سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی حمیدرضا امامی با عنوان "اینجا خانه من است" در گالری اُ برپا است. امامی در گفتوگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: در نمایشگاه‌های قبلی خود بیشتر به فضاهای شهری توجه داشتم اما در این مجموعه بیشتر به حومه شهر پرداخته‌ام. المان‌هایی مانند درخت در این مجموعه اضافه شده است که بیشتر تداعیکننده فضای اطراف شهر است.

امامی افزود: این تابلوها با آثار قبلی من تفاوت عمده‌ای دارد و انتخاب زمان شب باعث شده است آثار از نظر بصری متفاوت از کارهای گذشته من باشد. کنتراست در این فضا بسیار بالا است و نورهای موضعی باعث شده نوعی وهم و رازآلودگی در آثار به وجود آید و آنچه می‌خواستم از فضا به مخاطب القا کنم را با این کنتراست بالا شکل دادم.

او با بیان اینکه بیشتر فضاهای اطراف محیط زندگی خود را ترسیم کرده است گفت: ارتباطی که با این فضاها دارم باعث می‌شود گاه آثارم به سمت شاعرانگی حرکت کند. در این آثار هیچ موجود زنده‌ای دیده نمی‌شود اما با وجود غیبت فیگور انسان، نوع نگاه من و فضاهای نمایش داده شده به شکلی است که حضور انسان‌هایی که قبلا در آن محل بوده‌اند، حس می‌شود. در میان درخت‌ها و یا جایی که رنگ‌ها به تاریکی می‌رسند حضور انسان را می‌توان به صورت غیر مستقیم حس کرد.

امامی درباره تکنیک کار خود گفت: من از رنگ و روغن استفاده می‌کنم اما از هیچ نوع مدیومی در کار خود بهره نمی‌گیرم و همین موضوع باعث می‌شود کار من خشک و مات و تا حدودی شبیه اکریلیک باشد. من علاقه‌ای به ترکیب کردن رنگ‌ها در یکدیگر ندارم و کنتراست بالا و پاساژ میان رنگ‌ها باعث می‌شود فضای مورد نظر من بهتر نمایان شود.

این هنرمند افزود: در کارهای قدیمی من هم توجه به نور وجود داشت و شاید این موضوع به پیشینه کودکی من بازمی‌گردد. در نقاشی‌های خود خاطراتم را بازسازی می‌کنم و معمولا وقتی به یاد شخصی می‌افتم ابتدا محلی که او را در آن مکان دیده‌ام به یاد می‌آورم. در دوران کودکی تحت تاثیر فضاهای گوناگون و بازی نوری و درخت‌های بلند بودم و این تاثیرات در کارهای فعلی من دیده می‌شوند.

امامی افزود: در نقاشی‌های اولیه من شاید نور و سایه جنبه زیبایی داشته ولی هرچقدر جلوتر آمدم نور و سایه شخصیت بیشتری پیدا کردند. در این نمایشگاه هم با وجود آنکه فضاها در تاریکی شب قرار دارند آنچه اول مورد توجه بیننده قرار می‌گیرد نور است و پس از آن باقی فضاها به چشم می‌آید.

امامی ادامه داد: شاید این توجه به کنتراست نور و تاریکی به دلیل جنبه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ما باشد. پارادوکس میان نور و سایه در زندگی ما هم همیشه وجود دارد و این تضاد و تناقض در مراحل مختلف زیست ما دیده می‌شود.

این هنرمند که ساکن شهر مشهد است با اشاره به اینکه 15 سال فعالیت حرفه‌ای در زمینه نقاشی دارد گفت: نمایشگاه‌های زیادی در شهر مشهد برگزار کرده‌ام و تقریبا در تمام گالری‌ها و مراکز فرهنگی مشهد آثار خود را نمایش داده‌ام. اما از سال 92 بیشتر تمرکز من بر نمایش آثارم در تهران است و بازخوردهای خوبی هم از این نمایشگاه‌ها دیدم.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی حمیدرضا امامی تا 28 فروردین در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ١٨ ادامه دارد.