سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی هدی کاشی‌ها با عنوان "تصادف با خورشید" در گالری اعتماد، نمایشگاه مجسمه محمدرضا خلجی در گالری ایرانشهر، نمایشگاه نقاشی آرش لاهیجی با عنوان "تیر برق‌های عاشق" در گالری نگاه و نمایشگاه آثار سیما شاهمرادی با عنوان "نیمه شب تابستان" در گالری هما سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

روایتی طنزآمیز از معضلات ارتباطی انسان

نمایشگاه نقاشی هدی کاشی‌ها با عنوان "تصادف با خورشید" در گالری اعتماد ۲ برپا است. کاشی‌ها در این آثار به بررسی رابطه میان انسان‌ها پرداخته است اما اثری از واقع‌نمایی و فیگورهای انسانی در این تابلوها نیست. کاشی‌ها به شیوه‌ای طنزآمیز به طراحی از انسان پرداخته و صورتک‌هایی کارتونی را در آثارش آورده است که با وجود سادگی می‌توانند به خوبی احساسات شخصیت‌ها را به مخاطب منتقل کنند.

آثار پر نشاط و رنگارنگ کاشی‌ها برخلاف ظاهر شاد و پر هیجان خود، نمایانگر تنش‌ها و تقابلات میان افراد است. چهره‌های خشمگین، ناراحت و مضطرب به کرات در این آثار دیده می‌شود، اما این حس‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن و تنها با چند خط نمایش داده می‌شوند. دایره‌ای که اعضای چهره‌اش با خطوط مورب نشان دهنده خشمی شدید است یا دایره‌ای بدون بدن که خطوط درون آن نشان دهنده چهره‌ای غمگین است، از این دسته هستند.

نمایشگاه آثار هدی کاشیها در گالری اعتماد

نقاشی‌ها در پاره‌ای از اوقات با تبدیل شدن به حجمی از خطوط و سطوحِ درهم، به سمت تصاویری انتزاعی می‌روند که شخصیت‌ها در آن حضور پر رنگی ندارند. اما در تعدادی دیگر از آثار ازدحام جمعیتی در کادر دیده می‌شود که به هم می‌تازند، می‌خندند، یا در حال نبرد هستند. کاشی‌ها با استفاده از شیوه‌های تصویرسازی و کاریکاتور با زبانی ساده به نمایش بزرگترین مشکلات ارتباطی انسان‌ها پرداخته و گرچه تابلوها ظاهری مفرح و شاد دارند اما به دنبال بیان معظلاتی عمیق و همه گیر هستند.

نمایشگاه آثار هدی کاشی‌ها تا 29 خردادماه در گالری اعتماد ۲ به نشانی خیابان هفت تیر٬ مفتح جنوبی٬ بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 بی‌هویتی در جوامع معاصر

نمایشگاه مجسمه محمدرضا خلجی در گالری ایرانشهر برپاست. موضوع مجسمه‌های خلجی انسان است، اما تنها چیزی که از انسان در این کارها دیده می‌شود پاهای اوست. پاهایی که به شکل طبیعی به چشم می‌آیند اما بالاتنه انسان در حجمی مکعبی که گاه مانند کیسه‌ای نرم و گاه حجمی خشک و فلزی است پوشیده شده است.

پنهان شدن چهره انسان از چشم مخاطب باعث می‌شود نه تنها هویت او به عنوان شخصی آشنا یا غریبه برای او قابل مشاهده نباشد، بلکه حتی جنسیت، سن و سال، ملیت و هر آنچه نشانی از هویت شخصی یک انسان است نادیده گرفته شده است. یکسان‌سازی افراد و چشم پوشی از ویژگی‌های شخصی آنها نمادی از قوانین و ساختارهای اجتماعی است که در کشورهای مختلف وجود دارند و سعی آنها در ایجاد فضایی یکدست و هماهنگ برای انسان‌هایی با روحیات و ویژگی‌های متفاوت است.

نمایشگاه مجسمه محمدرضا خلجی در گالری ایرانشهر

اما نکته عجیب‌تر در این آثار وجود پای سومی است که در کنار دو پای انسان دیده می‌شود. چیزی خلاف آمد عادت که بیننده را با سوالی بزرگ مواجه می‌کند تا دلیل وجود آن را کشف کند. انسانی که محبوس در پوششی گریزناپذیر است به نظر می‌رسد توان پیدا کردن مسیر خود را ندارد و هر سویی هدایت شود همان راه را می‌رود. اما پای سوم او اگر چه کوچکتر، ناتوان‌تر و ضعیف‌تر از پاهای اصلی است، تلاش می‌کند در جهتی دیگر حرکت کند. مانند نیرویی در وجود انسان که با وجود قوانین و محدودیت‌های موجود، در تلاش است برای رهایی از این شرایط تقلایی حتی ناکام داشته باشد.

