سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی حسین تمجید با عنوان "جذابیت پنهان" در گالری هما برپاست. تمجید در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نحوه شکل‌گیری این مجموعه گفت: مدتی پیش در انباری خانه به دنبال چیزی می‌گشتم و ناگهان دفترچه خاطراتی را پیدا کردم که متعلق به دوره دبیرستان من بود. وقتی دفتر را باز کردم با صفحه‌ای مواجه شدم که متنی در آن نوشته شده و چند برگ گل خشک در میان آن وجود داشت. بسیاری از ما با چنین تصویری آشنا هستیم و حالا که تکنولوژی و دنیای مجازی ما را از آن فضا دور کرده است احساس کردم چه تصویر زیبایی می‌توان از این دفترچه ارائه داد.

تمجید با بیان اینکه ایده اولیه این مجموعه از همانجا شکل گرفت افزود: همیشه ساخت و ساز را دوست داشتم ولی احساس می‌کنم این روش، دغدغه هنر معاصر نیست. بنابراین نمی‌خواستم تصاویر مورد نظر را به طور دقیق بازسازی کنم. با الهام از دفترچه خاطراتم شروع به نوشتن متن‌های مختلف کردم اما هیچ کدام از نوشتارها را نپسندیدم. پس از آن خوشنویسی را امتحان کردم اما باز هم به جوابی نرسیدم. پس از مدتی اتود زدن و امتحان شیوه‌های مختلف نوشتاری، به این فرم رسیدم و احساس کردم مناسب کار من است.

این هنرمند افزود: فکر می‌کردم اگر متنی که نوشته می‌شود یک نامه یا خاطره واقعی باشد حس بهتری در کار ایجاد می‌شود. بنابراین از کتاب "هنوز در سفرم" اثر سهراب سپهری استفاده کردم تا آثارم یادآور زمان گذشته باشد. با وجود این نوشته‌ها خوانا نیستند چون اگر متن واضح بود لذت دیدن آن از بین می‌رفت. بخش‌هایی از نوشته‌ها تخریب شده و خط خطی‌هایی که روی بعضی کلمات وجود دارد یادآور چرک‌نویس است.

تمجید ادامه داد: قبلا چنین تجربه‌ای در آثار خود نداشتم و حتی عده‌ای از دوستان عقیده داشتند این فضا متعلق به من نیست. اما من هیچ تعصبی به تکنیک و موضوع ندارم و هرچیزی را که دوست داشته باشم نقاشی می‌کنم. حتی اگر به تکنیکی نیاز باشد که آن را بلد نیستم، به دنبال یاد گرفتن آن می‌روم تا بتوانم موضوع مورد نظر خود را نقاشی کنم. پیش از این در نقاشی‌های من نوشتار وجود نداشت اما این تجربه برایم بسیار جالب بود و آنقدر درگیر آن شدم که قصد دارم در مجموعه‌های دیگری هم این کار را ادامه دهم.

او درباره واقع‌گرا نبودن نوشته‌ها گفت: اینکه هر چیزی را کاملا شبیه آن بسازید اما حرفی برای گفتن نداشته باشید ارزشی ندارد. باید چیزی از خود را به تصویر اضافه کنید تا به یک اتفاق معاصر تبدیل شود. در آثار این مجموعه کار واقع‌گرا و انتزاعی را با هم ترکیب کردم و این دو فضا به وحدت رسیده‌اند و همنشینی جالبی به وجود آمده است.

تمجید درباره تفاوت این مجموعه با آثار قبلی خود گفت: خواه ناخواه ردپای کارهای قبلی در این مجموعه وجود دارد، اما کار مستقلی است که حرف خودش را می‌زند. به نظر من هر مجموعه از آثار هنرمند باید آنقدر مستقل باشد که حرفی جدا و خاص داشته باشد. برای مخاطبان آثار من هم جالب است که هر سال با یک مجموعه متفاوت مواجه می‌شوند و از دیدن فضاهای مختلف لذت می‌برند. در این نمایشگاه بسیاری از بینندگان به من گفتند با دیدن این آثار حال‌شان خوب شده است و این موضوع برایم بسیار ارزشمند است.

تمجید ادامه داد: برای من لذت‌بخش است که می‌توانم متنوع کار کنم. اطراف ما پر از موضوع است که اگر به آنها توجه کنیم می‌توانیم با کمی تلاش آثار متنوعی به وجود آوریم. من همزمان روی چند موضوع کار می‌کنم و این پر کاری برایم لذت بخش است، اما شاید اگر یک شیوه را ادامه داده بودم نمی‌توانستم تمام حرف‌های خود را بگویم.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی حسین تمجید تا 11 اردیبهشت در گالری هما دایر است.