سرویس تجسمی هنرآنلاین: محمد مسعودی مدیر خانه پی‌نما ایران و دبیر نخستین رویداد توسعه محصول هنری و ماراتن طراحی کمیک "دیزاتون" در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: کمیک یک صنعت خلاق مهم است و در کشورهایی که صنایع فرهنگی پیشرفته دارند بستری برای صنایع دیگر است. کالاهایی که در بازار عرضه می‌شوند هر کدام کاراکتر خاصی دارند که از دل کتاب‌ها و مجلات کمیک درآمده و بعد از سال‌ها تبدیل به فیلم و انیمیشن شده‌اند.

مسعودی ادامه داد: با وجود اینکه در ایران هنرمندان توانمندی حضور دارند صنعت کمیک شکل نگرفته است و 3 دلیل برای آن می‌توان برشمرد. نخست اینکه خلاقیت و نوآوری کافی در این زمینه وجود نداشته و از سوی دیگر کتاب‌های ایرانی معمولا با سفارش تولید شده و هنرمندان نتوانسته‌اند ایده‌های خلاقانه‌ای که مورد پسند مردم باشد را عرضه کنند.

او افزود: دلیل دوم این است که هنرمندان در این زمینه به صورت فردی کار می‌کنند یا حداکثر یک نویسنده و یک تصویرگر با هم کار می‌کنند. اما برای صنعتی شدن کمیک باید تیم وجود داشته باشد تا بتوانند در زمان کوتاه یک کتاب یا مجله کمیک را آماده کنند. این آثار باید به صورت پیوسته و با فاصله کم منتشر شود تا بتواند مخاطب را جذب کند در غیر این صورت مخاطب ریزش می‌کند. دلیل سوم هم این است که حتی در صورت انجام کار تیمی و ارائه محصول خلاقانه، هنرمندان نمی‌توانند محصول خود را معرفی کرده و مشتری آن را پیدا کرده و آن را بفروشند.

مسعودی با اشاره به اهداف این رویداد گفت: رویداد "دیزاتون" مشابه رویدادهای کارآفرینی در حوزه IT است که به خلاقیت و نوآوری بها می‌دهد و ما قصد داریم از کسانی که آثار کمیک آماده کرده‌اند تست بازار بگیریم. بر همین اساس از مدتی پیش فراخوانی اعلام کردیم و افرادی در رشته‌های گرافیک، انیمیشن، نقاشی، ادبیات و... متقاضی شرکت در این رویداد هستند.

او درباره جزییات این رویداد 9 روزه گفت: در روز اول شرکت‌کنندگان به صورت شفاهی ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. پس از آن فرآیند تیم‌سازی صورت می‌گیرد و ایده‌های برتر در مدت 6 روز توسط تیم‌ها به 4 صفحه کمیک نهایی تبدیل می‌شوند و در نهایت آثار مورد داوری قرار می‌گیرد.

مسعودی درباره نحوه داوری آثار گفت: ده تیم از ناشران و سرمایه‌گذاران با تیم‌های شرکت‌کننده جلساتی خواهند داشت و اعضای گروه باید سعی کنند آثار خود را به آنها بفروشند. اما اگر گروهی نتواند کار خود را به هیچ کدام از داوران بفروشد موقعیتی را ایجاد کرده‌ایم تا آثار خود را در اپلیکیشن طاقچه آپلود کنند و هر ماه مجله خود را ادامه دهند و حتی شاید موقعیت فروش آثارشان هم فراهم شود.

گفتنی است نخستین رویداد توسعه محصول هنری و ماراتن طراحی کمیک "دیزاتون" 5 تا 13 اردیبهشت‌ماه با حمایت خانه پی‌نما ایران و انجمن‌های علمی دانشگاه‌های هنر، تهران و الزهرا (س) در دانشگاه هنر و مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌شود. اختتامیه این رویداد 15 اردیبهشت ماه در دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود.