سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار آنه محمد تاتاری در گالری اعتماد برپاست. تاتاری در گفتوگو با هنرآنلاین درباره آثار اخیر خود گفت: این نمایشگاه به دنبال بیان ایده برابری میان انسان‌ها و همچنین نگاه دوباره به هنر سنتی قدیم است. کارها با این موضوع شروع شد و در این میان موضوع پناهجویان و مهاجران جنگی هم به آن اضافه شد که در طول دو سال گذشته ذهن من را درگیر کرده است.

تاتاری افزود: زمین متعلق به همه انسان‌هاست و خدا فارغ از نژاد و رنگ و مذهب، انسان‌ها را آزاد آفرید تا بتوانند به همه جا سفر کنند. انسان اشرف مخلوقات است و باید او را پاس داشت. من در بعضی تابلوها از سران کشورها استمداد طلبیدم که به کمک آدم‌هایی بیایند که ناگزیر شده‌اند از جایی به جای دیگر بروند. از آنها خواستم کمی به آدم‌هایی که ناچار هستند به دلیل جنگ وطن خود را ترک کنند توجه کنند و جنبه سیاسی در آثار من به این شکل بروز یافت که توجه را به سمت انسان‌هایی که ناگزیر از فرار هستند، جلب کنم.

این هنرمند ادامه داد: هر روز در تلویزیون و اخبار تصاویری از پناهجویان را می‌بینیم که هیچ جایی برای رفتن ندارند. در یکی از آثار من بطری‌های شیشه‌ای روی آب دریا دیده می‌شود که نشان طلب کمک انسان‌های آواره است و امید دارند که شاید کسی به فریاد آنها برسد. در این کارها نیز آدم‌های سنتی را می‌بینیم که به کمک آنها می‌آیند و نشان دهنده همان طرز فکری است که ما شرقی‌ها مهمان‌نواز هستیم و می‌خواهیم به بی‌پناهان کمک کنیم.

تاتاری ادامه داد: در یکی از تابلوها محمدجواد ظریف را می‌بینیم که در حال حرکت است و در پس زمینه شاهد حضور اسب‌های مینیاتوری هستیم. اسب موجود نجیبی است و آقای ظریف هم نجیب است. زمانی که بحث برجام داغ بود و گفت‌وگوها به نتیجه نمی‌رسید، آقای ظریف با برخورد خاص خود و حرکات نجیبانه‌ای که داشت نزد ایرانی‌ها محبوب شد. خواستم بگویم ظریف انسان صلح طلبی است که می‌خواهد فرهنگ‌ها و کشورها را با هم ارتباط دهد. ما ترکمن‌ها می‌گوییم اسب نجیب است و در این تابلو هم راه رفتن ظریف، خیلی نجیبانه است.

تاتاری افزود: برخورد من با نقاشی از نظر تکنیک و حس همان روند سابق را دارد، فقط تم آن فرق کرده و اجتماعی شده است. ما زمانی تحت تاثیر جنگ بودیم و پس از آن هم وقایع دیگری رخ داد که تاثیر آن در کار و زندگی ما دیده می‌شود. کارهای من خیلی ساده و عامیانه هستند و با مردم ارتباط برقرار می‌کنند. تم‌هایی که این بار انتخاب شده هم برای همه مردم قابل درک است. در این کارها فلسفه خاصی نهفته است اما به دلیل آنکه مفاهیم و نمادهای آن برای مردم غریبه نیست، با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند.

گفتنی است نمایشگاه آثار آنه محمد تاتاری تا ۲۸ فروردین در گالری اعتماد واقع در خیابان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.