چند عنصر مشخص را در کنار هم قرار داده و به بازی با یک اسم پرداخته است. "گلپر" که می‌تواند نامی زنانه باشد، به اجزای مختلف آن تجزیه شده و در قالب تصویر نمایش داده شده است. گل، پر پرنده و چهره‌ای زنانه، عناصر مشترک در این تابلوها هستند.

خدابنده در آثار قبلی خود نیز نشان داده است که به چند بخش کردن کادر علاقه دارد و این شیوه را برای بیان بهتر منظور خود و کنار هم قرار دادن عناصر مختلف به کار می‌برد. هر تابلو با خطوط افقی به دو یا سه بخش تقسیم شده و هر بخش به نمایش یکی از عناصر مورد نظر اختصاص پیدا کرده است.

 بابک خدابنده

چهره زنان در حالت‌هایی بی‌احساس یا بهت‌زده به تصویر کشیده شده است در حالی که این صورت‌های رنگین با هاشورهای مختلف پوشیده شده‌اند. در سایر بخش‌های کادر، زمینه مسطح رنگینی دیده می‌شود که یک گل ارکیده یا پرهایی رنگارنگ در آن دیده می‌شود.

نمایشگاه "گلپر" با نقاشی‌های بابک خدابنده تا 9 خردادماه به نشانی خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ میزبان علاقمندان است.

 

خواب و خیال‌های یک خانواده

نمایشگاه نقاشی علی اصغر، جعفر، نامی و نیما پتگر با عنوان "خواب و خیال‌" در گالری سلام برپاست. این نمایشگاه فرصتی برای علاقه‌مندان به هنر فراهم کرده است که نگاهی پژوهشی به آثار خانواده‌ای داشته باشند که نماینده بخشی از تاریخ هنر ایران هستند. با نگاهی به آثار این مجموعه می‌توان نگرش‌های مختلف و روندی متناسب با زمان را در آثار این 4 هنرمند مشاهده کرد.

علی اصغر پتگر متولد 1292 بزرگترین عضو این خانواده است که نقاشی به شیوه کمال‌الملک را آموزش دید و به نقاشی واقع‌گرا از سوژه‌های روزمره پرداخت. در آثار علی اصغر پتگر مردمان کوچه و بازار، مناظر طبیعی و فیگور زنان و مردانی دیده می‌شود که در عین نگاه واقع‌گرا، با ضرب قلم‌هایی آزاد و رها شکل گرفته‌اند و از این نظر متفاوت از آثار مکتب کمال‌الملک به شمار می‌روند.

جعفر پتگر نیز دوره‌های آموزشی و فعالیت هنری خود را همانند برادر بزرگترش سپری کرد و انسان را سوژه آثار خود قرار داد. نه تنها زنان و مردان و کودکان عادی که تک چهره‌هایی از افراد شناخته شده‌ای مانند شهریار هم از جمله آثار اوست.

افتتاحیه‌ی نمایشگاه آثار و اسناد خاندان پتگر در گالری سلام

نامی پتگر آموزش هنر را نزد پدرش علی اصغر آغاز کرد و ابتدا به شیوه او نقاشی واقع‌گرایانه را پیش گرفت. اما پس از آشنا شدن با جریانات روز هنری تفاوت زیادی در آثارش به وجود آمد. آثار فیگوراتیو گرچه ادامه نقاشی واقع‌گرا هستند اما شکلی نمادین یافته و از نمایش صرف واقعیت عبور کرده‌اند. نقاشی منظره یکی از موضوعات مورد علاقه او بود اما در این آثار می‌توان رویکردی سمبولیک یا معنوی را مشاهده کرد که مناظری رازآمیز را مقابل چشم بیننده قرار می‌دهد.

نیما پتگر نیز مانند برادر بزرگترش نقاشی را تحت تأثیر پدر آغاز کرد اما در ادامه به نقاشی انتزاعی رو آورد. در آثار متنوع او می‌توان رویکردهای تاریخی، اسطوره‌ای و فلسفی را مشاهده کرد. چهره‌هایی شبیه ماسک یک بخش از آثار او هستند که با خطوطی ساده و پر انرژی ترسیم شده و گویای بخشی از ذهنیات هنرمند هستند. توجه به منظره در او نیز مانند سایر افراد خانواده وجود دارد، اما مناظر نیما کاملا متفاوت از دیگران هستند. او طبیعت را به سطوحی رنگین تبدیل کرده و با خلاصه کردن اجزا، تصاویری انتزاعی به وجود آورده است.

نمایشگاه آثار و اسناد خاندان پتگر تا 1 تیرماه در گالری سلام برگزار می‌شود. این گالری به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی(فرشته)، مجتمع سام سنتر طبقه -۱ قرار دارد.