به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد، کونراد ریگو در این جلسه گفت: اینجا هستیم تا روابط فرهنگی دو کشور را استحکام دهیم، زیرا فرهنگ ابزار خوبی برای ارتقای روابط دو کشور است. خوشحالیم که هفته فرهنگ اسلواکی در ایران برگزار می‌شود و از وزارت فرهنگ ایران تشکر می‌کنم که این امکان را در اختیار ما گذاشت تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری روابط خود را گسترش دهیم.

سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این دیدار گفت: ویژگی ایرانی‌ها این است که دوست داریم با زبان هنر با دیگران گفت و گو کنیم، بهترین سفرای ما در طول دوره های گذشته آثار هنری بودند که نقش سفرای را ایفا کردند.  ما علاقه داریم کشورمان به این صفت یعنی هنر شناخته شود که در طول هفت هزار سال گذشته قوام یافته است. زبان هنر زبان مشترکی است که نیاز به ترجمه ندارد و ما با تمام توان استقبال می‌کنیم که هفته‌های فرهنگی کشورهای مختلف در ایران برگزار شود و از سوی دیگر هفته فرهنگی ایران در کشورهای دیگر شکل بگیرد.  

معاون وزیر فرهنگ اسلواکی با استقبال از حضور هنرمندان ایرانی در کشور اسلواکی گفت: در جلسه‌ای که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برگزار کردیم نقاط مشترکی میان وزارتخانه دو کشور پیدا کردیم که باعث می‌شود همکاری‌های آینده بهتر شکل بگیرند. ما در بیست و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و اسلواکی و بیست و پنجمین سالگرد استقلال اسلواکی در ایران هستیم و این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم.

در ادامه حسینی گفت: کشور ایران اقوام متنوعی دارد و هر کدام دارای خرده فرهنگ‌هایی هستند که با وجود اشتراکات متعدد، وجوه تمایزی با هم دارند. بازتاب این تفاوت اقلیم در آثار هنری نیز دیده می‌شود و به ویژه موسیقی نواحی ما بسیار مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. ما طرحی با عنوان "شهر هنر" را در دست بررسی داریم که هر شهر که شاخصه هایی دارد بتواند به عنوان مرکز فرهنگی در دوره ای معرفی شود و این کار ظرفیت خاصی در سایر شهرها ایجاد می‌کند.

کونراد ریگو با اشاره به اینکه اسلواکی کشور کوچکی است گفت: با وجود اینکه اسلواکی کوچک است اما فرهنگ‌های مختلف در کشور ما وجود دارد. به همین دلیل درک می‌کنم که در کشور بزرگ شما تا چه حد تنوع فرهنگ و آثار هنری وجود دارد. ما نیز طرحی داریم که از سال 2019آغاز می‌شود و هر سال یک شهر متولی فرهنگی کشور خواهد بود. در این راستا می‌توانیم همکاری‌های بیشتری با شهرهای مختلف ایران داشته باشیم. این گفت و گو در ادامه تفاهم نامه وزاری فرهنگ ایران و اسلواکی است و امیدواریم گفت و گوها در برنامه های آینده اجرایی شود.

لوبومیر گولیان؛ سفیر جمهوری اسلواکی در تهران نیز در این دیدار گفت: ایران تنوع فرهنگی بسیاری دارد و اسلواکی به دنبال نقاط عطف و فرهنگی و هنری باایران است تا آنها را تقویت کند.

هفته فرهنگی اسلواکی در تهران با برگزاری برنامه‌های هنری و دیدار مسئولان فرهنگی ایران و اسلواکی با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و اداره کل همکاری‌های فرهنگی، هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از اول تا ششم اردیبهشت ماه جاری برگزار می‌شود.