سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس عاطفه آرانی با عنوان "زن ماندگی" در گالری تئاتر مستقل تهران برپا است. آرانی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: سالها است در حوزه زنان به عکاسی و اجرای هنر محیطی می‌پردازم، اما موضوع زنان محروم را از سال گذشته و زمانی آغاز کردم که به دعوت کمیته امداد به سیستان و بلوچستان رفتم. آنجا با دغدغه دختران نوجوانی که در سنین پایین ازدواج کرده و به دلیل مشکلات دچار بحران و طلاق می‌شوند مواجه شدم. فروردین امسال هم سفری به استان گلستان داشتم و به مدت ده روز با یک دختر نوجوان زندگی کردم تا با مشکلات زندگی او آشنا شوم.

آرانی افزود: حاصل این دو سفر در این نمایشگاه عرضه شده است اما نتوانستم همه عکس‌هایم را در نمایشگاه ارائه کنم. این مجموعه عکس مستند هستند اما چون قصد داشتم آنها را برای فروش عرضه کنم تا عواید این کار به مناطق محروم تعلق بگیرد، سعی کردم به فضای فاین آرت نزدیک شوم و تصاویری را انتخاب کردم که مخاطب به خرید آنها ترغیب شود.

او درباره مراحل عکاسی در این پروژه‌ها گفت: ابتدا در صحبت‌ها و درد‌دل‌هایی که با زنان داشتم کدهای مورد نظر را به دست آوردم و بر اساس تجربیاتی که از زندگی در کنار آنها به دست آوردم سعی کردم زندگی آنان را در تصاویر بازنمایی کنم. تاکید من بر آن فضای برزخی است که زنان در آن اسیر هستند و راه رفت یا بازگشت ندارند. بخشی از زندگی این افراد از نگاه من به نمایش درآمده و داستان یک شخص در عکس‌ها روایت می‌شود.

او با اشاره به اینکه عنوان "زن ماندگی" برگرفته از درماندگی است افزود: در عکاسی مستند اولین چیزی که باید رعایت شود اعتمادسازی با سوژه است. به دلیل فضای متعصبی که در این شهرها وجود دارد من ابتدا دوربین خود را نشان نمی‌دادم و مدتی با سوژه و خانواده او زندگی می‌کردم تا اعتماد آنها را جلب کنم. پس از آن هدف خود از عکاسی را برایشان بازگو کردم و آنها اجازه دادند زندگی روزمره زنان را ثبت کنم. در هیچ کدام از عکس‌ها ژست یا تصویر ساخته شده‌ای وجود ندارد و همه عکس‌ها در حال کار روزمره یا درد دل‌های زنان و بدون توجه آنها به دوربین گرفته شده‌اند.

او درباره مخاطبان عکس مستند گفت: معمولا چنین آثاری را نمی‌توان در یک نمایشگاه و برای فروش به مخاطب عام ارائه کرد. مگر اینکه کیوریتوری فعالیت‌های شما را دنبال کند یا آثارتان بخشی از تاریخ و رویدادهای خاصی را نمایش دهد که مورد توجه مجموعه‌داران قرار بگیرد. از سوی دیگر فستیوال‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف مخاطبان و خریداران عکس مستند هستند.

آرانی افزود: عده‌ای به من گفتند فضای سخت و سیاه موجود در زندگی آن افراد در این عکس‌ها دیده نمی‌شود، اما من به عمد نخواستم آن حد سیاهی را نمایش دهم چون تلاش کردم آثارم علاوه بر جنبه مستند، وجه فاین‌آرت هم داشته باشد تا مخاطبان آنها را خریداری کرده و به مردم این نواحی کمک کنند. یکی از آثار این نمایشگاه توسط مهدی پاکدل خریداری شد و امیدوارم مسئولان و تصمیم گیرندگان حوزه زنان هم از این نمایشگاه دیدن کنند و در راه حل مشکلات این زنان قدمی بردارند.

گفتنی است این نمایشگاه تا 15 اردیبهشت از ساعت 11 تا 22 در گالری تئاتر مستقل تهران، به نشانی چهارراه ولیعصر، خیابان رازی نبش کوچه زند وکیل پلاک 50 میزبان علاقه‌مندان است.