به گزارش هنرآنلاین، در این برنامه از پیشکسوتان عکاس که متولدین سال 1340 به قبل هستند دعوت به عمل آمد. در ابتدای برنامه محمدحسین حیدری قائم مقام انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ضمن تشریح اهداف و انگیزه‌های تشکیل این جلسه عنوان نمود: دیدار دوستانه بین هنرمندان عکاس می‌تواند باعث وفاق بیشتر و تعمیق دوستی‌ها گردد و از هنرمندان عکاس درخواست نمود که در صورتی که از کسانی که در این برنامه حضور ندارند اطلاعات بیشتری دارند برای برنامه‌های بعدی در اختیار انجمن قرار دهند.

در ادامه حیدری از دو خبر خوش برای حاضران گفت و آن آئین رونمایی کتاب‌های عکاسان جنگ "مریم کاظم‌زاده" و " دلاوران " استان کرمانشاه در دفاع مقدس بود. در ادامه توسط اساتید و فرهیختگان حاضر در جلسه رونمایی از کتاب عکاسان جنگ / مریم کاظم زاده و دلاوران/ استان کرمانشاه در دفاع مقدس انجام شد.

پس از آن مریم کاظم‌زاده تریبون را در اختیار گرفت و گفت: خیلی خوشحالم و فکر می‌کنم دیگر چنین لحظه‌ای اتفاق نمی‌افتد، خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌ها، اتفاقی که نه چندان خوشایند در کشور رخ داد با عنوان جنگ تحمیلی که البته اتفاق نبود، و من بر حسب مأموریت کاری در این عرصه حضور داشتم و به ثبت لحظات پرداختم و حالا این کتاب چاپ شده و در دسترس همگان قرار می‌گیرد لحظه خوشایندی برای من است.

وی اظهار داشت: بیشترین این لحظه خوشایند را مدیون انجمن عکاسان دفاع مقدس جناب آقای میرهاشمی و جناب آقای بهرامی می‌دانم و اگر بزرگواران انجمن عکاسان دفاع مقدس نبودند به طور قطع این اتفاق‌های خوب هم رخ نمی‌داد.

این عکاس دفاع مقدس تصریح کرد: جمع‌آوری و ثبت لحظات تاریخ‌ساز هرکدام از عکس‌هایی که در آن روزهای گرفته شده، خودش حاوی داستان‌های آن ایام است و اگر کسی بخواهد آن لحظات را درک کند یکی از کانال‌های رسیدن به آن دوران، هریک از این عکس‌ها است.

وی تصریح کرد: امروز که در سال 1397 در کنار شما هستیم خیلی راحت می‌توانم بگویم اگر خیلی جاهای کشور به لحاظ مدیریتی می‌لنگد برای این است که مدیرهایی مانند میرهاشمی ندارند و یا کارهایی مانند آقای بهرامی را ندارند.

این عکاس دفاع مقدس گفت: سعی کنیم ارزش کسانی که کارهای صحیح انجام می‌دهند را بدانیم و ارزش‌گذار شخصیت این بزرگواران باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم سیدعباس میرهاشمی عضو هیأت مؤسس انجمن عکاسان ایران گفت: قطعا دور هم بودن بزرگان یک تخصص و یک رشته می‌تواند برکت‌های بسیار زیادی را برای ما داشته باشد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به آمادگی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برای رونمایی از آثار لازم است از تمام عزیزانی که دست به دست هم دادند تا این کتاب‌ها آماده شود، تشکر کنم.

عضو هیأت مؤسس انجمن عکاسان ایران ادامه داد: در دوره‌های مختلف ما تلاش کردیم تا آثار جمع‌آوری شده و مورد توجه قرار گیرد و در حال حاضر بیش از یک میلیون فریم نگاتیو در این مجموعه جمع آوری شده که آرام آرام تبدیل به کتاب شده و آماده عرضه به بازار می‌شود و خوشبختی اینجاست که این آثار در تاریخ ماندگار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی که اخیراً منتشر شد از جمله کتاب سرکار خانم کاظم‌زاده در قطع خشتی در دوسایز رونمایی شد و خوشبختانه تعدادی آثار ارزشمند در غرب کشور جمع آوری شد لذا جا دارد از تمام کسانی که در حوزه پژوهش زحمت کشیده‌اند به خصوص در بخشی که این عکس‌ها گویاسازی می‌شود به هر حال می‌دانیم بعد از گذشت چند دهه گویاسازی این عکس‌ها و نوشتن کپشن برای آنها وقتی بخواهیم صداقت در آنها رعایت شود کاری سخت و پیچیده‌ای است که نیازمند بررسی‌ها و پیگیری‌های بسیار مجدانه است که الحمدلله این اتفاق افتاده است.

میرهاشمی با بیان اینکه دومین اثری که در برنامه امروز رونمایی شد کتاب استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس است در این کتاب زوایای مختلف حضور استان کرمانشاه در دفاع مقدس مورد بررسی تصویری قرار گرفته است. که این شامل حضور دلاور مردان استان کرمانشاه در دفاع مقدس و همچنین مناطق عملیاتی این استان می‌باشد این کتاب نیز با همین کیفیت و ظرافت‌ها پیگیری شد تا تحت عنوان دلاوران منتشر شود.

وی اظهار داشت: با توجه به گنجینه تصویری عظیمی که در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گردآوری شده است امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم شاهد آثار دیگری در این حوزه‌ها باشیم که در تاریخ ماندگار شود. 

ان شاءالله به زودی شاهد رونمایی کتاب "اباصلت بیات" از مجموعه عکاسان جنگ خواهیم بود که مراحل فنی چاپ کتاب در حال طی شدن است امیدوارم این کتاب نیز در چنین جمعی قبل از نمایشگاه کتاب رونمایی شده و به جامعه عرضه شود.