سرویس تجسمی هنرآنلاین، فرهاد فروتنیان، بازیگر تئاتر و تلویزیون، کارتونیست و تصویرساز نشریات متعدد در ایران و اروپا از برگزاری دو کارگاه آموزشی در مدرسه ایده خبر داد. این کارگاه‌ها از امروز 19 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد و فروتنیان در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به اینکه بخش تصویرگری و طراحی کاریکاتور در مطبوعات ما نقش پررنگی دارد، قرار شد که بر مبنای آن کارگاهی را تحت عنوان "تصویرگری مطبوعاتی" اجرا کنیم تا تجربیاتی را که نتیجه سال‌ها فعالیت من در خارج از ایران است بتوانم به نسل جوان منتقل کنم.

او افزود: تصویرگری در مطبوعات از جمله بخش‌های مهم و جذاب است رسانه‌هاست و به همین خاطر نیز فکر می‌کنم که هماهنگی با دانش روز دنیا در این عرصه یک نیاز جدی است که باید به آن توجه کرد.

این هنرمند درباره مبانی که در این دوره تدریس می‌شود، توضیح داد: به طور حتم ما در عرصه تصویرگری مطبوعات تفاوت فوق‌العاده عمده‌ای با دنیا نداریم زیرا سال‌هاست که این بخش در مطبوعات ایران فعال است اما آنچه که ما سعی داریم در این دوره‌ها توجه جوانان و مخاطبان را به آن جلب کنیم، مسئله زمان است.

فروتنیان اضافه کرد: زمان در تصویرگری مطبوعات نقش مهمی دارد به همین خاطر نیز ما در این کارگاه سعی داریم که تطابق با استانداردهای جهانی و به نوعی روانشناسی مخاطب را به علاقه‌مندان آموزش دهیم.

او افزود: همان‌طور که می‌دانید ما در ایران نشریات و روزنامه‌های متعددی داریم که هر کدام از آن‌ها گروه خاصی از مخاطبان را دارند، بر همین اساس نیز ما سعی داریم که استانداردهای موجود را به تصویرگران مطبوعاتی بیاموزیم تا بدانند که مخاطبان برای هر مطلب، تیتر یا صفحه چقدر زمان صرف می‌کنند زیرا طراح با دانستن این استانداردها می‌تواند بر نوع اجرای کار خود تمرکز کند و بداند که چه میزان از توجه مخاطب را خواهد داشت.

این هنرمند تصریح کرد: در ایران تصویرگران مطبوعاتی عموماً با پیچ و خم‌های زیاد و المان‌های متعدد کار را ارائه می‌دهند به همین خاطر مخاطب در مدت زمان کوتاهی که صرف کار می‌کند، عموماً جذب نمی‌شود زیرا زمان مشخص شده بیشتر از حد استاندارد است.

فروتنیان ادامه داد: یک طرح موفق باید در 2 یا 3 ثانیه اول، بتواند نگاه مخاطب را جذب کند زیرا اگر طرح در این مدت زمان توجه مخاطب را جلب نکند، دیگر دیده نمی‌شود به همین خاطر نیز باید با استفاده از المان‌های ساده‌تر نگاه تیزبین مخاطب را جذب کرد.

او توجه به سلیقه مخاطب را از جمله عناصر مهم در این عرصه دانست و گفت: توجه به بخش‌هایی نظیر کادربندی و ... بسیار اهمیت دارد اما در این راستا یک تصویرگر باید بتواند بیش از خود به سلیقه مخاطبان تکیه کند و آنان را مد نظر قرار دهد.

این هنرمند درباره مدت زمان برگزاری این کارگاه گفت: این ورک شاپ شامل 8 جلسه سه ساعته است که دومین کلاس آن در حال برگزاری است.

فروتنیان از برگزاری کارگاه دیگری تحت عنوان استوری بورد(فیلمنامه تصویری) خبر داد و در این باره گفت: ساختن فیلم‌نامه مصور که در خدمت تولید نسخه اصلی فیلم است از جمله بخش‌هایی است که امروزه در دنیا اجرا می‌شود و بسیاری از فیلم‌های مطرح جهان از آن بهره برده‌اند.

او افزود: استوری بورد این امکان را به کارگردان می‌دهد که در مرحله پیش تولید، کتابی را داشته باشد که شامل فیلم‌نامه دکوپاژ شده و کاملاً مصور است و به نوعی می‌تواند، دفترچه راهنمای تمام گروه برای تولید اثر باشد و میزان خطاها را به صفر نزدیک کند.

این هنرمند توضیح داد: اجرای استوری بورد یک هنر کاربردی است و کمک می‌کند که خواسته‌ها و تصورات کارگردان به شکلی مصور و نزدیک به آنچه که او می‌خواهد، اجرا شود.

فروتنیان از استقبال گسترده علاقه‌مندان برای حضور در کلاس‌های استوری بورد خبر داد و افزود: این کلاس‌ها از 19 اردیبهشت ماه آغاز می‌شوند و در 8 جلسه مقدماتی ادامه خواهد داشت که البته استقبال بسیار گسترده‌ای نیز تا امروز برای شروع آن وجود داشته است.

او ادامه داد: هفته گذشته ما در دانشگاه نیز معرفی از رشته استوری بورد داشتیم که با استقبال گسترده دانشجویان و اساتید رشته فیلم‌سازی رو به رو شد. من معتقدم که این حوزه نقطه اتصال رشته تجسمی و هنر فیلم‌سازی است، لذا هنرجویان برای یادگیری این رشته باید در این دو حوزه دارای علاقه‌مندی باشند. بر همین مبنا، حضور عموم در  جلسه مقدماتی این کلاس‌ها آزاد است تا افراد بتوانند میزان علاقه‌مندی و توانایی‌های خود را بسنجند.

لازم به یادآوری است، نمایشگاه و ورک‌شاپ استوری‌بورد چهارشنبه 19 اردیبهشت از ساعت 14 و نمایشگاه و نشست تصویرسازی مطبوعاتی نیز از ساعت 17 در گالری ایده واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ میزبان دوستداران هنر است. ورود برای تمامی علاقمندان در این نمایشگاه و کارگاه ‌آموزشی آزاد است.