به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کنسرت کوارتت موخا از اسلواکی و نمایشگاه منتخب آثار هنرمندان ایران و اسلواکی در دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا در راستای تعامل و همکاری هنری دو کشور دوم اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

اجرای موسیقی اسلواکی

کنسرت کوارتت "موخا" متشکل از نوازندگان اسلواکی با حضور کونراد ریگو معاون وزیر فرهنگ اسلواکی، لوبومیر گولیان سفیر اسلواکی در تهران، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، محمد علی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه عباس سجادی گفت: امروز یکی از اتفاقات ارزشمند فرهنگی میان دو کشور ایران و اسلواکی رخ می‌دهد. حضور گروه‌های هنری در ایران برای ما غنیمت است و در سیاست‌های دولت ایران دیپلماسی فرهنگی نقش پر رنگی دارد. بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران این توفیق را دارد که هفته‌های فرهنگی کشورها را برگزار کند و امروز هم به گروه موسیقی اسلواکی خیر مقدم می‌گوییم.

کونراد ریگو نیز در ادامه گفت: خوشحالم که امروز در بیست و پنجمین سالگرد ارتباط سیاسی میان اسلواکی و ایران، روابط فرهنگی میان دو کشور شکل می‌گیرد و عقیده دارم این ارتباط متعالی‌ترین نوع روابط میان کشورها است. این گردهم‌آیی می‌تواند گشاینده دریچه‌ای تازه برای روابط فرهنگی دو کشور باشد.

پس از آن اعضای کوارتت "موخا" به صحنه آمدند و قطعاتی از ژوزف هایدن، آنتونن دورژاک و قطعاتی برگرفته از موسیقی اسلواکی را اجرا کردند.

 

دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ارتباط خوبی با هنرمندان ایرانی دارد

نمایشگاه آثار برگزیده دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا در حاشیه هفته فرهنگی اسلواکی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

آیین گشایش نمایشگاه برگزیدگان مسابقه تصویرگری براتیسلاوا با حضور کونراد ریگو معاون وزیر فرهنگ اسلواکی، لوبومیر گولیان سفیر اسلواکی در تهران، زوزانا یاروشوا رییس دوسالانه براتیسلاوا، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و جمع زیادی از هنرمندان تصویرگر عصر یکشنبه دوم اردیبهشت در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این نمایشگاه 42 اثر برگزیده تصویرگران کشورهای ایران و اسلواکی که در طول 50 سال گذشته در این رقابت حضور داشتند، در معرض  نمایش گذاشته شد که شامل 13 اثر از هنرمندان ایرانی و 29 اثر از هنرمندان اسلواکی است. دوسالانه براتیسلاوا دارای جوایز متعددی است که در سطوح متفاوت اهدا می شوند و در میان کارهای هنرمندان ایرانی آثار فرشید مثقالی (برنده سیب طلایی 1973)، بهمن دادخواه (لوح 1973)، کریم نصر (لوح 1991)، حافظ میرآفتابی (لوح 2003)، علیرضا گلدوزیان (جایزه بزرگ 2005)، فرشید شفیعی (سیب طلایی 2007)، راشین خیریه (سیب طلایی 2011)، نرگس محمدی (سیب طلایی 2017) و... به چشم می‌آید.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه زوزانا یاروشوا؛ رییس دوسالانه براتیسلاوا گفت: اگرچه کشور ما یک جمهوری کوچک است اما دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا یکی از مهمترین رخدادهای بین‌المللی است که همکاران زیادی در سراسر دنیا دارد. برای خود ما هم باورپذیر نیست که در طول این سال ها همچنان این دوسالانه منحصر به فرد باقی مانده است.

یاروشوا با اشاره به اینکه هنرمندان بسیاری با این مجموعه همکاری کرده‌اند، گفت: تاکنون از 100 کشور جهان هفت هزار هنرمند تصویرگر با 70 هزار اثر در این دوسالانه شرکت کرده‌اند که حاصل آن 9 هزار کتاب است. تصویرگری‌هایی که در این نمایشگاه شرکت داده می‌شود از ویژه ترین آثاری است که برای کودکان تولید می‌شود، چون از هرگونه جریان خاص یا تجاری‌سازی خالی است. ما وظیفه خود می‌دانیم کاری انجام دهیم که به آموزش و پرورش کودکان دنیا کمک کند

رییس دوسالانه براتیسلاوا ادامه داد: آنچه برای ما مهم است سادگی و لبریز از احساس بودن تصاویر و داشتن داستان‌هایی با روح است که ذهن بچه‌ها را بارور کند. این فستیوال ارتباط خوبی با هنرمندان ایرانی دارد و امیدوارم این همکاری در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند. امیدوارم با تصاویر این کتاب‌ها جهان جای بهتری برای زندگی بشود.

پس از آن مهنوش مشیری، تصویرگر و داور بین‌المللی مسابقات تصویرگری براتیسلاوا، با خواندن متنی شاعرانه احساسات تصویرگران و نویسندگان کتاب کودک را بیان کرد.

گفتنی است این نمایشگاه در حاشیه هفته فرهنگی اسلواکی در ایران، تا پنجم اردیبهشت در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقمندان می توانند از ساعت 10 تا 20 از این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران دیدن کنند.‎