سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فریدون آو با عنوان "مشق شب‌های طولانی زمستانی" در گالری دستان، نمایشگاه نقاشی حمیدرضا امامی در گالری اُ، نمایشگاه نقاشی بهناز قاسمی با عنوان "درباره‌ زندگی، رویا و شیفتگی" در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه طراحی‌های فرشید ملکی در گالری هور سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

تنهایی درونی و فجایع بیرونی

مجموعه‌ای از طراحی‌های فرشید ملکی در گالری هور به نمایش درآمده است. ملکی در این مجموعه آثاری را به نمایش گذاشته است که در ابعاد کوچک و روی کاغذ خلق شده‌اند. در این آثار در ادامه کارهای پیشین ملکی شاهد شخصیت‌ها و فیگورهای آشنایی هستیم که در فضاهای ناشناخته به تنهایی یا در کنار آدم‌های دیگر حضور دارند. اما بودن در میان جمع به معنای ارتباط آدم‌ها با یکدیگر نیست و به نظر می‌رسد هر کدام از آنها حریمی نامرئی برای خود ایجاد کرده است تا مانع از نزدیک شدن دیگران شود.

در این آثار رنگ نقش مهمی دارد و تنها یک اثر سیاه و سفید در این مجموعه قرار گرفته است. فیگورهای دفرمه شده که متعلق به هیچ جغرافیای خاصی نیستند و حتی گاه جنسیت آنها نیز نامشخص است، در فضای شهری یا طبیعت سرگردان هستند و قرار گرفتن همه عناصر در کنار هم فضایی هولناک را به وجود می‌آورد که خبر از فاجعه می‌دهد.

افتتاحیه نمایشگاه طراحی‌های رنگی فرشید ملکی در گالری هور

اما آنچه در این آثار بیشتر به چشم می‌آید حضور فضاهایی جنگ‌زده و نابه سامان است که تحت تاثیر فجایع منطقه شکل گرفته‌اند. چهره‌های ترسان، آدم‌های در حال فرار و پیکره‌های افتاده بر زمین، روایت‌گر جنگی خانمان‌برانداز هستند که انسان را احاطه کرده و امکان گریز از آن وجود ندارد. ملکی در این آثار علاوه بر سرگردانی و ترسی که در آدم‌های تنهای نقاشی‌هایش وجود دارد، فضای متشنج و غیرقابل پیش‌بینی دنیای امروز را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه طراحی‌های رنگی فرشید ملکی تا 4 اردیبهشت‌ماه در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 ادامه دارد.

 

نقوشی به لطافت خیال

نمایشگاه نقاشی بهناز قاسمی با عنوان "درباره‌ زندگی، رویا و شیفتگی" در گالری طراحان آزاد برپاست. قاسمی در این مجموعه سوژه‌ای ساده و آشنا را نمایش داده است، گلها و گیاهانی لطیف که با قرار گرفتن در فضاهایی جدید، ترکیب بندی‌هایی غریب را به وجود آورده‌اند.

استفاده از مداد رنگی و شیوه پرداخت در این آثار باعث شده است تصاویری با حجم رنگ بسیار کم به وجود آید که خیال انگیزی و رویاگونه بودن نقوش را افزون می‌کند. استفاده محدود از رنگ و به کار بردن مقدار زیاد خاکستری در تضاد با آن چیزی است که مخاطب از یک نقاشی طبیعت بی جان و دیدن گلها انتظار دارد. قاسمی با این کار توجه مخاطب را از ظواهر چشم‌نواز دور کرده و به این ترتیب توجه او را بیشتر به فرم و مفهوم موجود در اثر سوق می‌دهد.

افتتاحیه‌ی نمایشگاه نقاشی بهناز قاسمی در گالری طراحان آزاد

قاسمی خود را به کادر تصویر محدود نکرده است و گاه گلبرگ‌ها و شاخه‌ها را به خارج از قاب برده و طراحی را روی دیوار گالری ادامه داده است تا بی مرز بودن خیال را برای مخاطب عینیت ببخشد. ظرافت به کار رفته در طراحی که برگرفته از پیشینه‌ای مینیاتوری است باعث شده است سادگی سوژه منجر به ساده انگاری در اجرا و ارائه نشود.

گل‌ها و گیاهان برای قاسمی بهانه‌ای هستند تا به کشف فرم‌ها و ارتباط میان آنها بپردازد. هیچ کدام از سوژه‌ها در طبیعت و فضای اصلی خود قرار ندارند، بلکه با قرار گرفتن در گلدان یا نمایش به صورت شاخه‌ای تک، حضور در میان انسان‌ها و فراتر از آن، قرار گرفتن در قالب انسان و محدودیت‌های او را تداعی می‌کنند.

نمایشگاه آثار بهناز قاسمی تا 28 فروردین‌ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ برگزار می‌شود.

