سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سیما شاهمرادی با عنوان "نیمه شب تابستان" در گالری هما برپاست. شاهمرادی در گفت و گو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه در این نمایشگاه 8 تابلو به نمایش درآمده است گفت: تکنیک آثار من به گونه‌ای است که کار روی آنها زمان زیادی می‌برد. برای ایجاد این تصاویر از کاغذهای پرینت شده استفاده می‌کنم و در نهایت با مداد رنگی و رنگ و روغن روی آنها کار می‌کنم.

شاهمرادی ادامه داد: اولین تجربه من در این زمینه به سال 90 برمی‌گردد که برای نمایشگاه "درخت زندگی" کار می‌کردم. آن زمان در کارم از نقشه فرش استفاده می‌کردم و تعداد زیادی پرینت از آن گرفته بودم. در جریان کار با این کاغذها به ذهنم رسید که اگر پرینت‌ها به شکل منظم کنار هم چیده شوند می‌توانند یک تصویر را ایجاد کنند. 4 اثر با این شیوه کار کردم اما تفاوت اصلی آن با کارهای فعلی من این بود که در آن تصاویر، تمام کاغذهایی که تاخورده و روی بوم چسبانده می‌شدند یک نقش را داشتند. اما در آثار بعدی من یک موتیف تکرار نمی‌شود بلکه یک تصویر شکسته می‌شود و هر تکه از تصویر در یکی از تکه‌های کاغذ قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه در چند سال اخیر پس زمینه تمام آثارش مینیاتوری با موضوع رزم اثر کمال‌الدین بهزاد است افزود: کار خود را با اتود زدن آغاز کرده و طرح مورد نظر خود را آماده می‌کنم. پس از اسکن کردن طرح و انتقال آن روی مینیاتور، با تاریک و روشن کردن بخش‌هایی از آن و تغییر دادن رنگ، به طرح مورد نظر خود می‌رسم. پس از آن با توجه به ابعاد کادر و مقداری که می‌خواهم طرح شکسته شود، تعداد زیادی پرینت از طرح می‌گیرم.

شاهمرادی افزود: کاغذها را با اندازه‌گیری خطوط افقی و عمودی برش می‌دهم تا تصویر من با یک الگوی هندسی مشخص در تمام کار شکسته شود. در اوایل کارم این عمل را به صورت چشمی انجام می‌دادم اما بعد از مدتی متوجه شدم می‌توان از الگوهای ریاضی استفاده کرد.

او با بیان اینکه کاغذها در ابعاد پنج در پنج سانتیمتر بریده می‌شوند گفت: دو سر کاغذها به شکل موشک تا می‌خورد و آنها را شماره‌گزاری می‌کنم تا هر کدام در جای درست خود قرار بگیرند. پس از آنکه کاغذها ردیف به ردیف بر سطح بوم چسبانده شدند و پایه کار آماده شد با مداد رنگی و رنگ روغن آنها را سایه می‌زنم تا فرم مورد نظرم به وجود آید و در نهایت رزین و ورنی روی کار زده می‌شود.

شاهمرادی درباره نمونه‌های مشابه این تکنیک گفت: بعد از آنکه مدتی در این زمینه کار کردم متوجه شدم مبحثی به نام paper art در جهان وجود دارد که هنرمندان با برش کاغذ کار می‌کنند. اما شیوه کار در نمونه‌هایی که دیدم با کار من متفاوت است و بیشتر آنها شکست‌های نامنظم دارند، در حالی که آثار من نظم هندسی مشخص دارد. تفاوت دیگر این است که در پس زمینه کار از مینیاتور استفاده شده است و این باعث می‌شود همزمان دو تصویر در اثر باشد که یکی از دور و دیگری از نزدیک قابل مشاهده است.

این هنرمند افزود: برایم مهم است که با این تکنیک دشوار چه چیزی را نمایش می‌دهم، بنابراین سعی می‌کنم فکری پشت آثار باشد. در این آثار شکوه زندگی مد نظرم بود و در عین حال وقتی آن مینیاتور رزمی پشت تصویر قرار می‌گیرد انگار خمیرمایه، شکوه را تشکیل داده است. آن جنگ و نزاع جزء جدایی‌ناپذیر شکوه زندگی است و همیشه این دو وجه در کنار هم هستند. آثار من استعاره‌ای از کل زندگی است، مانند یک رویای نیمه شب تابستان.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی سیما شاهمرادی با عنوان "نیمه شب تابستان" تا 8 خردادماه در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برپاست.