سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی بهناز قاسمی با عنوان "درباره‌ زندگی، رویا و شیفتگی" در گالری طراحان آزاد برپا شد. قاسمی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: طبیعت یک موضوع آشنا برای همه ما است و هر روز با آن در ارتباط هستیم، به همین دلیل فکر کردم می‌توان تجربیات نقاشانه‌ای با آن داشت.

قاسمی افزود: هنرمندان بسیاری با موضوع طبیعت کار کرده‌اند و فکر نمی‌کنم این سوژه هیچ وقت قدیمی شود. من دوست داشتم خیلی ساده به موضوع نگاه کنم چون ما همیشه با یک پیش فرض به اطراف خود نگاه می‌کنیم. اشتیاق داشتم که از آن فضا بیرون بیایم و چارچوب‌های ذهنی را بشکنم.

او با اشاره به اینکه ما خیلی از مسائل را به دلیل پیچیده کردن آنها نمی‌توانیم درک کنیم، ادامه داد: شاید گیاهانی که در خارج از گلدان قرار دارند این را به ما می‌گویند که همه چیز نباید آن طوری که در ذهن ما نهادینه شده است باشد و می‌توان جور دیگری به آنها نگاه کرد. بر همین اساس در طول تولید کار شروع به نقاشی روی دیوار کردم و گیاهان را به خارج از فضای کادر بردم تا دیوار هم جزیی از اثر باشد.

قاسمی درباره انتخاب مداد رنگی برای انجام این کار گفت: مداد رنگی به عنوان ابزار پایه کار ویژگی‌های زیباشناسانه را سبب می‌شود و اگر ابزار کار من فرق می‌کرد نتیجه متفاوتی به دست می‌آوردم. متریال اهمیت زیادی در کار دارد و گاه خودش باعث ایجاد خلاقیت می‌شود. من پیش از این با مواد دیگری کار کرده بودم اما مداد رنگی را برای اولین بار به کار بردم و حس خیلی خوبی از کار با آن داشتم.

این هنرمند افزود: برای این نقاشی‌ها به گیاهان اطراف خودم توجه داشتم اما وقتی از یک سوژه نقاشی می‌کنید آنچه به تصویر در می‌آید هم آن سوژه اصلی هست و هم نیست. این اتفاق همیشه در نقاشی می‌افتد و زمانی که با زبان تصویر چیزی را بیان می‌کنید شاید موضوع آن در ظاهر یک درخت باشد اما مفهوم آن شعوری است که در پس تصویر وجود دارد. به نظر من نمی‌توان معنای ثابت از یک اثر برداشت کرد و به همین دلیل با استیتمنت نوشتن مخالف هستم چون این کار جادوی اثر را می‌گیرد.

قاسمی که ساکن دوبی است با بیان اینکه یکی از آثارش در بریتیش میوزیوم نگهداری می‌شود گفت: این اثر از مجموعه گل و مرغ است و نمونه‌های مختلفی از آن در کشورهای مختلف نگهداری می‌شود. با توجه به موضوع گل و مرغ، عناصر ایرانی در آن دیده می‌شود ولی هیچ تاکیدی روی ایرانی بودن کارم ندارم چون فکر می‌کنم در کار هنرمند ملیت یا جنسیت اهمیتی ندارد. آنچه در این مجموعه برایم اهمیت داشت تکنیک "پرداز" است که خیلی کامل و دقیق است، اما بخش‌هایی از کار را ناقص رها کردم چون برایم این سوال مطرح است که اصلا چیز کاملی در دنیا وجود دارد یا نه.