سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی اسدی با عنوان "بچه‌های کوره‌پزخانه" در گالری آریا، نمایشگاه آثار مهدی سحابی با عنوان "قراضه‌های دوست داشتنی" در گالری آتبین، نمایشگاه نقاشی مرتضی یزدانی با عنوان "زیستار" در گالری ماه و نمایشگاه نقاشی راشین قربی با عنوان "قضاوت واپسین" در گالری هما، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

حضورِ غایبِ انسان

نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی اسدی با عنوان "بچه‌های کوره‌پزخانه" در گالری آریا برپاست. اسدی که در چند سال گذشته نقش‌های خیال‌انگیزی از مناظر یا شخصیت‌هایی اسطوره‌ای و نمادین را به تصویر می‌کشید، این بار به سراغ موضوعی اجتماعی رفته که سال‌های سال است مغفول و حل نشده باقی مانده است. کوره‌پزخانه‌ها که به مختصات شرایط کاری آنها اماکنی سخت و خشن هستند، سال‌هاست محل زندگی کودکان و زنانی هستند که با کمترین درآمد و سخت‌ترین شرایط به کار مشغول هستند. این شرایط سخت و آدم‌هایی که همیشه از دید سایر مردم پنهان مانده‌اند، این بار سوژه نقاشی‌های مرتضی اسدی است.

اسدی در این مجموعه همان فضای قبلی آثارش را ادامه داده است. رنگ‌های متنوع و تقسیم کادر به سطوح متعدد که ویژگی آثار اوست، همچنان به چشم می‌آید اما این بار خبری از پرنده‌ها، گل‌ها و هلال ماه نازک در آسمان نیست. سطوح رنگی در این آثار تبدیل به دیوارهای مکانی شده‌اند که انسان را در حبس نگه داشته است. رنگ‌های زرد و قرمز دیگر نشان سرزندگی و نشاط نیستند، بلکه خطری ناگزیر را هشدار می‌دهند.

نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی اسدی در گالری آریا

در یکی از تابلوهای این مجموعه پسرکی در حال خشت‌زنی دیده می‌شود در حالی که فرشته‌ای با یک بال با نگرانی در حال نگریستن به اوست. در اثری دیگر دخترکی در حال حمل چندین آجر است اما در بیشتر کارها نشانی از انسان نیست و آنچه به چشم می‌آید نشانه‌های زندگی او در کوره‌پز خانه است. لوازم زندگی که در ساده‌ترین حد ممکن هستند با فاصله‌ای اندک از کوره‌ها قرار گرفته‌اند و عروسکی که لابه‌لای رنگ‌ها محو شده است نشانی از آرزوهای بر باد رفته است.

نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی اسدی با عنوان "بچه‌های کوره‌پزخانه" تا 28 اردیبهشت‌ماه در گالری آریا ادامه دارد.

 

جان بخشیدن به ضایعات

نمایشگاه آثاری از مهدی سحابی با عنوان "قراضه‌های دوست داشتنی" در گالری آتبین برپاست. این مترجم شناخته شده که آثار هنری او نیز قابل توجه هستند، آثار متنوعی در زمینه نقاشی، عکاسی و مجسمه‌سازی خلق کرده که زمینه‌هایی برای بروز ایده‌ها و تخیلات سحابی هستند.

آنچه در این نمایشگاه به چشم می‌آید شامل تعدادی از مجسمه‌ها و نقاشی‌های اوست. مجسمه‌های سحابی پرندگانی هستند که با مواد حاضر و آماده ساخته شده‌اند. پایه این آثار چوب است، تکه چوب‌هایی که در ساحل و جنگل به وفور دیده می‌شوند اما فرم خاص آنها در ذهن هنرمند به یک تصویر تبدیل شده و با اضافه کردن اشیایی دیگر، جان می‌گیرد. گاه چند تکه چوب به هم وصل شده‌اند تا پرنده‌ای شکل بگیرد و گاه گیره‌های چوبی رنگ شده تبدیل به سر و منقار این پرنده‌های غریب شده‌اند و این کار چنان با صداقت انجام شده که برای بیننده کاملا پذیرفتنی است.

نمایشگاه آثاری از مهدی سحابی در گالری آتبین

یک دسته از نقاشی‌های سحابی که در این نمایشگاه دیده می‌شود متعلق به مجموعه ماشین‌های قراضه است که تحت تاثیر گورستان ماشین و اتومبیل‌های تصادفی شکل گرفته است. ورق‌های فلز له شده و در هم تنیده که از فرم خارج شده و شکلی تجریدی را به وجود آورده‌اند بر سطح کاغذهای سحابی جانی دوباره یافته و هویتی نوین پیدا کرده‌اند. سحابی در تعدادی از این آثار لطافت آبرنگ و مداد رنگی را در تقابل با سختی و خشونت فلز و ماشین تصادفی قرار داده و در تعدادی دیگر سطوح یکنواخت رنگ را به شکلی استفاده کرده است که با کم رنگ کردن فرم‌ها، تابلو را به سمت اثری انتزاعی می‌برد.