 

شهر در خلوت شب

نمایشگاه نقاشی حمیدرضا امامی در گالری اُ برپاست. امامی در این مجموعه به نقاشی از طبیعت شهری پرداخته است و آنچه را از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر مقابل دیدگان او قرار گرفته بر سطح بوم آورده است. اما سادگی سوژه و در دسترس بودن آن باعث نشده است با آثاری ساده انگار مواجه شویم.

مهمترین نکته در این تابلوها نورپردازی و اهمیت دادن به ساعات مختلف شبانه‌روز است که در هر کدام نوعی از نور طبیعی یا مصنوعی با ویژگی‌های خاص آن از نظر بصری به چشم می‌آید. امامی در آثار پیشین خود به نور روز و کنتراست شدیدی که تابش آفتاب در فضا به وجود می‌آورد، پرداخته بود و فضاهای منتخب او پشت بام‌ها و فضاهای محدود و به هم فشرده کوچه‌ها بود. اما در مجموعه جدید امامی با تغییر فضا و زمان، آثاری به وجود آورده است که چهره دیگری از شهر را بازنمایی می‌کند.

افتتاحیه‌ی نمایشگاه نقاشی حمیدرضا امامی در گالری اُ

شب و نور مصنوعی چراغ‌ها که بر کوچه‌هایی وسیع و درخت‌های حاشیه خیابان تابیده است، ویژگی بارز این آثار است. کوچه‌های خلوت و خالی از هر نوع موجود زنده با نورپردازی‌های موضعی که بخش از اثر را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است، مخاطب را در تردید و ترس حضور تنها در خلوت و تاریکی شب نگه می‌دارد.

امامی در آثار واقع‌گرایانه خود با دقت و وسواس به نمایش نور و سایه، فرم‌های هندسی بناها و فضای شهری پرداخته و آنچه در نهایت به تصویر کشیده است، تصویری اسرارآمیز و رازآلود است که چهره‌ای متفاوت و نادیده از شهر را برای مخاطب بازنمایی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی حمیدرضا امامی تا 28 فروردین در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول ادامه دارد.

 

نگاهی به مشق شب‌های یک هنرمند

نمایشگاه آثار فریدون آو با عنوان "مشق شب‌های طولانی زمستانی" در گالری دستان برپاست. آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده است به دو بخش تقسیم می‌شود که آثار روی کاغذ و کارهای کلاژ پارچه را دربرمی‌گیرد. همانطور که از نام نمایشگاه پیداست آنچه در این مجموعه دیده می‌شود مانند صفحات دفتری است که نقوش و نوشتارهایی بر آن دیده می‌شود و یادآور تمرین‌ها و مطالعات انجام گرفته برای دست یافتن به پاسخ سوال است.

تاثیراتی از کتاب‌آرایی ایرانی در طرح‌های آو قابل مشاهده است و آنچه بر سطح کاغذ نقش بسته است یادآور نسخ خطی ایرانی با ترکیبی از مینیاتور، تذهیب و کتابت است. اما مشق‌های فریدون آو با لکه‌های رنگ، کلاژ کاغذ و خطوط هندسی، تصاویری را به وجود آورده است که بیننده را به کشف رازهایی پنهان و علوم ناشناخته ترغیب می‌کند. استفاده از حروف فارسی و لاتین در این آثار، کاربردی تصویری دارد و تمرین نستعلیق تا خطوط به هم پیوسته انگلیسی را نمایان می‌کند. استفاده محدود از رنگ نیز باعث شده است توجه مخاطب بیشتر به خطوط و فرم‌ها جلب شود و به دنبال یافتن ارتباط میان آنها باشد.

افتتاحیه‌ی نمایشگاه آثار فریدون آو در گالری دستان 2

بخش دیگری از آثار این مجموعه کلاژهایی هستند که با دوختن قطعات پارچه به یکدیگر شکل گرفته‌اند. فرم‌هایی مانند تشک، رومیزی، سجاده و... روی هم قرار گرفته است و بریده‌هایی از عکس‌ها یا لکه‌های رنگ روی آنها قرار گرفته است. عکس‌های سیاه و سفید پرسنلی یا بریده‌ای از یک عکس بزرگ، تنها نمادها از حضور انسان هستند، اما گاه با قرار دادن چند قطعه لباس در کنار یکدیگر نیز حضور انسان در این آثار به چشم می‌آید. آو در این مجموعه با استفاده از مواد کم ارزش به تجربه‌های تازه پرداخته و ترکیب بندی‌های متنوعی را به وجود آورده است.

نمایشگاه آثار فریدون آو با عنوان "مشق شب‌های طولانی زمستانی" تا 31 فروردین ماه در گالری دستان ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 8 طبقه 2 مراجعه کنند.