سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشى‌هاى هوشنگ سیحون با عنوان "اسب‌ها" در خانه تاریخى صفوى اصفهان برپاست. در این نمایشگاه 12 اثر نقاشى هوشنگ سیحون به نمایش گذاشته شده است و در سویی دیگر از خانه تاریخى صفوى طراحى‌ها، اسکیس‌ها، پلان‌هاى معمارانه و عکس‌هایی از آثار معماری هوشنگ سیحون به شکل پژوهش محورانه چیدمان شده است. در این اتاق به همراه نمایش فیلم و صدای سیحون، مخاطب در فضاى ابعاد زندگى او قرار می‌گیرد.

امین بیگى گردآورنده این نمایشگاه در ارتباط با برپایی نمایشگاه نقاشى هوشنگ سیحون گفت: هوشنگ سیحون مرد بناهاى ماندگار ایران است و طراحى مقبره‌هاى او زبانزد خاص و عام است. از بوعلى و خیام تا فردوسى و... ولى به نظرم به همان اندازه که ایشان معمارى بزرگ بوده‌اند نقاشى بى‌بدیل و بى‌نظیر هستند و شاید حتى اغراق نباشد که بگوییم نقاشى ایشان از معمارى‌شان پیشى می‌گیرد. اما متاسفانه جامعه هنرى کمتر به این وجه  هنرمندانه از زندگى مهندس سیحون پرداخته است و همیشه وجه نقاشانه ایشان زیر سایه قامت بلند طراحى‌ مقبره‌هاى ایشان مغفول مانده است.

بیگی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که او تربیت‌کننده نسلى از معمارانى است که  به اصطلاح قلم و دست قوى در طراحى داشتند. به طورى که هر اسکیس و طراحى آنان نیز  از جنبه‌ هنرهاى  تجسمى درخور و قابل بررسى است. توجه به جزییات فراوان در طراحى شاید حاصل همان سفرهایی باشد که به همراه شاگردان خود به سراسر ایران - از ارگ بم تا شمال ایران- داشتند که ردپاى آن را در طراحى‌هاى شاگردانش مانند على اکبر صارمى، فرامرز شریفى، ایرج کلانترى و... می‌توان جست و جو کرد.

بیگی افزود: شاگردان هوشنگ سیحون در دوره مدیریت ایشان بر دانشکده تنها معمار نبودند، بلکه نسل طلایی هنر ایران در دهه ٤٠ نیز از تعلیمات او بهره گرفتند. کسانى مانند معصومه سیحون که همسر ایشان نیز بودند و با حمایت مهندس سیحون گالرى سیحون را بنا گذاشتند که خود پرورش دهنده نسلى از هنرمندانى چون سپهرى، زنده‌رودى، مافى، تناولى و... بوده و می‌توان گفت که هوشنگ سیحون نقش بسزایی در جریان هنرى نقاشى ایران نیز داشته است. او زمانى که در اوج معمارى و طراحى بناهاى ماندگار بود نقاشى‌هایی را خلق کرد که در سال 1972 همراه با پیکاسو و سالوادور دالى در ماساچوست آمریکا به نمایش در آمد.

هوشنگ سیحون

امین بیگى دلیل انتخاب مجموعه اسب‌ها را برای این نمایشگاه چنین عنوان کرد: به نظرم وقتى هنرمندى عاشق سرزمینش است و معمارى او وابسته به جغرافیایی است که به آن عشق می‌ورزد و نگاهش به تاریخى است که از آن هویت می‌گیرد، وقتى از آن سرزمین و تاریخ دور شود دیگر توانى براى خلق آثار معمارى برایش نمی‌ماند. حال این هنرمند عشق به ایران و سرزمین و هویت را در جایی دیگر ابراز  می‌کند و آن جایی نیست جز طراحى‌ها و نقاشى‌هاى مهندس سیحون. به نظرم اسب‌ها که حاصل نقاشى‌هاى ایشان در ونکوور کانادا هستند قرابت بیشترى با معمارى هویت‌مدارانه ایشان در  طراحى مقبره‌ها دارند. گویی سیحون دلتنگ ایران است و هویت ایرانى را در سمند (اسب زرد ایرانى) یا نقش‌هاى نمادین می‌جوید و حتى ارجاعاتى به مینیاتور ایرانى دارد، اما به شکلى مدرن و گذشته  از جهان فرمالیستى هوشنگ سیحون. در این نمایشگاه 12 اثر از ایشان را به نمایش گذاشتیم که به شدت قابل توجه هستند. سعى کردیم با همکارى گالرى سیحون این آثار را در ١٠٠ نسخه چاپ کنیم تا افراد و مخاطبین بیشترى بتوانند این آثار را با امضاى گالرى سیحون تهیه کنند. کارى که بنیادهاى بزرگ نقاشى براى رواج آثار هنرى از نقاشان بزرگ انجام می‌دهند و در دنیا مرسوم است.

بیگی افزود: در اتاق طراحى‌هاى سیحون نیز سعى کردم نگاهى پژوهش‌محورانه از زمان طراحى‌هاى ایشان در دانشکده هنرهاى زیبا تا بوزار فرانسه و حتى نمایش پلان‌هاى معمارى آثار ایشان تا عکس اثر و اسکیس‌هاى ایشان را به نمایش بگذاریم. نکته قابل توجه نمایش بلیت‌هاى خط 2 پاریس است که ایشان روى این بلیت‌ها و عدد 2 طرح‌هاى جالبى را خلق کردند که مورد  استقبال  و توجه مخاطبین قرار گرفته است. حتى زمانى که ایشان طرح‌هایی مدرن و فراتر از زمانه خود را در نمدها خلق می‌کردند و این آثار مثالى دیگر از چند رسانه‌ای بودن و شخصیت چند وجهى و خلاق مهندس سیحون است. در این اتاق ما به همراه نمایش طرح‌هاى هوشنگ سیحون فیلم و صداى ایشان را در فضاى اتاق پراکندیم که مخاطب در ورود به اتاق با فضا و ابعاد زندگى ایشان مواجهه شود .

گفتنی است این نمایشگاه تا 19 اردیبهشت در خانه تاریخى صفوى به نشانى اصفهان، خیابان خاقانى حدفاصل خواجه پطرس و وحید، شماره 31٣١ میزبان دوستداران هنر و معمارى است.