سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری شیرین این روزها میزبان سه نمایشگاه چاپ دستی است که هر سه توسط مهدی درویشی گردآوری شده‌اند. درویشی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره پیشینه فعالیت خود در زمینه چاپ گفت: در زمان تحصیل در دانشگاه چاپ دستی را به صورت محدود نزد مهرداد خطایی فرا گرفتم و به آن علاقه‌مند شدم، اما به دلیل کمبود امکانات و اینکه چاپ جایگاه خاصی در ایران نداشت به فستیوال‌های خارجی و ارتباط با هنرمندان خارجی رو آوردم.

درویشی ادامه داد: خوشبختانه هنرمندان کشورهای مختلف به خوبی اطلاعات خود را در اختیار من قرار دادند و توانستم در فستیوال‌های گوناگون جوایزی را کسب کنم. حضور در این فستیوال‌ها باعث آشنایی بیشتر با هنرمندان شد و آثار یکدیگر را دیدیم و آنها را تبادل کردیم. این موضوع باعث شد چاپ را خیلی خوب بشناسم و با توجه به اینکه به شدت کمبود جایگاه چاپ دستی را در ایران حس می‌کردم فکر کردم بد نیست هنرمندانی را که می‌شناسم به ایران دعوت کنم و آثارشان را اینجا نمایش دهم.

او درباره شکل گیری مجموعه "صداهایی از زمین" گفت: سی نفر از هنرمندانی که می‌شناختم و آثار آنها برایم خیلی قابل احترام هست را انتخاب کردم تا آثارشان در این مجموعه نمایش داده شود. هنرمندانی از لهستان، ژاپن، امریکا، صربستان، کره جنوبی، ایران و... در این نمایشگاه حضور دارند و از هر هنرمند خواستم 33 ادیشن از یک اثر را برایم ارسال کند تا اثرش با آثار دیگر هنرمندان مبادله شود. به این ترتیب هر هنرمند 30 اثر از سایر هنرمندان را دریافت می‌کند و 3 ادیشن دیگر هم برای برگزاری نمایشگاه‌هایی در کشورهای مختلف استفاده می‌شود. در این مجموعه همه تکنیک‌های چاپ دستی وجود دارد و بر اساس تجربه خودم هنرمندانی را انتخاب کردم که به بهترین نحو از تکنیک‌ها استفاده کرده‌اند.

درویشی درباره مجموعه "زبان مشترک" گفت: دو سال قبل یکی از استادان دانشگاه تگزاس به من پیشنهاد کرد برنامه‌ای ترتیب دهیم تا 10 هنرمند ایرانی و 10 هنرمند امریکایی تبادل آثار داشته باشند. حاصل آن تبادل را سال گذشته در مجموعه‌ای به نام "زبان مشترک" در گالری اُ به نمایش گذاشتم و حالا بار دیگر این مجموعه در گالری شیرین به نمایش درآمده است.

او با اشاره به نمایشگاه "اتاقی با چشم انداز" که شامل مجموعه ای از آثار مارسین بیالاس است گفت: نخستین بار در بی‌ینال چاپ دستی کانادا آثار این هنرمند لهستانی را دیدم. علاوه بر اینکه قدرت اجرایی و تکنیک این هنرمند خیلی قوی است، سنت چاپ لهستانی هم در کارهایش دیده می‌شود. از همان زمان فکر کردم خوب است نمایشگاهی از آثار او را در ایران داشته باشیم. در کنار این نمایشگاه یک ورک‌شاپ هم برگزار شد که بیالاس درباره چاپ دستی معاصر در لهستان و من و مهرداد خطایی درباره چاپ دستی در ایران صحبت کردیم.

درویشی درباره شرایط فعلی چاپ دستی در ایران گفت: در هر فعالیتی عده‌ای سیاهی لشکر وجود دارند و کسانی هم هستند که با جان و دل کار می‌کنند. چاپ دستی هنری است که پایه آن در ایران کمی سست‌تر از سایر هنرها است و نیاز به زمان دارد تا بیشتر شناخته شود. ما چاپ دستی که دارای هویت ایرانی باشد نداریم، اما تعدادی چاپگر ایرانی خوب داریم.

گفتنی است این سه نمایشگاه تا 23 خرداد در گالری شیرین ادامه دارند. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان‌ زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.