به گزارش هنرآنلاین، موزه گالری "دیدی" در حالی  از 24 اسفندماه میزبان نمایشگاهی از آثار بهرام دبیری، محمود زنده‌رودی (زنده) و عین‌الدین صادق‌زاده شده که طی ایام نوروز قریب به بیست هزار نفر از این مجموعه و آثار موجود در آن دیدن کردند. در این نمایشگاه بهرام دبیری 12 کلاژ خود را که بر مبنای پاساژبندی مینیاتور اجرا شده به نمایش گذاشته  و  محمود زنده‌رودی (زنده) هنرمند ایرانی مقیم فرانسه هم دوازده جامه حرز با عنوان کلی "لباس طلسم شکن" در معرض دید علاقه‌مندان هنر قرار داده؛ آثاری که هر یک گوشه‌ای از زیبایی هنر نقاشی و خط ‌نگاری را به تصویر می‌کشد. در کنار زنده‌رودی و دبیری، عین‌الدین صادق‌زاده هنرمند صاحب‌سبک خوشنویسی و نقاشیخط هم در این نمایشگاه ده اثر از آثار جدید خود را روی دیوار برده است.

علی توسلی، بنیان‌گذار موزه گالری "دیدی" درباره  فعالیت این موزه گالری واقع در شمال ایران (ایزد شهر از توابع نور در استان مازندران )، گفت: "نوروز امسال اولین عید موزه گالری "دیدی" بعد از راه‌اندازی رسمی آن در سال 96 بود. پارسال افراد کمتری این موزه را می‌شناختند ولی الان به جرأت می‌توانم بگویم که کمتر دوستدار هنر است که آن را نشناسد."

این مجموعه‌دار در توضیح برنامه‌های اجرا شده در موزه گالری "دیدی"اضافه  کرد: "ما تا حالا دو ورک شاپ و دو نمایشگاه فروش آثار در این موزه گالری برگزار کرده‌ایم که بخشی از هنرمندان شرکت کننده در این رویدادها از شهرهای اطراف و خصوصاً استان مازندران بودند. در دی ماه  96 که ماه کم بازدیدی محسوب می‌شود ،حدود 2500  نفر از موزه دیدن کرده‌اند . با این که این موزه گالری هنوز کامل نشده، اما به طور میانگین روزانه صد نفر از آن دیدن می‌کنند. از آنجا که این موزه توسط  بخش خصوصی و بدون دخالت دولت ساخته شده، در دو سال اول در پی آن است تا فقط هزینه‌های روزانه‌اش را تامین کند.این مجتمع یک محیط لوکس است که دارای قسمت خرید، کافی شاپ دلپذیر و زیبا و رستوران با چشم انداز بسیار عالی و زیبا است و طبقه تحصیلکرده و جوان و هنرمند مخاطب اصلی آن هستند؛ هر چند عموم مردم هم از کارها دیدن می کنند و اغلب خوششان آمده است."

او درباره چیدمان خاص آثار در این موزه گالری اضافه کرد:"  نحوه چیدمان  آثار در این موزه گالری، یونیک و مختص همین فضا است. کارها را در هم چیده‌ایم و برای مثال کار  محمد احصایی را که نقاشیخط است از کار حجت شکیبا یا آیدین آغداشلو تفکیک نکردیم. از سوی دیگر من  پافشاری دارم بر این که کار هنرمندان جوان را کنار کار هنرمندان شاخص و پیشکسوت بگذارم. از نظر من این کار ایرادی ندارد . مثلا کاری از بهرام دبیری را کنار کار یک هنرمند بیست ساله می‌گذارم و برای این کار دلیل دارم. چرا که با این کار هنرمند جوان به ادامه کار تشویق می شود و همین امر انگیزه ای برای او می شود تا با توان مضاعف به کارش  ادامه  دهد. شما تصور کنید کار هنرمندی که اصلا برای‌تان شناخته شده نیست  کنار تابلویی از ناصر اویسی، هوشنگ پزشک‌نیا یا سهراب سپهری گذاشته شود. ممکن است این هنرمند 21  ، 22 سال بیشتر نداشته باشد اما اثرش کنار یک هنرمند شناخته شده و شاخص قرار می گیرد. از رهگذر همجواری اثر  هنرمند جوان و هنرمند شاخص، کار آنها مقایسه می‌شود و چه بسا کار هنرمند شاخص تحت الشعاع اثر هنرمند جوان قرار بگیرد."

