سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری ثالث در نخستین جمعه پس از تعطیلات نوروزی میزبان آثار نقاشی محجوب ظهوریان پردل است. ظهوریان که کارشناس گرافیک و کارشناس ارشد نقاشی است در این مجموعه که حاصل کار دو سال اخیر اوست 15 اثر نقاشی را به نمایش گذاشته است که با رویکردی انتقادی به بررسی رابطه میان انسان با حیوانات و طبیعت پرداخته است.

ظهوریان در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین گفت: دیدن صحنه‌های حیوان‌آزاری در صفحات مجازی چه در ایران و چه در سایر کشورها تاثیر عمیقی بر من گذاشت. با توجه به ارتباط و شناختی که از حیوانات داشتم این صحنه‌ها مرا به بهتی عمیق فرو برد و با خودم فکر کردم چه چیز می‌تواند انسان را به این حد از وحشی‌گری برساند که بتواند چنین جنایتی انجام بدهد، آن هم در حق موجودی که مانند یک کودک بی‌دفاع و مظلوم است.

ظهوریان افزود: این تیرگی همه فکر من را به خود اختصاص داده بود، بنابراین شروع کردم به کشیدن احساسی که در این مورد داشتم. دیدن این صحنه‌ها چنان دلخراش بود که نمی‌توانستم به چیزهای قشنگ فکر کنم، بنابراین احساسم را کشیدم. با خودم فکر می‌کنم کسی که می‌تواند چندین گربه را بگیرد و خفه کند چه بلایی می‌تواند سر کودکان بیاورد زیرا آنان هم مظلوم و بی‌دفاع هستند. چنین افرادی برای جامعه خطرناک هستند.

محجوب ظهوریان پردل

او با بیان اینکه گاهی انتقاداتی به او می‌شود، افزود: به من می‌گویند در حالی که انسان‌های زیادی در جهان کشته می‌شوند، تو نگران حیوانات هستی. اما واقعیت این است که من دستم به حیوانات می‌رسد و کاری که فعلا می‌توانم انجام دهم همین است که دو منطقه وسیع را با هزینه خودم به حیوانات غذارسانی کنم. به نظر من کسی که نگران حال حیوانات است می‌تواند نگران حال کودکان کار هم باشد و در مجموع آن‌کسی که اهل کمک کردن باشد هر جایی که بتواند این‌ کار را خواهد کرد.

او درباره ویژگی نقاشی‌های خود گفت: در آثار من روح پلید انسان به نمایش درآمده و موجب شده رنگ تیره در آنها تسلط داشته باشد. انسان‌ها در بند هستند و حیوانات ناظر آنها هستند. در واقع انسانیت را نشان می‌دهد که در بند است و حیوان ناظر بر اوست و پلیدی او را می‌بیند. انسان در این آثار آشفته است بنابراین در پرداخت آنها از خطوط یا بافت‌های خشن‌تر استفاده کرده‌ام.

ظهوریان افزود: عناوینی که انسان به حیوانات نسبت می‌دهد مثل اینکه گربه سیاه نحس است، روباه مکار است و... مرا بر آن داشت که در تضاد با انسانیت آشفته و تیره، حیوانات را با پرداخت بیشتر و ساخت بهتر در برابر انسان به تصویر بکشم تا تفاوت این دو بهتر روشن شود و نشان دهد این حیوان است که پاک و بی‌ریا است. سعی من در برگزاری این نمایشگاه این است که کمی از خرافات درباره حیوانات زدوده شود و فرهنگ‌سازی اتفاق بیافتد. لازم است که کودکان با طبیعت و حیوانات آشنا شوند شاید در آینده رفتار بهتری را در جامعه شاهد باشیم.

محجوب ظهوریان پردل

ظهوریان ادامه داد: گمان می‌کنم در هنر امروزی و مدرن، مرزبندی بین سبک‌ها به صورتی که در گذشته بوده اتفاق نمی‌افتد و هر نقاشی برای رسیدن به فضای شخصی و سبک شخصی خودش تلاش می‌کند. ولی اصولا به نقاشی صرفا زیبا که هیچ حرفی برای گفتن ندارد، اعتقاد ندارم و معتقدم نقاشی‌های هر کسی آینه روح و نشان دهنده درون نقاش است. چطور امکان دارد که قلب من عمیقا از این موضوع جریحه‌دار شود و من بی‌تفاوت به آن، چیزهای زیبا بکشم؟ چطور امکان دارد که این حس نفرت از حیوان آزاری توسط انسان نماها در تمام لحظات زندگی همراه من باشد اما من آن‌ها را در نقاشی‌هایم نیاورم؟

ظهوریان افزود: من در این مجموعه سعی کردم مظلومیت را در چشمان سگ نقاشی کنم، یا روباه و سمور و حیوانات دیگری که به خاطر پوست‌شان کشته می‌شوند را نمایش دهم. به ‌همین خاطر هم از رنگ‌های محدود استفاده کردم و کارم را برپایه طراحی شکل دادم. این مجموعه حاصل دو سال کار من است و نتیجه آزار روحی حاصل از دیدن حیوان آزاری است که به من دست داد. امید من این است که قانونی در این زمینه تصویب شود و مردم آگاه‌تر شوند تا ما کمتر شاهد اتفاقات این چنینی باشیم.

گفتنی است نمایشگاه "انسان بیگانه از طبیعت"  17 تا 22 فروردین 97 در گالری ثالث به نشانی کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره  ١٤٨ برگزار می‌شود.