آدم‌ها نیز سوژه تعدادی دیگر از نقاشی‌ها هستند اما خبری از فیگور انسان و توجه به اندام و پیکره در این آثار نیست. آدم‌های سحابی از ترکیب فرم‌های هندسی به وجود آمده‌اند و روی هم قرار گرفتن بیضی، مکعب، مثلث و... شخصیت‌هایی را به وجود آورده است که در تنهایی خود به مخاطب خیره مانده‌اند.

نمایشگاه آثاری از مهدی سحابی با عنوان "قراضه‌های دوست داشتنی" تا 25 اردیبهشت‌ماه در گالری آتبین ادامه دارد.

 

سیری از زندگی تا مرگ

نمایشگاه نقاشی مرتضی یزدانی با عنوان "زیستار" در گالری ماه برپاست. در این نمایشگاه آثاری به نمایش درآمده است که سوژه اصلی آنها حیوانات و گیاهان هستند و با کمی تامل در آثار می‌توان تشخیص داد که رشد و تکامل موجودات مختلف به تصویر کشیده شده است.  

تابلوهای یزدانی مانند صفحاتی از کتاب‌های علمی کهن هستند که با تصاویر، طرح‌ها و جملاتی خاص پر شده و حاصل پژوهش‌های یک دانشمند را نمایان می‌کنند. شیوه به تصویر کشیدن سوژه‌ها و ناتمام گذاشتن بخش‌هایی از آنها نشان می‌دهد، هنرمند تاکیدی بر نمایش آنها به عنوان تصاویری زیبا یا بازنمایی موجودیت سوژه نداشته و تنها قصد دارد مفاهیمی را بررسی کند که این تصاویر کلیدهایی برای آن هستند.

مرتضی یزدانی

گیاه، حیوان و انسان وابستگی غیرقابل گسستی از هم دارند و در طول تاریخ نیاز آنها به یکدیگر باعث شده است چرخه‌ای از حیات شکل بگیرد. گیاه خشخاش با گل و ساقه آن از مرحله رشد تا تاثیراتی که در مراحل گوناگون بر انسان دارد در یک تابلو به تصویر کشیده شده است و در جایی دیگر گوریل و انسان اولیه در مقابل هم قرار گرفته و در حال کسب شناخت از یکدیگر هستند.

تکنیک به کار رفته در این آثار باعث شده است تصاویری لطیف و دلنشین به وجود آید که مسئله مرگ و زندگی و مناسبات حیاتی انسان با سایر موجودات را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه نقاشی مرتضی یزدانی تا 1 خرداد در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.

 

انسان در معرض قضاوت

نمایشگاه نقاشی راشین قربی با عنوان "قضاوت واپسین" در گالری هما برپاست. قربی در این مجموعه از آثارش نیز انسان را سوژه قرار داده و به بررسی حضور او در جمع می‌پردازد. فضای قالب این نقاشی‌ها مهمانی‌هایی است که جمع زیادی از آشنایان را در کنار هم جمع کرده و فرصتی برای دیدار و گفت و گو را به وجود آورده است. اما در هیچ کدام از این تصاویر به نظر نمی‌رسد آدم‌ها از حضور در جمع احساس خوشایندی داشته باشند. آنچه قابل توجه است همهمه و ازدحامی آزار دهنده است که اگرچه ظاهری شیک و رنگارنگ دارد، اما در بطن خود به محیطی غیرقابل تحمل اشاره می‌کند.

آدم‌ها در این جمع‌های خودمانی به گفت و گو می‌پردازند اما از چهره‌های خشمگین یا افسرده آنها پیداست که آنچه مورد بحث قرار می‌گیرد مسائلی است که برای عده‌ای جذاب و برای عده‌ای دیگر ناخوشایند است. غیبت‌ها، مسخره‌کردن‌ها یا تکه‌اندازی‌هایی که سرانجام باعث کدورت و حتی شاید برهم خوردن چنین جمع‌هایی شود.

راشین قربی

در تعدادی دیگر از آثار آدم‌هایی را می‌بینیم که در سکوت به مخاطب خیره شده‌اند و انگار در فضایی جدا از سایر افراد قرار گرفته‌اند. اینها را می‌توان آدم‌هایی با روحیات و دغدغه‌های متفاوت دانست که توان مشارکت در بحث‌ها و خوشی‌های دیگران را ندارند، یا به سادگی تصور کرد که به دوربین عکاس خیره شده‌اند تا عکسی از این مهمانی را به یادگار ببرند.

قربی در این آثار با قلمی آزاد و رها به نمایش انسان پرداخته و تلاش کرده است تصویری واقعی را از پس جذابیت‌های ظاهری به مخاطب نشان دهد. اعوجاج چهره‌ها و اندام و حرکات هیستریک شخصیت‌ها نقش مهمی در انتقال حس هنرمند به مخاطب دارند.

نمایشگاه نقاشی راشین قربی با عنوان "قضاوت واپسین" تا 25 اردیبهشت در گالری هما به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک میزبان هنر دوستان است.