اما یکی از ویژگی‌های موزه گالری دیدی که آن را از سایر گالری‌ها و موزه‌ها متمایز می‌کند دریافت کمیسیون پایین از هنرمند است. بنیانگذار موزه گالری دیدی در توضیح این  ایده و انگیزه خود از این کار، می‌گوید :"کمیسیونی که ما از هنرمند بابت نمایشگاهش دریافت می‌کنیم، بسیار پایین تر از کمیسیونی است که گالری ها در تهران از هنرمند می‌گیرند.این کمیسیون حداکثر  حدود پنج تا پانزده درصد  و در بسیاری موارد حتی پایین‌تر از آن است؛ در حالی که در تهران اغلب گالری ها چهل و گاه پنجاه درصد کمیسیون از هنرمندان دریافت می‌کنند."

این مجموعه‌دار ضمن انتقاد از برخی گالری‌دارها افزود :"باید بگویم که بازار هنر ایران تقریباً حالت سکون به خود گرفته و دلیل اصلی آن قیمت‌های بعضاً کاذبی است که روی آثار هنری گذاشته‌اند.به نظر من یکی از مقصرین رکود در بازار هنر، گالری‌داران هستند. برخی گالری داران به جای آن که نقشی در  شناساندن هنر داشته باشند در جهت سودجویی حرکت می‌کنند. برخی گالری‌داران هم  در میزان کمیسیون گرفتن و هم در قیمت گذاری اثر هنرمند  منطقی و معقول عمل نمی‌کنند که این مساله هم باعث رکود در بازار می‌شود  و هم این که توقع و توهم کاذب در هنرمند ایجاد می‌کند".

بنیان‌گذار موزه گالری دیدی در پایان درباره سهم موزه گالری دیدی در  بهبود وضعیت هنر و بازار آن گفت: "مجموعه ما آن ایده‌هایی را که در ذهن داشته‌ام نه با سرعتی که مردم انتظار دارند بلکه با سرعتی که خودم پیش بینی  کرده بودم اجرا می‌کند. ما در نوروز 97 برای اولین بار آثار محمود زنده رودی را در کنار آثار جدید بهرام دبیری و عین‌الدین صادق‌زاده به نمایش گذاشتیم. قیمت گذاری  آثار این سه هنرمند  معقول و منطقی بود و ما هم هیچ کمیسیونی  از این هنرمندان  نگرفتیم. ما  روند برپایی نمایشگاه ها را بر پایه اصل "دوری از قیمت گذاری‌های کاذب " ادامه خواهیم داد."

لازم به ذکر است مجموعه فرهنگی، هنری "دیدی"، اردیبهشت ماه سال 1395 با سرمایه‌گذاری بنیانگذار آن، در شهرستان نور استان مازندران افتتاح شد. موزه و مجموعه بزرگ "دیدی" که شامل خانه کتاب، مرکز خرید، کافی‌شاپ و رستوران است، اکنون با نگهداری مجموعه‌ای بیش از هزار و ٨٠٠ اثر ارزشمند هنرمندان معاصر ایران، موزه‌ای شاخص در کشور محسوب می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 31 فروردین 97 هر روز از ساعت ١٠ صبح تا ١١ شب از نمایشگاه بهرام دبیری، محمود زنده‌رودی (زنده) و عین‌الدین صادق‌زاده در موزه گالری، به نشانی کیلومتر ٩ جاده محمودآباد- نور، ایزدشهر دیدن کنند.