سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سمانه تاری با عنوان "درباره نقاشی" در گالری والی برپاست. تاری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: این تابلوها در ادامه مجموعه‌های قبلی من شکل گرفته‌اند و حدود 15 سال است به شیوه‌ای کار می‌کنم که بر مضمون هنر پسامفهومی تکیه دارد و هم اکنون موضوع تز دکترای من نیز همین مضمون است.

او با بیان اینکه این موضوع را با مفهوم و ذات هنر ایرانی تطبیق داده است گفت: عصاره هنر ایرانی توجه به مفهوم زیبایی و پرهیز از عکس‌وارگی است. هنر ایران نمی‌خواهد واقعیت را تقلید کند و این اتفاق در هنر روز دنیا هم می‌افتد. هنرمندانی مانند گرهارد ریشتر و انسلم کیفر با پرهیز از عکس‌وارگی قصد دارند به ذات نقاشی توجه کنند.

تاری افزود: عده‌ای عقیده دارند هنر به پایان رسیده است و چیز جدیدی برای ارائه وجود ندارد؛ اما هنرمندانی که نام بردم راهکار نشان داده‌اند که چگونه می‌توان باز هم نقاشی کرد و این راهکار، توجه به ذات زیبایی است. من هم در آثار خود سعی کردم نقاشانه کار کنم و در تکنیک و دیدگاه به وجه زیبایی توجه داشته باشم.

او درباره نحوه استفاده از عناصر ایرانی در آثارش گفت: به صورت مشخص و آشکار از هیچ عنصر ایرانی استفاده نکردم و اصولا مخالف چنین کاری هستم. زیرا هر عنصر ایرانی که در آثار هنری آمده است متعلق به زمان خاصی بوده و ایدئولوژی خاصی داشته است. بنابراین امروز نمی‌توان عناصر متعلق به دوره تیموری و ساسانی و... را مستقیما در آثار هنری به کار برد.

تاری ادامه داد: آنچه من به عنوان عناصر ایرانی به کار بردم نقوش و خطوط هندسی است که در معماری ایرانی، فرش و... وجود دارد و تفکری که در آن هست متعلق به زمان و دوره خاصی نیست. شاید این هندسی بودن در آثار کوبیسم هم دیده شود اما تفکری که پشت آثار پیکاسو، براک و... وجود دارد تفکر صنعتی و ماشینی است، در حالی که هندسه ایرانی دیدگاه زیباشناسی دارد و نظم، تعادل و تقارن در آن به چشم می‌آید. نمونه عالی این دیدگاه را می‌توان در آثار منیر فرمانفرمایان مشاهده کرد که هم هندسه زیبایی‌شناسی دارد و هم به شدت معاصر و جدید است.

او درباره نمادهایی مانند زن و اسب در آثار خود گفت: تعابیر مختلفی از حضور زنان می‌توان داشت، شاید آنها سلف پرتره یا نماد زن ایرانی باشند، اما فراتر از همه، این چهره‌ها نماد خود انسان هستند. در کل جهان توجه به انسان اهمیت زیادی دارد و در آثار هنری ایران و غرب همیشه شاهد این رویکرد هستیم. اما توجه به زن و اسب برای من به دلیل عنصر زیبایی بود و هیچ تحلیل روانشناسی از این نمادها ندارم. تنها قصد داشتم جذابیت‌های زیباشناسانه را در آثارم بیاورم.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی سمانه تاری تا 11 اردیبهشت در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 میزبان علاقمندان است.