به گزارش هنرآنلاین، 11 قطعه عکس از آثار مهرداد افسری در نمایشگاهی با عنوان "چهل؛ رساله‌ای در باب سلوک زمینی" از 21 اردیبهشت‌ماه در این گالری به نمایش در خواهد آمد و علاقه‌مندان می‌توانند از ۲۲ اردیبهشت‌ماه تا ۱۱ خرداد از این نمایشگاه بازدید کنند. آثار این نمایشگاه در کتابی با همین عنوان چاپ شده است که این کتاب نیز هم‌زمان با مراسم افتتاحیه رونمایی خواهد شد.

مجموعه "چهل؛ رساله‌ای در باب سلوک زمینی" که ایده آن بر پایه فلسفه سهروردی و حکمت اشراق استوار است، در اصل شامل چهل عکس می‌شود که در کتابی با همین عنوان منتشر شده و در روز افتتاحیه نمایشگاه رونمایی خواهد شد. همچنین این نمایشگاه سه روز پس از افتتاح در گالری محسن در نمایشگاه فوتو لندن ۲۰۱۸ نیز روی دیوار می‌رود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

"اولِ این دو خطِ آخر نقطه است، آنجا مسافت نیست، و میان آخرِ هر دو خط یک گَز مسافت بُوَد. اکنون، اگر این دو خط که تا زمین کشیدی تا فلک بکشی، میان آن دو خط تا آن جایی که شکل آفتاب است دو گَز بُود و مسافتِ شکلِ آفتاب چهار گَز نهادیم. پس دو گَز جرم آفتاب از این دو خط بیرون باشد: یک گز از جانب راست یک گز از جانب چپ. اگر خود به جایِ یک گز یک ذره بُود که با زیرِ سرِ نقطه‌ی اول که به ماه تعلق می‌دارد از هر دو طرف نور به هم پیوسته شود و سایه‌ی زمین اینک شب باشد، چندان است که میانِ این دو خطِ آخر از زمین تا نقطه‌ی باقی، همه به نور آفتاب روشن است.*

*فی حالتِ طفولیّت/ شهاب الدین یحیای سهروردی"

 

مهرداد افسری، عکاس، مستند ساز و ویدیو آرتیست ایرانی متولد ١٣۵۶ در خوی است. مدرک کارشناسی عکاسی را در سال ١٣٧٩ و کارشناسی ارشد عکاسی خود را در سال ١٣٨۵ از دانشگاه هنر تهران دریافت کرد. او ١۶سال سابقه تدریس دروس نظری و فلسفه هنر در دانشگاه‌های هنر و عضو افتخاری انجمن هنرمندان ایران است. از سال ١٣٧٩ تاکنون ۱۶ نمایشگاه انفرادی در گالری‌های مختلف برگزار کرده است.

آثار او در بیش از ۹۰ نمایشگاه بین‌المللی در  کشورهای مختلفی از جمله ایران، آلمان، آمریکا، امارات، لیتوانی، اسپانیا، ایتالیا، اسلوونی، ترکیه، گرجستان، فرانسه، انگلستان، نروژ، چین، از جمله در بینال ونیز ایتالیا، پاریس فتو فرانسه، فتو لندن، هنر معاصر استانبول، موزه کویینز آمریکا، موزه هنرهای معاصر گرجستان، دانشگاه وست منیستر لندن، موزه ملی رینا صوفیا اسپانیا، موزه‌ی طراحی و معماری موا، لیوبلیانا، اسلوونی و … به نمایش در آمده است.

مهرداد افسری برنده‌ی جوایز متعددی در جشنواره‌های هنری داخلی و‌ خارجی از جمله برگزیده اول دهمین بینال عکس ایران ، برنده‌ی گرنت "تهران یک مایل مربع" بنیاد هنری ویزیتینگ آرت در لندن انگلستان و برنده‌ی گرنت و جایزه اقامتی"پل هُنرى" بنیاد بین‌المللی هنر و هنرمندان در واشنگتن و نیویورک آمریکا بوده است.

داوری و سخنرانی در جشنواره‌های متعدد هنری داخلی و خارجی و شبکه‌های تلویزیونی  و نمایشگاه گردانی چندین نمایشگاه و برگزارى ورک شاپ هاى مختلف در زمینه‌ی عکاسى و هنر و فلسفه از دیگر فعالیت‌های اوست. آثار و مقاله‌های او در نشریات متعدد داخلى و بین‌المللی به چاپ رسیده است. از کتاب‌های او می‌توان به "چهل"، "هر آنچه که دیگر نیست" و "چشم ٣٨" انتشارات ماه ریز اشاره کرد. کارهای او در موزه‌ها و مجموعه‌های متعددى نگهدارى می‌شود. آثار او بیشتر دارای مضامین فلسفی است.