 نمایشگاه مجسمه محمدرضا خلجی تا 8 خردادماه در گالری ایرانشهر برگزار می‌شود. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

جامه‌ای نو بر نگارگری کهن

نمایشگاه نقاشی آرش لاهیجی با عنوان "تیر برق‌های عاشق" در گالری نگاه برپاست. آثار لاهیجی برگرفته از سنت‌های نقاشی ایرانی است و ردپایی از عناصر آشنای نگارگری در آنها دیده می‌شود. در تعدادی از تابلوها فیگور زنان و مردان با پوششی متعلق به مقاطع کهن تاریخی وجود دارد. در این دست از آثار آنچه به چشم می‌آید از نظر محتوا تفاوتی با نقاشی‌های کهن ایرانی ندارد و تنها نشانه از جدید بودن آنها، ابعاد بزرگ‌تر نسبت به نمونه‌های قدیمی، ساده کردن فرم‌های ظریف و پیچیده اسلیمی و خطایی، فضاهای خلوت و رنگ‌های متفاوت است.

اما لاهیجی در تعداد دیگری از تابلوها سعی دارد با بهره گرفتن از المان‌های نقاشی ایرانی فضای دیگری به وجود بیاورد. در بیشتر این آثار کنار هم قرار گرفتن خطوط و نقوش گوناگون باعث به وجود آمدن نمایی از چهره انسان شده است که در میان فضایی سرشار از گیاهان مینیاتوری و کلمات فارسی حضور دارد.

نمایشگاه نقاشی آرش لاهیجی در گالری نگاه

استفاده از رنگ‌های لاجوردی، بنفش و طلایی فضای این آثار را به نگارگری ایرانی نزدیک‌تر می‌کند، اما در عین حال لاهیجی در این آثار سعی دارد نگارگری ایرانی را با روایتی جدید عرضه کرده و آن را وارد زندگی معاصر کند. نوع ترکیب‌بندی به کار رفته در آثار هم گاه شباهت زیادی با نقاشی‌های کهن دارد و نمونه آنها را می‌توان در آثاری دید که در آنها از حاشیه استفاده شده و یا کادرهایی دیده می‌شود که توسط درختان قطع شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی آرش لاهیجی با عنوان "تیر برق‌های عاشق" تا 8 خردادماه در گالری نگاه برگزار می‌شود. این گالری در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 644 واقع شده است.

حضور رازآمیز اشیاء

نمایشگاه آثار سیما شاهمرادی با عنوان "نیمه شب تابستان" در گالری هما برپاست. آثار شاهمرادی کلاژهایی هستند که با کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از قطعات کاغذ به وجود آمده‌اند و تصاویری که شکل گرفته است از طبیعت بی‌جان تا حیوان و فیگور انسان را دربرمی‌گیرد.

نکته بارز در مورد این تصاویر نحوه بازنمایی سوژه‌ها است. اشیای ساده و دم‌دستی با تکنیکی دشوار به تصویر کشیده شده و ارزشی مضاعف یافته‌اند. شاهمرادی با صرف زمان زیاد و کنار هم قرار دادن قطعات کوچک کاغذ به خلق تصاویری مبهم پرداخته است که به نظر می‌رسد از پشت شیشه‌ای مشجر دیده می‌شوند. این نگاه از دور و با واسطه به سوژه باعث می‌شود آنچه نمایش داده شده است برای مخاطب دور از دسترس و رازآمیز به نظر برسد.

نمایشگاه نقاشی سیما شاهمرادی در گالری هما

شیوه قرار دادن کاغذها در کنار هم باعث شده است مرز میان اشیا و زمینه از میان برود و سوژه با پس زمینه درهم تنیده شود. آثار شاهمرادی اگرچه نقاشی نیستند اما ظرافت به کار رفته در کار با کاغذ و پرداخت نهایی با رنگ باعث شده است تصاویر دلنشین و رویایی به وجود آید که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

نمایشگاه نقاشی سیما شاهمرادی با عنوان "نیمه شب تابستان" تا 8 خردادماه در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برگزار می‌شود.