سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار راشین قربی در گالری هما برپاست. در این نمایشگاه هفت اثر بزرگ و متوسط روی بوم و بیش از ۲۵ اثر کوچک با تکنیک اکریلیک روی مقوا به نمایش درآمده است. قربی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع این آثار گفت: تنهایی و انزوا فصل مشترک خیلی از نقاشی‌های من بوده ا‌ست. شلوغ‌ترین محافل را برای بیان این موضوع انتخاب کرده‌ام تا تأکیدی بر دور باطل این راه‌حل که جمع می‌تواند از حس تنهایی بکاهد داشته باشم.

قربی افزود: بارها خودم در محافلی بوده‌ام که از شدت احساس اضطراب غریبگی به محض ورود دلم برای خانواده‌ام تنگ شده است. جمع‌هایی نه‌چندان صمیمی و گرم که تو را خودی نمی‌دانند و در وهله‌ اول به یاد نزدیک‌ترین عزیزانت می‌اندازند. این احساس شخصی را حدود دو دهه‌ پیش به وفور در بعضی مهمانی‌ها درک کرده‌ام.

او با بیان اینکه خانواده، تکیه‌گاه و مأمن، بیشترین تضاد را با حس غریبگی و تنهایی و درماندگی دارد ادامه داد: وقتی خانواده حضور دارد همه‌جا امن ا‌ست و همه‌چیز واقعی‌تر و کمتر آزاردهنده است. این حس امنیت و دلگرمی را در نقاشی‌هایی با محوریت خانواده نشان داده‌ام. آدم‌ها کمتر فشرده شده‌ا‌ند و به هم فضا داده‌ا‌ند، حتی ترکیب‌بندی و فضاسازی در خدمت تأکید بر جمع خانواده ا‌ست و اغراق و اکسپرشن چهره‌ها کمتر است.

قربی با بیان اینکه ده سال‌است انسان سوژه‌ اصلی آثار او است گفت: انسان چشمه‌ای تمام‌نشدنی‌ برای مطالعه‌ هنرمند است و پرداختن به موضوع انسان هرگز تمامی ندارد. همچنان‌که در طول تاریخ هنر مهمترین سوژه‌ هنرمندان بوده ا‌ست.

او درباره شلوغی فضای آثار گفت: این شلوغی نسبی‌ است و در بعضی نقاشی‌ها نظم بیشتر و منطقی بر پلان‌بندی و ترتیب عوامل تصویر حاکم ا‌ست. در آثاری که با محوریت خانواده هستند‌ اتمسفر و رهایی بیشتر است و در این آثار همه‌چیز واقعی‌ترست. خانواده‌ای که سایه‌ امنش سال‌هاست برایم به خاطره پیوسته ا‌ست. در مقابل، تصاویر مهمانی‌هایی وجود دارد که حضور خانواده به شکلی نمادین در آنها دیده نمی‌شود و فضا ناامن به‌نظر می‌آید. خبری از افراد آشنا نیست و یک نوع احساس غریبی و اضطراب غریبگی را انتقال می‌دهند. این تابلوها فضا ندارند و پرسوناژها در هم فشرده هستند بی‌آنکه همدیگر را بشناسند یا ارتباطی برقرار کنند.

قربی درباره واکنش مخاطبان به این آثار گفت: تا جایی که من متوجه شدم نقاشی‌ها توانسته‌‌‌اند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. این برایم اهمیت دارد که توانسته‌اند در ذهن بمانند و مخاطب در مقابل‌شان نظر و دیدگاهی داشته باشد که گاهی دست به‌ قلم شود و نظری بدهد و بی‌تفاوت از کنارشان نگذرد. نظرات چه موافق و چه مخالف برایم ارزشمندست.

نمایشگاهراشین قربی با عنوان "قضاوت واپسین" تا 25 اردیبهشت در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک میزبان هنر دوستان است.