سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مریم ایران‌پناه با عنوان "گوتِس اُمِن" در گالری دلگشا برپاست. ایران‌پناه در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درباره نام این مجموعه گفت: گوتس امن واژه‌ای آلمانی به معنای "نشانه‌های خوب" است. من ابتدا استیتمنت نمایشگاه را به زبان آلمانی نوشتم و زمانی که آن را به فارسی ترجمه کردم احساس کردم ترجمه فارسی گوتس امن نمی‌تواند به اندازه کافی گویا باشد، بنابراین همان لفظ اصلی را نگه داشتم.

ایران‌پناه ادامه داد: حدود 11 سال است که بی‌وقفه به نقاشی از انسان می‌پردازم و شخصیت‌های مختلف را به تصویر کشیدم. در این سالها تلاش کردم با کمترین مقدار خط و سطوح رنگی به آنچه می‌خواهم برسم و با ساده‌گویی، آن حسی که از آدم‌ها دریافت می‌کنم را به تصویر بکشم.

او با بیان اینکه از پر حرفی در رنگ و خط خودداری می‌کند افزود: هر کدام از آدم‌ها حسی دارند که دریافت آن برای من مهم است و به جای اینکه به ساخت و ساز پرداخته و کار را بزک کنم، حسی که از سوژه دریافت کردم را به تصویر می‌کشم. قصد من این نیست که فقط یک آدم را نقاشی کنم بلکه زنده بودن آن حس برایم اهمیت دارد.

ایران‌پناه افزود: در سه سال ابتدایی نقاشی فیگوراتیو، سوژه آثارم خودم بودم اما پس از آن آدم‌های دیگر را نقاشی کردم. همیشه انسان برایم اهمیت داشته و با کشیدن هر آدم احساس می‌کنم دری به روی من باز شده که کمک می‌کند از زاویه‌ای دیگر به دنیا نگاه کنم.

او درباره نحوه رسیدن به سادگی در آثارش گفت: این سادگی را از ابتدا دوست داشتم اما وقتی روی کاغذ کار می‌کنم این اتفاق راحت‌تر شکل می‌گیرد. زمانی که روی بوم کار می‌کنم ممکن است چند دست پرداخت انجام شود و سوژه نیاز داشته باشد که روی آن بیشتر کار کنم. کار با متریال مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارد که تاثیر آن در اثر هم دیده می‌شود.

ایران‌پناه با بیان اینکه تحصیلات نقاشی و اینستالیشن را در آلمان گذرانده است گفت: چیدمان جزء جدا نشدنی کار من است و نمایشگاه‌هایی که در آلمان برگزار کردم همراه با چیدمان نور، صدا، حجم و... است تا به این ترتیب همه کارها مکالمه‌ای با یکدیگر داشته باشند. در این نمایشگاه نیز کنار هم قرار گرفتن تابلوها و موسیقی که در فضا پخش می‌شود نوعی چیدمان است.

او درباره تاثیر محل زندگی خود بر روی آثارش گفت: نمی‌توان منکر شد که فضای زندگی انسان بر آثار او تاثیر‌گذار است، اما من آدمی نیستم که چیزی را ببینم و بعد با توجه به آن نقاشی کنم. در تمام سال‌هایی که در آلمان نقاشی کردم، اتفاقی درون خودم می‌افتاد که باعث کار کردنم می‌شد. بیشتر سوژه‌های این نمایشگاه افراد آلمانی هستند اما من دوتار خراسان می‌نوازم و آدم‌های آن منطقه را هم نقاشی کرده‌ام. زندگی در آلمان حتما روی کار من و به خصوص رنگها تاثیر گذاشته ولی نیمه سنگین وجود من متعلق به ایران است و تاثیرات آن در نقاشی‌هایم دیده می‌شود.

گفتنی است نمایشگاه آثار مریم ایران‌پناه تا 22 فروردین‌ماه در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.