سرویس تجسمی هنرآنلاین: اثر اهدایی تونی کرگ، مجسمه‌ساز انگلیسی-آلمانی که چندی پیش نمایشگاه آثار او با عنوان "ریشه‌ها و سنگ‌ها" در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، در باغ موزه مجسمه نصب شد. مراسم رونمایی از این مجسمه با حضور تونی کرگ، مجید ملانورزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران،  نگار نادری‌پور مدیر انجمن مجسمه‌سازان ایران و جمعی از هنرمندان در باغ مجسمه‌ موزه‌ هنرهای معاصر برگزار شد.

ملانوروزی در ابتدای این مراسم گفت: امروز یکی از روزهای فراموش نشدنی موزه هنرهای معاصر است. در چهار سال گذشته تعاملات خوبی با هنرمندان جهان داشته‌ایم و نمایشگاه‌های مختلفی برگزار کرده‌ایم که در شهرهای دیگری مانند اصفهان و کرمان نیز به نمایش درآمده‌اند.

ملانوروزی افزود: سه سال قبل در دوسلدورف به کارگاه تونی کرگ رفتم اما فکر کردم نمی‌توانیم نمایشگاهی از آثار او را در ایران برگزار کنیم. ولی اهتمام و علاقه این هنرمند به همراه کمک‌های افشین درم‌بخش و تیل برگر باعث شد این اتفاق رخ دهد. نیاز به توضیح نیست که این اتفاقات به دیپلماسی فرهنگی می‌انجامد و در شرایط بحران‌زده خاورمیانه به شناخت بیشتر فرهنگ و هنر کشور ما کمک می‌کند.

در ادامه مراسم علی فرامرزی با اشاره به تعاملات بین فرهنگی گفت: در دنیای متکثر امروز که هر روز بر ابعاد ارتباطات افزوده می‌شود، گفتگوی بین ملت‌ها و دولت‌ها ابزاری به حساب می‌آید که بسیاری از راه‌ها را کوتاه می‌کند. امروز دیپلماسی فرهنگی، جزء مهم‌ترین اشکال دیپلماسی است و عده زیادی عقیده دارند که زیرساخت هر نوع گفت‌وگویی است. دیپلماسی فرهنگی همیشه مبتنی بر صلح و گفت‌وگو است و هنر به عنوان عصاره فرهنگ از نوعی گفت‌وگو صحبت می‌کند که بیشتر مبتنی بر دوستی و مفاهمه است.

تونی کرگ با اشاره به برگزاری نمایشگاه "ریشه‌ها و سنگ‌ها" در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این نمایشگاه برای من بسیار خوب بود و از کار کردن در این فضا بسیار لذت بردم. چیزی که مرا تحت تاثیر قرار داد ازدحام روز افتتاحیه و شور و اشتیاق جوانان برای تماشای آثارم بود. قبلا به عنوان استاد آکادمی با دانشجویان ایرانی زیادی آشنا بودم اما دو سال پیش که برای اولین بار به ایران آمدم آنقدر تحت تاثیر قرار گرفتم که خواستم گفتمانی با ایرانیان برقرار کنم.

رونمایی از مجسمه ریشه‌ها و سنگ‌ها در موزه هنرهای معاصر

کرگ افزود: هنرمند ذاتاً درون‌گرا است، اما نمایشگاه‌ها فرصتی هستند تا هنرمند آثارش را به نمایش بگذارد و دست دوستی را برای تفاهم با دیگران دراز کند. من به عنوان یک هنرمند، دیپلمات فرهنگی نیستم، اما می‌دانم همه ما زبان مشترکی داریم و آن صلح، دوستی و تفاهم است. با توجه به نمایشگاهی که در موزه داشتم این اثر را به عنوان یادمانی از حضورم در ایران برای دوستی و تفاهم به یادگار می‌گذارم.

گفتنی است مجسمه سنگی با نام "ریشه‌ها و سنگ‌ها" در ابعاد 320 در 158 در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهران نصب شده و برای عابران پیاده در خیابان کارگر شمالی قابل مشاهده است.